måndag 29 juli 2024

Hav och berg och sjö


 Hav, det var i går det.  Ett besök över dagen i Halmstadstugan, tillsammans med Värnamo familjen. 

Jag trivs verkligen i Halmstad, då det är lite  folk på stranden och då det inte är allt för varmt. Det blåste ordentligt, vågornas brus överröstade de flesta försök  till samtal.  Vi var inte många som badade. Jättegott i det ljumma skummande vattnet, tyckte jag.Riktigt fräscht kändes det, när det kom in nytt vatten från  stora Kattegatt.



Glassen på Riccardos, vid gatan närmast stranden, är gudomlig. Fick lite hjälp att äta upp mina två kulor. 

Städade huset när Värnamofamiljen gett sej hemåt.  Känns bra att det är fräscht när malmöfamiljen tar över stugan idag. Vi åker nog ner och gör dem sällskap på onsdag, och  så kommer de häråt i slutet på veckan.


Idag var det berg som gällde. Isaberg i Hestra. På andra sidan smålandsgränsen. I samband med att vi träffade värnamofamiljen där i söndags, så hade Johanna köpt en orienteringskarta, en runda på ca 5 km, med start vid aktivitetscentrat.

Kunde mormor tänka sig att gå med? Absolut!

Upp på berget bar det!  Den första kontrollen fanns i ett skogsparti mellan två nedfarter i slalombackarna. 


Tio kontroller sammanlagt, skulle vi hitta.De flesta var lättfunna och killarna sprang snabbt ut i terrängen och avläste den bokstav, som fanns vid varje rödvit kontroll.

Själva rundan gick på stigar och skogsvägar. Vid något tillfälle fick vi dela väg med mountainbikecyklister, men i stort sett hade man lagt banan på småstigar, så vi slapp möta cyklisterna som kom rusade i rasande fart.


Tror att detta är högsta punkten på berget. 306 möh. Njutbar utsikt!


Rida på en stock, det kan man också göra. Men KP hade ju redan ridit en runda på sin russ, Bolt, på förmiddagen.

Morfar väntade vid restaurangen och bjöd alla på glass. SIA-glass. ( Jag vägrar äta GB-glass... får ont i magen av den) 

Sen tyckte jag att det var dags för ett bad vid den fina badplatsen nedanför berget. 

Killarna skulle först inte bada, men ändrade sig så småningom. Algutsstorpasjön blir snabbt djup, så man behöver inte gå många meter ut för att få sig ett ordentligt dopp. Det var kallt i vattnet tyckte tre av fyra badare. Den "gamla" tog sej en kort simtur. Uppfriskande!

 
Cyklarna var med och naturligtvis ville killarna cykla en stund på teknikbanan. Morfar hämtade hamburgare till oss alla, i på Hestragrillen.

När vi ätit och kollat på ytterligare några varvs cykling, så sa vi hejdå och tack för idag.


Vem vet, killarna kanske fortfarande cyklar runt på banan! De tycktes aldrig vilja sluta...

En toppendag, det tyckte vi alla. 




18 kommentarer:

  1. Vilken lycka - att få/kunna/orka vara med.
    ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst är det så. Är ytterligt tacksam att jag orkar. Men jag är lite stum i benen I kväll....

      Radera
  2. Vilken härlig sommardag det blev och så trevliga aktiviteter. Förstår att ni blev nöjda med dagen.
    Numera tycker jag inte att GB har så god glass längre faktiskt... Men visst, det är så klart en smaksak.
    Även här blev det en fin sommardag fast en dag i ett lugnare tempo.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte ha detta tempo varje dag.... Får nog bli bad i Gusjön i morgon. Bästa sim-sjön.

      Radera
  3. Härliga dagar både igår och idag låter det som.
    Varmt och skönt, vi kom ner efter lunch, men tyckte dumt nog det var sent för stranden. Det hade suttit bra med ett bad. Det får bli imorgon om våra gäster vill. Det hoppas jag ☺️Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annars får du dra dej tillbaka för ett bad ...😆🏊

      Radera
  4. Vilken tuff sista bild - ett härligt ansiktsuttryck av KP(?):-) Hela han påminner om OS tycker jag. Älskar den bilden.
    Sedan tokgillar jag din outfit i första bilden - så himla snyggt! Vad gäller glass så har jag bojkottat både SIA och GB i drygt 20 år. Kom på det igår när grannen och jag fikade på stamstället. Där serveras det italiensk glass (Molinari) troligen en snarlik glass som hos Riccardos. Nu har jag fått upp smaken för glass igen.
    Kul med orientering och väldigt duktigt av killarna att följa med på en fem kilometer runda. Bra där!

    SvaraRadera
  5. Tack! Det är K. Sammanbiten!
    Jo, det är italiensk glass. En helt annan glass än de "vanliga". SIA-glasspinnen igår, den var inte speciellt goda heller. För söt.
    Starka killar. KP gnällde lite när vi gick på skogsvägar. Men när vi kom till små stigar, så gick det lätt.

    SvaraRadera
  6. Igår var en härlig vind vid havet. Skönt!

    SvaraRadera
  7. Gott när det fläktar!

    SvaraRadera
  8. En riktigt bra dag! Härliga bilder!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Härligt var ordet! Tack!

      Radera
  9. Trevligt, hav och berg har vi också alldeles inför knuten.

    SvaraRadera
  10. Vilken varierad och trevlig dag! Och fin kombo med hav och berg. För egen del har jag helst vandrat i /bland berg/fjäll eller åkt skidor. För just här i Stockholmstrakten är det mest kullar som gäller. Men tillgången till vatten är ju stor och det tackar jag för och vill en bada så går det bra i Mälaren några hundratal meter bort. Än har dock inte tanken slagit mig. Men där i Halmstad hade jag troligen övervägt ett dopp .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår svenska sommarnatten ich dess möjligheter är otroliga! Kram

      Radera
  11. Så fin bilder på en aktiv dag, full fart på killarna!
    Ha en fin onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den blev bra. Promenad, bad och teater. Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas