söndag 3 december 2023

Dubbel vinst

 

En dubbel vinnare. Både Bolt och duktiga Linnea. 

Det blev dubbel vinst idag för dotterns ponny ( russ) Bolt  och  hans dressyrryttare Linnea. Skam till sägandes, så har jag aldrig sett ekipaget på tävling tidigare. Det var mången god dag sedan jag överhuvudtaget såg någon  av dotterns hästar, just i dressyrsammanhang. Hopptävlingar brukar det bli någon gång per säsong. Allra helst på en grön gräsbana.

Jag blev minst sagt imponerad över ekipagets uppvisning. Programmet är ungefär fem minuter långt, och det ska växlas i lika gångarter, läggas volter, bytas galopp, öka i tempo, göras skänkelviknngar... och allt i rätt ordning, dessutom. 

Nu var det ett fåtal ekipage som kom till start i varje klass, så det där med att vinna, kanske inte var jättesvårt... men dock oväntat i den klass som man gjorde debut.  Det allra viktigaste med tävlandet, det är att slå sina tidigare poäng. Att utvecklas och bli bättre och bättre. Bra tanke , tycker jag, bara inte pressen blir alltför hög.

Gjorde en krans på en gammal stomme. Röda plastbär fick bli lite utsmyckning. De stackars fåglarna, de tror att det är riktiga bär, och låter sig väl smaka. Det konstiga är att de återkommer, trots att kransen hänger under tak, på verandan. 

 I går var det kalas. Makens systerdotter fyller  år. Idag. Hon hade bjudit sin morbröder och kusiner med familjer, samt sin sambos föräldrar och syskon. I vanlig ordning, så har jag mått halvpyton några dagar. Magkatarr upp över öronen. Helt enkelt beroende på att  ett kalas var nära förestående.... Trots att jag förstås träffat samtliga tidigare.... eller kanske därför.... 

Losec hjälpte en del, men att ha "överlevt" ännu ett kalas som jag gruvat mej till förhöjd magsyrenivå, det hjälpte ännu mer. Dessutom var det trevligt, och så roligt att träffa våra döttrarnas kusiner med respektive och prata med dem. Jag gillar dem så mycket allihop.  ( Sen finns det ett aber med i det hela, som ligger kvar sedan två decennier tillbaka.... men jag tror mig kunna strunta i det nu. Äntligen)

Johannas familj var förstås med. De bor ju bara sex mil bort. Karin var den enda kusinen som inte var på plats. Lite långt att åka från Malmö.

Våra båda barnbarnkillar stannade hos oss över natt. Passade ju bra att möta upp med mamman och kolla på Bolt, nu när dressyrtävlingen gick på så nära håll som i Gislaved.

Kände dock att jag gick ur kalasoron med dubbla vinster, eller kanske flerdubbla. Det var ett mycket trevligt kalas, och magkatarren, den är borta. Dessutom gjorde barnbarnövernatttningen att jag verkligen kom iväg på dressyrtävlingen.  Och alltid kul att få rå om barnbarnen här hos oss, även om det inte blev så änge denna gång.

Var alldeles speciellt vacker himmel i torsdags. Tog några bilder, då jag hann ut på en promenad  precis i solnedgången.

Första advent idag. Har sällan advenstpyntat så sent som i år. Brukar göra det några dagar före första adventshelgen. Nu hanns det inte med förrän i fredags. Varvid maken såg till att hela huset blev storstädat. Med gemensamma krafter, förstås. En dubbel vinst det också... för nu behövs det ingen större städning inför jul. Gott att ha det gjort.

Riktigt vackert blev det, allt eftersom färgerna tilltog i styrka. 

Pä dagens runda, i minus sex grader, var det bara grått, 

Ha en fin adventssöndag!



17 kommentarer:

  1. Låter inte roligt med magkatarr. Förhoppningsvis ska den hålla sig borta nu framöver. Ha det gott.

    SvaraRadera
  2. Så fint att du gick ur kalasoron med flera vinster. Den känslan ska du ha i åtanke nästa gång det är dags.
    Spännande med dressyrtävling och att det gick så bra för dotterns häst. Många vinster i dag och vinster på olika plan.
    Själv blev jag ingen segrare i dag men ändå kändes det inte bara som en förlust vilket var skönt.

    Önskar en god adventskväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Stort GRATTIS till Bolt och Linnea och dottern såklart som äger ponnyn. Se, så lärde jag mig nåt nytt igen. Att dressyrtävlingar på hästar hålls och dessutom är en olympisk disciplin visste jag såklart. Men att det även är en disciplin för ponnyn var helt nytt för mig.

    Synd att du gruvade dig inför släktträffen, men himla roligt att den överträffade dina förväntningar på ett positivt sätt. Bra jobbat där, och så vet du det inför kommande fester...
    Dina bilder, speciellt den med "sky on fire" är fantastiska:-)

    SvaraRadera
  4. Grattis till tävlingsekipaget. Det var kanske din närvaro som gav tur!
    Skönt kalasoron gick över! Glöm nu inte bort den känslan nästa gång det är dags för kalas. Så skönt att ha storstädat!
    Fina färger på himlen!
    God kväll! Eval8

    SvaraRadera
  5. Ni är så kloka alla. NEJ, eller JA, ska försöka lägga den goda känslan på minnet. Kram alla

    SvaraRadera
  6. Ibland tänker jag att de som är två vuxna i familjen ( alltså man och hustru, eller ett sambopar av något slag) har det så bra med mycket. Ni kan hjälpas åt med diverse sysslor, så att allt går så mycket snabbare än om man gör allt själv. T.ex. en handlar och en städar. En tvättar och en bär in ved, en lagar mat och och en köper julklappar...
    Likaså delar man på utgifterna bl.a. bredband, el, tidningsprenumerationer, bilförsäkring...
    Inte konstigt att jag som är emsam inte hinner allt jag vill och tänker göra. Idag hann jag inte alls med att baka.
    Fast samtidigt njuter jag ofta av att få göra precis som jag själv vill... Så jag klagar inte.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Fiinns väl gott och ont med allt... men visst är det bra att vara två. Och att ha två våningar i huset. : )

      Radera
  7. Precis, utvecklas och tävla med sig själv, kul att du var med och titta.
    Underbart vackra foton!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen att tävla med sig själv, så länge man hänger med i takten

      Radera
  8. Vad roligt med en hästtävling och att det gick så fint för Bolt med ryttarinna. Grattis. Fint att det blev trevligt med kalaset och i övrigt en trevlig helg. Givetvis det där lilla "extra" med barnbarnen på besök.
    Tack för att du delar med dig av vackra bilder och extra fastnade jag för de tre sista.
    Önskar dig en fin vecka.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Så skönt på många sätt, festen är avklarad, allt avlöpte väl, magkatarren är som bortblåst och din gubbe har städat huset! Dessutom har du fått se dressyrtävling och umgåtts med barnbarn både dag och natt. Du har mycket att glädjas åt, och det vet jag att du vet...Att få magkatarr av nervositet och ängslan, det är inte ovanligt, jag har en burk omeprazol på kökshyllan, förr tog jag minst en om dagen, men märkligt nog, efter min senaste flytt har behovet i stort sett försvunnit! Ja, jag vet orsaken, en del störande element är borta...Idag är det Daniel som bestämmer i pörtet, när han vägrar gå ett steg till är det bara att vända, trots att solen skiner så vackert och änderna var hungriga...Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Störande element ställer till det. I magen. Och det var inte gubben som städade huset. Han dammsög. Och det tackar jag för. kram

      Radera
  10. Grattis till dottern, Bolt och ryttare!
    Oj, så tråkigt att du fick sådana problem med magen men desto bättre då att dom sedan gick över och att du dessutom kunde njuta av festen. Och som flera redan skrivit ... du får försöka minnas det nästa gång så kanske magen håller sig lugn.

    Kram

    SvaraRadera
  11. Fina bilder, vilken fin krans du har gjort! Jobbigt med magkatarr inför fester, jag tar också omeprazol när jag vet att det blir mycket fet mat..då blir min mage inte glad!
    Heter den fina hästen Bolt? Samma som det "billiga" taxibolaget här i stan, utöver Uber!
    Mysigt att få ha barnbarnen över natten, gissa om jag längtar efter Samuel, nu är svärdottern sjuk, så få se när vi kan ses!
    Ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Grattis till alla inblandade! Alltid kul med vinst.
    Men så jobbigt med din mage. Inte alls kul då den krånglar.
    Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas