fredag 24 september 2010

Mycket matte.....

.... blir det. Åtta och en halv timme av de nitton timmar och tjugo minuter som jag undervisar varje vecka, ägnas åt matte. Jag har elever i olika konstellationer från trean till sexan.
Jag inser mer och mer att ämneslärartanken inte är helt fel. Tidigare har jag framhärdat att mellanstadielärare, de ska man va, mångsidigare kunskap kan ingen ha.
Men det är inte bara av godo att undervisa i bild, matte, musik, hemkunskap .... och allt annat.. ja, t.o.m idrott i bland. Man kan helt enkelt inte hålla sig ajour med alla ämnen, en del blir lite mer styvmoderligt behandlade. Fördelen med att ha mellanstadielärarutbildning kan vara att man har "nog på fötterna" att undervisa i många ämnen - fast helst inte alla åt gången.
Vi har flera "tidigare-lärare" hos oss. De är utbildade att undervisa från ettan till femman - och det är ju något som jag inte fixar - tror jag i af. Skulle vara fantastiskt roligt att testa en gång, att ha en klass i lägre åldrar - och även att testa på att jobba i 7-9.
När jag har så mycket matte, så har det omedvetet blivit det ämnet som jag försöker variera så mycket som möjligt och hitta så många ingångar som möjligt till.
Har äntligen börjat kolla "strävorna" ordentligt och har funnit en guldgruva.
Fick tips om en annan sida,http://www.teachers.tv/subjects/secondary/maths, av en vän och kollega. Den har jag använt mycket redan. Tärningar är superbra - och ju mer man använder dem, desto mer kreativ blir man själv. Man hittar hela tiden nya mattemetoder med tärning. Min favorittärning är tio-tärningen. Den kan man göra hur mycket som helst med. Kortlekar är också bra - även om jag föredrar tärningar.
Även Skolverket har intressanta mattesidor.
Igår hade 1-2 lärarna ritat olika geometriska figurer och skrivit olika siffror/tal i dem - från 0 -10. Jag var ute med flera klasser och passade på att improvisera matteuppgifter kring de kritritade geo-siffrorna.
Det allra roligaste - och mest kreativa - var när sexorna var ute. De blev indelade i lag - fyra och fyra. Hela laget fick ställa sig på samma sifferfigur och sedan gav jag dem uppgiften - Nu ska ni komma så nära hundra som möjligt. Ni får använda allt som finns inom figuren ( sig själva alltså) och alla räknesätt. Det blev ett multiplicerande, adderande och subtraherande med siffran, antalet personer, ögon, näsor, antal omkretssteg mm. Riktigt bra blev det.
Fast det allra bästa var när man skulle komma så nära noll som möjligt, och fyra pojkar stod på tian.
- Vi ställer oss över ettan, så inte den syns, blev lösningen.
Den enkla lösningen är ofta den bästa.
Och matte är kul - och tänk, det tycker elverena också -- tack vare att de har en lärare som gillar ämnet. Och vet ni, nu skulle jag vilja läsa om trean gymnasiekurs på NV. Skulle vara intressant att se om jag kunde fatta det där med intergraler och grafer och allt vad det var på ett bättre sätt nu.... För jag vet att ingen blir för gammal att lära - det handlar bara om motivation.

2 kommentarer:

  1. Det är roligt med matte. Har själv matte i fyran och femman i år. Förr hade jag som alla andra mellanstadielärare alla ämnen, men sedan 6-7 år sedan jobbar jag i flera klasser och har mest mina favoritämnen plus lite hopplock. Det blir mest matte och engelska och så matteprojektet förstås. Håller med dig om strävorna. De använder jag ofta. Man hittar många roliga mattegrejer på nätet. Youtube har många små klipp som är roliga.

    Ha en skön helg nu! Bäst att sluta för det åskar rejält här nu.

    SvaraRadera
  2. Så kloka ni är som har den utbildningen som verkligen är bred på alla kunskap. Jag blir lite avundsjuk på er ibland...
    Matte kan jag tänka mig är ett ämne där man kan variera väldigt mycket och utomhusmatte måste vara otroligt inspirerande. Tänkte använda mitt ämne genom att gå ut och se vad man kan få ihop för dikter om det man upplever när hösten är som bäst. Så lite kan vi inom svenskan också ta vara på naturens skafferi =)

    Hoppas du får en gooooo helg <3

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas