torsdag 30 december 2010

Översnöat, övergivit, övertäckt

Tog en ny promenad genom det frusna blågråvita.
Mötte inte en levande själ, och känslan av de tre orden i rubriken grep tag i mej allt mer under promenadens gång. Hittade en upplogad skogsväg och följde den. Tänkte på ( ja, jag vet att jag är tjatig) på hur mycket jag längtar efter vår och sommar.

Gillar färger, idag såg naturen ut som en gammal svartvit film.


Inga mänskliga spår syntes på körvägens tunna nysnölager. Många djurspår, däremot, i olika storlekar. Här hemma har vi fått besök av rådjuren igen, ända in på altanen. De letar efter mat i rabatter och i bärbuskar. Nog längtar de efter vår och sommar, de också.



Älgspår är det gott om. De hör väl till de djuren som har lättast att klara vintern, de kanju i nödfall även äta barr/barrträdsskott. Men jag är helt övertygad om att de också gillar sommarn bäst. Då finns det lite att välja på i naturens skafferi.


Idag tvekade både Fredrik och Fransson länge innan de gick ut. Jag fick erbjuda dem utgång genom att öppna dörren vid tre olika tillfällen, innan de tröttnade på mig och tog ett varv runt huset. Sen gick de gärna in igen.



Vid detta vackra gamla hus, hade plogen vänt. Så gjorde ock jag. På vägen genom skogen flög en liten kungsfågel förbi. Inte heller den levande varelsen kunde jag skönja, men jag hörde hans lågmälda sånguttryck om att han ville ha vår, sommar och lättare att hitta mat.

Mysteriet med den stora bilen från gårdagen blev upptäckt, men var övertäckt. Kanske ett hus att bygga upp när det blir vår igen?


Fritz vill absolut inte gå ut. Två gånger under den senaste månaden har jag sett honom gå ut av egen vilja. Vid julaftonens spontana konsert och då fläktsystemet löpte amok igår. Han kommer in så fort lugnet är återställt. Han sover mycket, men går ibland oroligt jamande omkring härinne. Han vill ha lite omväxling i mathållningen.En nyfångad smågnagare står högst upp på matönskelistan. En översyn av reviret vore också önskvärt, men reviret är ju försvunnet. Översnöat, övertäckt, övergivet.


Dryga veckan har gått sedan mörkret varade som längst. Kollade
hur mycket längre ljuset håller i sig idag. Fem minuter blev svaret. Jaja, det har vänt - vi går mot vår och sommar. Hoppas alla vilda djur klarar de tuffa månaderna dit. Huskatterna och hustanterna de får acceptera tillvaron och göra det bästa av den. De har ju både mat och värme.
I morrn är de nyårsafton och med tanke på att firarförberedelser och grillartraditioner sannolikt gör att det inte blir något bloggskrivet, så önskar jag alla ett GOTT 2011!








3 kommentarer:

  1. Så länge man inte är insnöad så...
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  2. ja, idag har det varit ett svart/vit/grå dag. Man kunde inte se så mycket som lite färg i naturen om man inte lade ut en färgklick själv. Jag har handlat och filat lite på ett brev som ska iväg. Hunnit med den korta promenaden har jag också gjort. Samt varit hos tandhygienisten...610:- fattigare...
    • ★* 。*★* ˛.*.★*.˛* .˛。*.★.*˛.¨*.★
    • GOTT SLUT PÅ 2010 ★* 。*★* ˛.*.★*.˛*
    • .★* 。*★ OCH ETT ★* 。*★* ˛.*.★*.˛* .˛
    • ˛*˛.* ˛.♥ GOTT NYTT 2011 TILL ER ALLA ♥
    • ★* 。*★* ˛.*.★*.˛* .˛。*.★.*˛.¨*.★ ★*.˛*

    SvaraRadera
  3. Vinterlandskapet kan vara väldigt vackert. Som nyårsafton... rimfrost på de kala träden... solen som sken på dem plus det tjocka vita snötäcket. Det ÄR vackert...

    Men jag längtar också efter våren och sommaren då man kan gå där man vill utan att behöva plumsa i en massa snö... slippa bylsa på mig en massa kläder osv...

    God fortsättning till dig!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas