fredag 10 december 2010

Överövat

Nu är det färdigövat. Bara framträdandena kvar. Kanske har vi överövat, men så länge barnen med glädje sjunger de vackra jul/luciasångerna, så ser jag det mer som att man befäster texterna mer och mer genom att öva gång efter annan.

På söndag klockan tre är det upp till bevis, och jag är inte ett dugg orolig. Luciatåget är superbra. En så´n massa skönsängare det finns i Grimsås! Både tjejer och killar.

Känns lite som när jag hade en klass i Dalstorp, där det fanns flera killar som sjöng superbra. Idag försörjer sig några av dem helt eller delvis på sin musik. Andra spelar i hobbyband. Det känns kul att få ha varit en liten kugge i deras musikutveckling.

Det är så underbart roligt när man hör sina elever sjunga julsånger på raster, på slöjdlektioner och t.o.m. i matkön. Musik och sång är glädje.


Alla har väl hört historien om musikens ängel: Det var när Gud hade visat ut Adam och Eva ur sin lustfyllda gård, och änglarna var lite bekymrade över hur det skulle gå med människorna, när de inte kunde vara med och beskydda dem. Då beslöt sig musikens ängel för att följa människorna till den jordiska tillvaron och ge dem vad den hade att dela med sig av. Och det har musikens ängel verkligen gjort, den har haft något att ge till alla människor. Vilket urtråkigt, omänskligt liv det hade varit om vi inte hade haft musikens ängel med oss.


Nymånens skära stod högt på himlen, när jag tog eftermiddagens fyrtoifemminuters promenad. Kallt var det, men vackert, vackert. Tänkte ändå på det, under det att jag flitigt använde kameran: Visst är vinterbilder vackra, men ser man dem under en annan årstid, så uppbringar de ingen längtan. Tvärtom.Ser man en vår eller sommarbild på vintern, ja, då får jag magsnörp av längtan till de årstiderna.

Svårt att få till det med skidor... ljuset är alldeles för kortvarigt...när man kommer hem är det mörkt..... Helgernas ljus är också alldeles för kort, det finns saker som man behöver göra .. och rätt som det är, så är det mörkt.



Pepparkaksdoften känns över hela huset. Bakade väl ett hundratal för en stund sedan. Tycker att det ska vara hembakade pepparkakor till jul. Lussebullar blev det förra helgen. Resten av baket får vänta tills nästa vecka. Tycker att det är bra att slippa frysa "julkakorna". Några sorters bröd får det också bli, men det är snart fixat ... lika bra att göra allt på en bakeftermiddag i julveckan.

C-E har lovat att bjuda på schnitzel och potatisgratäng i kväll. Det ska bli gott. Sen får det bli Idol... "På spåret "är ju inställt p.g.a. Nobelfesten. Det finns en del saker som jag bara inte kan förstå. En av dem är hur folk kan sitta och glo på TV och se när folk kommer till en fest och när de sitter och äter....Fullständigt obegripligt!



2 kommentarer:

  1. Här är det också bakning på gång - saffransbröd, kanske lite knäckkokning med.

    Vi hade vårt luciaförande idag i kyrkan. Våra sexor och f-klass sjöng jättebra. Det var så roligt att se och höra dem. Tog en härlig promenad på hundrundan när jag kom hem. Ha en skön helg nu! Lycka till med ert luciafirande!

    SvaraRadera
  2. Ja, vilken tur att musikängeln kom till oss på jorden...annars hade det varit för tråkigt!!
    Jag ska baka pepparkakor i helgen...tror jag =)

    Jag är så glad för jag hann med en promenix på sisådär 40-45 minuter jag också, den första på en knapp vecka.

    Lycka till med alla fina framträdanden!!
    Ha en härlig helg!!
    Vi ska på julbord i morgon...mums...

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas