fredag 23 augusti 2024

Ruskvädersdag

 


Sensommaren första ruskvädersdag. Inomhusväder...eller iaf undertakväder mestadels. Lite mysigt faktiskt!

Började dagen på gymmet. Endorfinerna kom igång snabbt. Absolut, jag behöver anstränga den gamla kroppen understundom.


C-E plockade ju lingon igår. Samt rensade dem. Att sen koka sylt är inte speciellt jobbigt. Idag körde vi nio burkar sylt till bror och svägerska.


Vi tog en extra runda på 4-5 mil för att ta oss till Rångedala. 11hektar och Crea diem, bokcafeet i lilla orten Od var ett delmål på resan.

På 11hektar inhandlade jag bl.a. ett par tvålar, sådana som återfuktar huden i stället för att torka ut och hårshampo av samma
 typ.


Lunchen bestod av Crea diems berömda ostpaj med valnötsbröd till. Mycket gott!


Det finns mängder av böcker i bokcafeet. Dock inga som tilltalade mej. Det är mycket faktaböcker. Om jag känt att jag haft mer tid över just nu, hade jag säkert kollat mer ingående på titlarna.


I anslutning till bokcafe och 11hektar finns en stor dahliatträdgård. Dahlior tycks vara superpopulära växter.


Visst är de vackra, men det är inget som jag vill ha i trädgården. De är nog lite för "fina", för "nobla" för mej.


Bland alla dahlior fanns också flera arter av liljor.  Somliga väldoftande. Liljor, det är en art som jag gillar storligen. Borde anlägga en ny odling med bara liljor.





Kom på att vi bara var en mil från Gäsene mejeri. Deras ost, Bondmoran, är en favorit. Så det blev en tur till ostbutiken. Nu har vi ost för flera månader framåt.


Orterna i trakten av  Borås ligger nära varandra. Trettio minuter tog det till mitt barndomshem. Hann träffa både bror och svägerska, och få en god bull-fika, under eftermiddagen. 

En ruskvädersdag kan bli en riktigt rolig och innehållsrik dag!




16 kommentarer:

  1. Det blev en bra dag för er, trots oväder. Det är sådana dagar man får passa på att göra saker. Precis som ni gjorde.
    Jag köpte en bukett dahlior idag. Vissa sorter är väldigt fina. Liljor är fina, men luktar ofta räligt, tycker jag. Trevlig helg! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade sommardahlior ett tag. Men tröttnade på dem. Nix, inte min blomma. Men visst är den vacker.

      Radera
  2. Jag gillar verkligen dalior. Tyvärr så har mina rötter efter morfar och mamma dött bort för mig. Saknar både dem och alla knölar. Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dshlior tycks ju ha blivit synnerligen populära. Kram

      Radera
  3. Här inne var det blommigt och fint...regnvädersdagar är inte helt fel. Det är ju lite mera legalt att vara inne och mysa då. 11 hektar, vilket härligt namn.
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. 11hektar. Hudvård, hårvård, smink, rengöringsmedel av olika slag . Ekologiskt. Inga otäcka kemikalier. Detsamma

      Radera
  4. Underbara blommor! Faktaböcker är intressant. Det blåste och regnade rejält, men lugnare idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får åka dit när jag hinner läsa mer. Öppet mars till dec. To-sö. Populärt ställe.

      Radera
  5. Trevlig utflykt till Rångedala ... och vilken härlig blomsterprakt! Dahlior och liljor ... såå vackra!
    Ha en trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Massor abmv dahliaplantor. Öppet från slutet av juli.Kram

      Radera
  6. Vilken bra dag och utflykt det blev. Dahlior är inte min grej heller men liljor gillas. Här var det också sämre väder delar av dagen men i dag ser det bättre ut.

    Önskar en fin lördag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir så inspirerad att anlägga en liljerabatt. Får kolla lite hur det funkar...Kram

      Radera
  7. Lät som en bra dag. En av böckerna har jag, "Rätt ur jorden". Ostpajen ser delikat ut. Och vilka vackra dahlior och liljor. Dahlior fungerar inte här p.g.a. mördarsniglar och inte liljor heller p.g.a. liljebaggar. Men de är vackra att titta på hos andra .. och på bild.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får läsa på om liljor. Skulle gärna vilja ha en liten rabatt med sådana.Kram

      Radera
  8. Dahlior, så vackra, kommer mig att minnas min pappa "trädgårdsmästaren" som skötte om och grävde upp och ner dahliaknölarna.
    Jag gillar också goa tvålar, allt som gör huden len, behöver inte vara dyra grejer alltid.
    Trevlig lördag, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har grävt upp en del knölar under perioder. Sist blev de avglömda då de skulle planteras. Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas