torsdag 11 juli 2024

Quiz

 Vi var sex personer som satt kring bordet. Med sammanlagt fem tipslappar. Det, för oss, okända paret  hade en gemensam tipslapp.

Det var inga svåra frågor. Eller... två av tolv kanske var det, för min del. Hur många var bröder på riktigt i Bröderna Lindqvist? Vilket år lanserades "Where have all the flowers gone" och "Tell it to The Postman". Ledtråd: Ove Jonsson tog guld i 200 m i VM. Den senare kunde vår kompis. Min kompis och han som stod för hälften av musikens kompis. Numera känns han även som makens kompis...


Jag hade inte en aning om att det skulle vara ett quiz, när Ingvar och Eva uppträdde på Mossebo stoms trädgårdscafe.  Jag var bara intresserad av att se och höra min gamla gymnasiekompis och hans sambo. Riktiga glädjespridare!  Hade dessutom tipsat vår gemensamma kompis och hans fru om framträdandet.

Det var allsång och det var quiz. Alla låtar äldre än vad kompisens sambo är. Medelåldern på publiken var också hög. 

En timme gick supersnabbt. Vädret var helt ok. Dagens regnskur/skurar hade ju redan kommit, då när jag var ute och tog en timmes promenad före lunch.

Skiljefråga fanns det också. Den handlade om hur många nedslag som Eva gjorde på sitt dragspel under en snabb låt. Det var många, det kunde jag räkna ut.

Rättning: Byt med grannen. 

Jag hade fel på första frågan. Bröderna Lindqvist är 3. Jag skrev 2.  Så jag hade elva rätt. De övriga fyra raderna vid vårt bord var tolvor. 

Eva och Ingvar samlade in alla lappar. Gissningsvis omkring sextio stycken. De skulle kolla vilka som skulle få priser. De kom snabbt tillbaka och meddelade att det fanns fyra tolvor. Ni skojar, tänkte jag.  Det måste ju funnits många fler.  Men det gjorde det inte. Maken blev Mossebomästare i quizet, med bästa svaret på skiljefrågan. 

Vinst: presentkort på fika på trädgårdscafeet.

Så det får bli en cykeltur dit under några av de kommande veckorna. 

Och så här såg tre av fyra pristagare ut, då vi passade på att få en pratstund med våra vänner, musikanterna.



14 kommentarer:

  1. Du/ni är oslagbara vad gäller quiz. Stort GRATTIS både till dig och maken. Jag hade nog inte kunnat ett enda svar;-)
    Skoj också att ni hade tur med vädret. Det hade vi också här. Grått och eländigt, men inte en regndroppe... än;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Men det var bara jag av våra bordgrannar som INTE vann... Men kul ändå

      Radera
  2. jag är kass på frågetävlingar, men verkar kul, fika på trädgårscafé tackar man inte nej till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våfflor för vår del. Men det fanns mycket annat gott oxå.

      Radera
  3. Grattis till maken! Du får vara med och njuta av priset!
    Otjänligt vatten vid Hagön😮‍💨trist! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Tråkigt! Måste kolla hur det ser ut vid Köpenhamn. "Vår" del av stranden

      Radera
    2. Berätta gärna! Detta stod på kommunens hemsida.

      Radera
    3. Kollade på kommunens hemsida. Köpenhamn var tjänligt. Kändes dock lite skitigt redan för två veckor sedan även där. Det grunda havet mår nog inte bra av all blåst och regn.Badade i insjö, Hindsen vid Värnamo, idag. Kändes betydligt fräschare än vattnet i Laholmsbukten.

      Radera
  4. Musikquiz är roligt! Hade precis som du gissat på att 2 var bröder i Lindqvistarna. Grattis till maken! Presentkort på fika var en bra vinst.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättebra vinst! Då måste man återkomma!

      Radera
  5. Quiz är kul, men jag måster erkänna att jag är mindre duktig än vad jag trott, och då jag var med i PRO fanns det mååååånga som visst mycket mer än jag...men som tidsfördriv är det en höjdare, faktiskt roligare än att sitta o lyssna på något pensionärsband som spelar och sjunger lite bredvid noter...tsss
    Ha en skön helg

    SvaraRadera
  6. Japp! Quiz är kul!

    SvaraRadera
  7. Så kul med quiz och grattis till en bra placering. Bra jobbat som vanligt men ni brukar väl vinna ;-)

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast inte på musikquiz ..Men här var det bara gamla låtar..

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas