onsdag 20 januari 2010

Engagerade elever energiexpanderar

Återkommer ofta till hur roligt och utvecklande yrke jag har. Sen är det tufft många gånger, beroende på att man tvingas jobba mycket mer än vad egentligen orkar med.
Men arbetet med eleverna är till 99 % kul, kul, kul.
Sexor kan bli både stökiga och lite blasé, men inte den härliga klass som jag just nu jobbar i. Femmor är alltid härliga.

Gjorde mitt favoritexperiment med rödkål igår. Man skulle genom indikatorn rödkål ta reda på om en lösning var sur, neutral eller basisk. Alla jobbade med stort intresse, antecknade, testade, antecknade ,testade, slutsatsade. Rena vetenskapsakademin..... Kul!
Mina egna slutsatser från försöket: Vårt kranvatten här i Stockremma är surt, alldeles för surt. Detta trots att C-E tillsätter kemiska medel för att neutralisera enligt de föreskrifter som vi fått från fackfolk.
Tvättnötter måste vara det ideala rengöringsmedlet - tvättmedlet. Medan de flesta kemiska medel är tämligen basiska, så förändrar inte tvättnötter pH-värdet ett dugg.
I både femmans och sexans klassrum står nu ett antal prover i olika nyanser, olika röda nyanser för surt ph, blå eller blålila för neutrala eller ganska neutrala lösningar och gröna eller gula nyanse för basiska lösningar.

I morrn använder vi de olika nyanserna som inspiration till en bilduppgift.

Startade ett historiaarbete idag. Femmor och sexor gjorde en mindmap om nittonhundratalshistoria. Den samlade kunskapen imponerar på mej. Kennedymordet, Vietnamkriget och unionsupplösningen hade jag ingen aning om att de visste något om.
Ungdomar i dag vet så otroligt mycket - och via internet så har de ju tillgång till all världens information. De gäller bara att processa den infon och göra den till kunskap. Mycket av detta processande sker utan skolans hjälp.

I engelska jobbar eleverna i grupper och gör sin egen planering efter hur de vill arbeta med den aktuella texten. Alla jobbar koncentrerat och lär varann. Snart kan ALLA elever mer engelska än lärarn..... Wow.....

Multiplikation med två eller tresiffriga faktorer har vi jobbat med ett tag. Man kan ju diskutera om man egentligen behöver behärska den algoritmen - alla har ju nästan alltid en miniräknare på sig ( mobilen) - så jag tycker ju egentligen att det är överflödigt. MEN jag vet att en del lärare på högstadiet förväntar sig färdigheten.... och detta att man ska vara rustad för sjuan motiverar alla att jobba hårt för att lära och förstå.
Igår var jag supertrött efter en tuff dag.... Dagen idag har tillfört så mycket energi, så jag är inte ett dugg trött efter en ännu längre dag än den i går. Vilken härlig tillvaro lärartillvaron kan vara!

2 kommentarer:

  1. Man kan leva länge på en sådan dag. Vad duktiga ni är, du och dina elever.

    Min dag har inte varit likas givande. Har jobbat men på sparlåga. Avslutade med ett möte med utvecklingsgruppen.

    SvaraRadera
  2. Visst är det häftigt med en sådan dag! Man tänker bara wow, vilket bra jobb jag har. Då glömmer man alla tråkiga måsten med papper och rapporter av olika slag. Det är ju så här en skola ska fungera!!

    Lycka till med bilduppgiften =)

    Nu har jag hittat tillbaka till den inläggsmenyn där filmremsan finns, så nu har jag laddat upp en film. Men den blir bara svart när jag trycker på play...alltid är det nått som blir galet... påét igen är nog det enda som gäller!!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas