söndag 28 juni 2009

Bad, bok, blommor och bondgård


Premiärbadat! Var väl inte det varmaste havsvatten jag känt, men klart uppfriskande.

Mycket folk på Östra Stranden under den vackra sommarhelgen - men fåtalet vågade bada. FEGISAR!

När jag kommer till Halmstad, så gör jag inte mycket mer än läser. Pocketböcker i synnerhet. Igår läste jag Karin Fossums "Den som älskar något annat". Denna norska deckarförfattarinna är fenomenal på att låta läsaren kliva in i förrövarens tankevärld. Och låta läsaren förstå att det förskräckliga mordet har en bakomliggande orsak - det finns nästan alltid skäl till att mördaren blivit den han/hon blivit. Vilket gör dådet dubbelt värre - den utsatta har av en slump eller på oavsiktligt sätt blivit berövad livet.


Det blommar för fullt vid kusten, precis som här inne i landet. De allra flesta växterna är de samma, men naturligtvis finns det, framförallt hallänska trädgårdväxter, som inte passar i vår växtzon - växtzon V. Liknande rosor som halmstadgrannens finns här omkring också, men inte lika rikligt blommande. Visst är de helt underbara, Ms röda rosor.




Efter lunch dag 2, så börjar vi alltid längta hem, jag och C. Idag tog jag med maken till Wapnö på hemvägen. Det kan vara bra för två bonnungar att andas lite ladugårdsluft i bland. Vi tittade med intresse på mjölkningen, där korna går och ställer sig på en karusell. De åker sedan runt ett varv, under tiden de blir färdigmjölkade. Ganska fascinerande!

I babyavdelningen fanns det tre nyfödda kalvar och ett antal högdräktiga kor, med enorma juver. I kalvstallet fanns det hundratals kalvar i olika storlekar.










Vi passade också på att titta in i mejeriavdelningen, men där var det ingen verksamhet igång. Så vi gick till den lilla gårdbutiken och inhandlade youghurt och färskost. Det lilla mejeriet har väldigt goda produkter, som jag tror kan köpas i ett område Halland, Gislaved, Värnamo....


Ett besök på Wapnö kan rekommenderas!

1 kommentar:

  1. Har inte badat än i år - ute alltså. Måste snart vara dags. Brukar bada i Bolmen. Vid poolen i Forsheda känner jag mig lite uttittad.

    Mina rosor blommar också jättefint i år. Flammentanz klättrar i portalen med sina röda blommor och New Dawn på med sina ljust rosa på väggen. Sen har vi alla rabattrosorna. I år är de underbara.

    När Bobo kommer tillbaka måste vi hitta en dag som passar alla tre. För mig är onsdag OK. Vi håller kontakt.
    Inga

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas