måndag 20 september 2010

Zöndags Zumba

Denna höst har det blivit full fart på träning och rörelse. Tänkte att jag skulle nöja mej med spinning och step up -styrka. Söndagsgympan hade jag gett upp, till förmån för spinning, redan förra terminen. Aerobics är så där kul- det är lätt att fuska och knappast bli svettíg.

Fick info om att man skulle starta Zumba på zöndagar, i stället för aerobicsen. Tyckte inte att det lät så kul, innan ledaren berättade lite på torsdags step upen. Måste testa, tänkte jag.

Många tänkte som jag. Aldrig har väl idrottshallen varit så full av kvinnor i alla åldrar, från 15 till 60. Väldigt annorlunda var det, om man jämför med annan gympa. Man kör en låt i taget och gör ett par tre olika rörelser till den låten. Sen byter man helt musikstil och rörelse. Latinamerikanskt, arabiskt, western, rock, samba, salsa, calypso......

Inte blir man svettig av detta, tänkte jag efter första låten. Men se där misstog jag mig, tempot höjdes efter hand och när sista låten + lite enkel styrketräning var klar, ja, då var jag nstan lika svettig som efter ett spinningpass.

Mycket vickande på höfter, mage och höfter är det. Nog känner man sig som om man vore ett kombinerat kyl-frysskåp många gånger, men roligt är det. Igår var det ännu fler damer i hallen, än vad det var första gången. Och de kom från syd och nord, öst och väst - bara en fjärdedel var dalstorpsbor.

Måndagar är spinningdagen. Känner att det är bra för konditionen. Och för ryggen. Länge sedan den var så bra som den är nu. Känner att jag fått avlastningsmuskler både i rygg och mage.

Tre träningspass i veckan, timslånga promenader ett par gånger, inget godis, inga kakor - det borde ge den gamla kärringen en mera slimmad kroppsform. Men inte då.... ser inga resultat alls i det avseendet. Det tycker jag är lite tråkigt - men å andra sidan är träningen rolig - och zumban suverän. Och så mår man ju bra av den...

2 kommentarer:

  1. Zumba låter kul. Såg reklam som inspirerade. Vet inte om det finns här i närheten. Just nu blir det knappt promenader ens. Har en rejäl förkylning.. Passade på att kompa ut tid i em, men imorgon måste jag nog vara hemma ändå.

    SvaraRadera
  2. Så roligt det verkar vara!! du bor i en metropol som har tillgång till så mycket olika aktiviteter ;)

    Håller med Inga, ligger på soffan och slumrar mest idag. Synd att jag missar Peaceoneday, med fredsmarsch till Gekås där sånger ska sjungas =(
    Men jag hade inte orkat jobba idag.

    Hoppas att du slipper det, ha en skön vecka!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas