tisdag 8 juni 2010

Behövligt bokbål



Redan efter mindre än ett decennium i läraryrket, så hade jag nått maximum, vad det gäller karriär. Jag fick jobb som lärarbibliotekarie. På den tiden var det ett riktigt jobb, man fick lön för mödan och man fick tid i tjänsten avsatt för arbete i biblioteket. Man hade också möjlighet att gå på högskolekurser, på bibliotekshögskolan i Borås, i tjänsten.

Jag valde 5 p barn och ungdomslitteratur, och - trots att jag gick den kursen i mitten av åttiotalet - så kommer jag ihåg de som en av de allra bästa utbildningsdelar som jag tillägnat mej.


Under slutet av nittiotalet gick jag också en kurs, den gick i regionsbibliotekens regi och var förlagd till Göteborg, och var också mycket givande. Ungefär var tredje vecka under stor del av ett läsår, så åkte jag och en kollega från en annan skola i kommunen dit, på bästa arbetstid.



Det var inga problem med att få en vikarie som gick in i klassen... och många gånger var den vikarien rektor Stig eller kanslist Berith. Idag är det aldrig tal om att skolledare ska hjälpa till med undervisning, nej, nu ska allt LÖSAS I ARBETSLAGET.....och skolledningen kommer allt längre från verkligheten.... (parentes)
Men vist blir detORDENTLIGT besvärligt att gå på välbehövlig kurs!


Kunde det vara i början på 2000 talet som jag fick en lönesumma för alltid, för mitt lärarbibliotekariejobb? Ganska bra betalt minns jag, 800 kr per månad. Medan nedsättning av tjänst gick ner till 40 min i veckan.



Så bytte jag skola och där fanns en annan lärarbibliotekarie. Nu ville jag gärna fortsätta att jobba med bibliotek - vilket jag ju hade betalt för...så jag fick ta över den tjänsten. Men nu utan någon form av nedsättning.... Men det är OK, jag tycker att det är kul med nya böcker, jag vinner själv mycket på att sätta mig in i barnlitteraturen i mitt klasslärarjobb. Tyvärr finns lite för kort om tid att dela med mig till andra ... eller också är det en fråga om att ligga på lite bättre.... Jag är väl dålig på det!



Har iallafall fört in tjugo minuters morgonläsning i alla klasser under min tid på skolan...och det är superbra tycker jag. Man mjukstartar och man får ett så härligt lugn i början på da´n.



Litteraturintresset är stort bland de allra flesta och jag märker hur viktigt det är att jag har läst de nya böckerna, och kan sälja in dem, för då blir det alltid ett riktigt sug efter dem.



Jag tror att det är sex år sedan jag röjde i bibblan sist, i samband med att jag tog över ansvaret för skolans boksamling. Efter det så har jag småröjt då och då. Ändå så har det funnits så många böcker så att man inte sett dem alla för alla böcker som finns, då idag tog jag fram stora svarta sopsäcksrullen och gick hårt åt beståndet. Åtta säckar, gissningsvis en sammanlagd vikt på över 100 kg, körde jag i väg till soptippen och lämnade i containern för brännbart.



Nog för att jag retade mig på att två "sopgubbar" i arbetsför ålder satt under ett parasoll ( varav den ene tog sig ett bloss under arbetstid) i stället för att hjälpa en halvgammal tant att last ur bilen, så kändes det väldigt bra att bli av med böcker som aldrig läses. Det går inte att behålla allt gammalt, trots att det är välkända författare som Maria Gripe, Kerstin Sundh och Hans Pettersson som blir slängda. Men nog är det så att de var gårdagens favoritförfattare och idag finns det andra....Fast Astrid Lindgren fick vara kvar... hon håller.



Så idag har jag bidragit till ett barnboksbål.... och som sagt, det känns bra. Ska gå igenom fackböckerna ordentligt också innan jag lämnar för terminen. Bra böckers gamla lexikon har nog också gjort sitt.... man hämtar ju 99 % av all fakta via webben idag.



Ser redan fram emot att beställa höstens böcker och ta några härliga ungdomsboksläshelger....



Fast nu är det snart sommar och det blir en tid för vuxenböcker i pocketformat.....



Nå´t som f.ö är riktigt kul, är att bokbloggen, som jag startade i höstas blivit naturlig för många att använda, efter att de läst en bok. Skulle vara kul om någon annan skola ville hänga på, så kunde vi få tips av varann.



Dagens bild: Ingen bok --- bilden är suddig --- men det som syns på bilden rimmar på BOK ....

1 kommentar:

  1. Har också haft hand om skolbiblioteket men det är många år sedan. Känner att jag inte hänger med på barn- och ungdomsboksfronten längre. När vi rensar brukar vi ge eleverna möjlighet att med utrensade böcker hem. Vi har också 20 minuters läsning varje dag i alla klasser. Vi har märkt ett större läsintresse hos eleverna sedan vi införde det, vilket har varit ett av våra prioriterade mål.

    Förta dig inte i allt rensande. Det börjar bli lite stressigt med alla studentförberedelser. Har dessutom åkt på ansvaret för personalens avslutningsfika på torsdag. På söndag ska jag pusta ut.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas