lördag 10 augusti 2024

Vandringslördag

 Igår var jag knappast utanför dörren. Hör verkligen till ovanligheterna. Men jag anser att det finns dåligt väder. Sådant väder, där det är omöjligt att stänga ute väntan, även om man tar på sig regnkläder. Sådant väder var det igår.  Då stannar jag inomhus.

Det fick bli städförmiddag i stället. Alltid gott att få till ett rent hus.

Naturligtvis kändes det att jag behövde UT, direkt efter frukost idag. Så fick det bli. Tog en av långrundorna ( 8 km) hemmavid. Såg inte till en människa på hela vägen. Men fick se många vackra vyer, så här i sensommartid, i ljungens tid.







Jag har ju skrivit en hel del om den planerade torvbrytningen på Grimsås Mosse.

Klimataktivister från "Återställ våtmarker" har varit på plats under tre veckor. Man har försökt hindra Neovas arbete med att ta bort de pluggar som man fyllde diken med, då man var på plats i maj. Det har varit mycket folk på plats. Ett antal har blivit arresterade av den stora skara poliser som också befunnit sig på mossen. Tre aktivister sitter fortfarande häktade.

Samtidigt som man försökt ... och ofta lyckats... stoppa grävmaskiner och andra arbetsfordon, så har man byggt ett "naturreservat".

Igår eftermiddag var det invigning av "naturreservatet". Det regnade "cats and dogs", så jag funderade inte ens på att gå dit.  Kanske inte "vågat" även om det varit fint väder... har ju lite folksamlingsfobi. Eventet sändes live via Facebook.  Så jag följde med intresse såväl tal som sång och musik som vandringen genom "reservatet".

Idag tog nyfikenheten överhanden. Jag bara "måste " kolla vad man åstadkommit.

Det blev en ganska lång vandring på en väldigt välgjord led, för att komma ut till mossen. 

Träffade på fler "nyfikna". Bl.a. en familj från Borås, bestående av morföräldrar, dotter och dotterdotter.

De var nyfikna på bakgrunden för tillståndet för torvbrytning. Den 25-30 år gamla dottern i familjen visade sig vara sambo med enbart av aktivisterna, som nu satt i häkte. En otroligt trevlig och naturlig tjej. Vacker som en dag, dessutom. En sådant motsats till de spacklade och "skönhetsopererade" och egotrippad tjejer som ofta visas i medier...

-Man måste göra det man tror på och det man vet är viktigt, tyckte hon.

Som sagt, det var verkligen en vandring som kunde jämföras med den som vi gjorde på ett riktigt naturreservat i torsdags.   Måste få med mej maken ut i morgon, nu när naturen är som vackrast.

Gick inte riktigt ända ut till "vändplatsen" vid "fågeltornet"  en bit ute på  den redan förstörda mossen. Hoppas verkligen att vandringsleden får vara kvar. Den allra största delen ligger ju på privat mark.

Ett imponerande bygge av engagerade människor! Bara att tacka och ta emot. Och hoppas att regeringen bestämmer sig för att upphäva tillståndet för torvbrytning.












11 kommentarer:

  1. Instämmer - så vackert med ljungen nu.
    Vilket jobb med "naturreservatet", jag blir imponerad. Kul att du visade Anna-Lena.
    Barbro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan gå där också. Speciellt.om du använder stavar

      Radera
  2. Ett ställe jag inte heller skulle kunna hålla mig ifrån, så fint där, jag har ju bott i trakter som mest bestått av myrar och kärr, ler! Nu har jag inte hängt med i debatten här om torvbrytning o annat, men önskar förstås att markerna ska behållas orörda så långt som möjligt. Såg i går i tidningen att man gör reservat av flera mindre naturområden som ligger när bebyggelse, för att säkerställa att man inte exploaterar marken i framtiden! Ovanligt vettigt av kommunen. Nog behöver vi våra vattenhål alltid! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast detta är inget kommunalt reservat. Bara uppbyggt av aktivister, för att ... om man vill... ta sig ut på förbjudet område och bli gripen för olaga intrång...

      Radera
  3. Den nuvarande regeringen bryr sig inte om naturen och klimatet, så att hoppas på ett de ska ta sitt förnuft till fånga, är väl en önskedröm.
    Tror mig veta att den förra regeringen tog beslutet. Lika illa av dem... Undrar om de skulle ha tagit samma beslut idag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har hänt mycket på 12 år. Så jag tror inte att "vår" regering skulle godkänna torvbrytning idag.
      Det riktigt tokiga är att Finland får ett antal miljarder i EU-stöd för att avveckla torvbrytning. Och så är det Ok att bryta i Sverige! !!

      Radera
  4. Det är längesedan vi hade ditt gårdagens väder måste jag säga. Och nej, det ska vara fint om man ska på långpromenad, annars är det inte roligt, även om man har bra kläder.
    Grimsås Mosse och dess naturreservat lär bli rikskänt om det fortsätter så. Nu är jag egentligen mot alla aktivister efter allt vad Greta Thunberg har "åstadkommit" på området, men jag hoppas för din och andras skull i din närhet att torvbrytningen stoppas.
    Så fina gångstigar man har byggt där och "bordet" med två träd som växer genom hålet är så himla snyggt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är engagerade människor. All heder till dem.
      Kan inte kommentera din blogg med mobil just nu.. har försökt flera gånger. Konstigt!

      Radera
  5. Igår var det verkligen busväder! Bättre idag, om än blåsigt.
    Nu är jag trött efter en heldag iväg. God natt 😴 Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår det. Blåsigt här oxå.
      Go natt!

      Radera
  6. Det är så ljuvligt med blommande ljung. Måste nog leta upp någon.
    Måste säga att de gjort ett fantastiskt jobb med naturreservatet. Med skyltar och allt. Håller tummarna att regeringen upphäver tillståndet.

    Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas