onsdag 18 oktober 2023

Hes, men nöjd, tant!

 


Jag såg den absolut inte komma.

 Hesheten 

. Har varit lite småförkyld några dagar. Dock inget som påverkat mig på något sätt. Märkte att något började hända med rösten igår, men tänkte att det nog inte skulle bli så mycket värre. Men det blev det. Idag finns det knappast något kvar av rösten, bara ett kramande.

Har ofta fått inflammation på stämbanden efter en förkylning. Men det var ett bra tag sen senast. Morgondagens lektioner får nog ställas in Andra torsdagen i höst som jag varit tvungen att stanna hemma. Är kanske dags att lägga ner arbete för gott....eller inte..

Blev ändå en bra dag. Vi hade PRO- möte i em. Jag kände mig väldigt delaktig, ja, ansvarig för mötet, då jag initierat dagens båda programpunkter.


Frida Fagerdahl, distriktsläkare på Tranehälsan, f.d. läkare för Djurgårdens damer bl.a. och hennes man Tony, hälsocoach och välkänd föreläsare, informerade om hur vi "gamlingar" ( inte deras uttryck) ska tänka,  vad det gäller kost och motion. 

Fantastiskt bra information, där vi verkligen  fick klart för oss vikten av att äta ordentligt och mångsidigt. Samt röra på sig, förstås. 



Benny Jannerbrink hade jag läst om någon dagstidning.  Countrysångare som fått bra kritik. Är så trött på alla dragspelare som underhållit på tidigare PROmöten.

Denne 75årige man, som tidigare sjungit i dansband, var ett riktigt proffs. Han sjöng både egna och andras låtar, och framförallt hans egna kompositioner, tyckte jag var jättebra.

Nästan hundra pensionärer i samma lokal. Nu kunde jag inte prata med någon. Men njuta av trevligt föredrag och härlig underhållning, det kunde jag.

Och framförallt är jag då nöjd..och lite stolt.. över att ha fixat en trevlig eftermiddag för många "gamlingar". Eller det kanske vi inte är..  gamlingar, alltså.... I sinnet är vi det absolut inte.



23 kommentarer:

  1. Det var ju en himla otur att du tappade rösten just idag. Lite (läs: mycket) synd när man inte kan prata med alla som man bjudit in. "Dina" pensionärer verkar vara väldigt aktiva, vilket är speciellt tacksamt för dig som gillar planera och organisera aktiviteter.
    Krya på dig nu!

    SvaraRadera
  2. Att tappa rösten är hemskt. Aldrig har man så mycket att säga som då. Det är så tröttande att prata med heshet och knappt någon röst. Hoppas du får tillbaka den snabbt!
    God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas så. Gott att vara tyst..

      Radera
  3. Hej!
    Ser att du har haft mycket trevligheter för dig ,-) Liseberg och bla Brömssen, han är bra! Och verkar genuint trevlig också ,-) Buskis har jag jag aldrig sett live, inte mycket alls faktiskt, men kan tänka mig att gå på en föreställning är roligare än på TV ,-) Och såklart se din väns son, kul! Otroligt vackra höstbilder, så mycket vackert har vi inte här, men träden har nu ändrat färg, så färgglatt är det, och löv på marken, vilket är mysigt!
    Tappa rösten är ju inte kul, och du som använder din . Hoppas hesheten försvinner, men det är nåt som går just nu, som verkar slå lite olika.
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobbade igår. Men fortfarande förkyld. Går över! Lite snö här på morgonen. Kallt. Så devackra färgerna lär vara borta om en vecka. Kram

      Radera
  4. Jag förstår inte varför man tror att vi som är pensionärer nu har gillat dragspel i vår ungdom. Nu har vi ju kommit till årtionden där vår ungdomsmusik är till delar är 1950-60-70-talens hits.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att dwet beror på att många i PRO är v´betydligt äldre än vi. Men jag försöker leta upp annat att förgylla vår tillvaro med.

      Radera
  5. Så jobbigt att inte kunna prata. För många år sedan tappade jag ofta rösten i samband med förkylning, tyst och lugnt tyckte Stefan. Hoppas att du snabbt blir bra.
    Men sådan tur att du kunde vara med och ha en trevlig eftermiddag.
    Krya på dig kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. VAknade med ok röst. Så nu har jag gjort dagens lektioner. INte mycket sång... men mycket spel. Kram

      Radera
  6. Asch då, vilken otur med hesheten! Men vilken trevlig dag det blev ändå. Och nog kan du känna dig stolt. Bra att du hittade en bra artist också ...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver känna sig stolt ibland. Tror att det gäller alla. Ibland orkar jag inte med jantelagen. Ok röst idag!Kram

      Radera
  7. Svar
    1. Behöver ju höra det ibland. Klapp på axeln behövs då och så. Vet att jante är lagen, men ibland är det gott att få förhäva sig lite...

      Radera
  8. Trist med hesheten ... hoppas det är bättre idag!
    Ser intressant, trevligt och underhållande ut! Bra musikval också! Är det så att man fortfarande kör med dragspelsmusik på äldreboenden och pensionärsföreningsmöten? Känns förlegat!
    Önskar dig en bra torsdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försöker få bort så mycket dragspel som möjligt. Sen är ju dragspelare "människor" de också, och behöver få visa upp sig då och då. Får bli lite balansgång! God fredag! Krram

      Radera
  9. Så kul att det blev lyckat Anna-Lena. Heja dig! ❤

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ju en fixare. En som "leder" i skymundan. Då blir man nöjd när det bli bra.

      Radera
  10. Så kul att det blev så lyckat. Nu är jag inte med i någon pensionärsförening men om jag hade varit det så hade jag sparkat bakut om det varit dragspel.Det är absolut inte mitt instrument och kommer aldrig att bli oavsett ålder.

    Hoppas att rösten kryar på sig snabbt!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev Så förvånad på de första mötena jag/ vi var med på. Dragspelsunderhållning. Så kom jag med i styrelsen, så nu gör jag allt för att få så lite dragspel som möjligt. Samtidigt... de är ju "människor" de också, och måste få utöva sin verksamhet. Och "gamla" pensionärer tycks gilla dem...

      Radera
  11. Bra att du är nöjd! Ingefära i olika former är bra för rösten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips. Kunde jobba igår. Men helt bra är det inte... Så då får jag pröva din dekokt!

      Radera
  12. Du kanske har sjungit i sömnen och blivit hes, hihi. Jag tappar faktiskt aldrig rösten, en whiskybas försvinner inte bara sådär. Trevligt möte, låter bekant från mina dagar i PRO. Först information, fika, och underhållning. Ännu känner jag inget sug att återuppta föreningslivet, hunden och jag är ett bra team som det känns nu. Fick också lite skäppan full då jag alltid hade så många åtaganden som alla tyckte att just jag skulle fixa. man kan tröttna på det också...Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas