lördag 24 augusti 2024

I lingonskogen

 


Två killar och deras mamma kom på förmiddagen. De hade cyklarna med, så det blev en tur på hjul till lingonskogen. Morfar kom efter... eller rättare sagt... hann före med bil. Gott att slippa att köra lingonstinna spänner på ojämn skogsväg, med cykel.


Fint väder för både cykeltur och bärplockning.


Det finns hur mycket lingon som helst.  





Jättekul att plocka tyckte både Konrad och Karl-Petter. De fyllde plockare efter plockare och ville inte sluta, trots att de två tiolitershinkarna var fulla.  





En ( tror vi) helsvart huggorm låg och solade i mossan mellan tuvorna.

-Vi har stövlar på oss, sa K-P. Så den kan inte bitas. 

Vi kollade nog lite extra var vi satte ner plockarna i alla fall..


Så vackert i lingonskogen, med röda bär och ljung.


Fick hjälp av rensning av bär när vi kom hem. Efter lunch kokade jag snabbt sylt av sex liter bär. Sylten, eller krösamoset, som vi säger i våra trakter... eller som snarare sas av tidigare generationer... fick åka med dotter hem till Ulås.


En fotbollsmatch, där morfar och mamma besegrades av bröderna, avslutade besöket.

Och jag hade bär kvar förstås. Det fick bli lingondricka av det.
Upptäckte att det finns fler tomma flaskor kvar här  hemma. Får ge mig ut en tur till lingonskogen i morgon också. Lingondricka
är så lätt att göra. Bären behöver bara grovrensas... så det går snabbt. Och att plocka lingon det är riktigt roligt.



22 kommentarer:

  1. När jag såg bilderna så reagerade jag direkt på stövlarna. Funderade på om det var för att inte riskera ormbett. Tror inte att yngsta fröken med sambo har det men det verkar klokt. Så mysigt att plocka lingon. Den möjligheten finns inte här.
    Kul med en match dessutom :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en boll kan verkligen roa. Önskar att fler lingon skulle tas till vara... det finns tusentals liter i våra skogar.

      Radera
  2. Och apropå stövlarna... Var mest för att det regnade igår. Fuktigt underlag. Jag hade ett par snart uttjänta "gåskor". Inte helt ormsäkra.

    SvaraRadera
  3. Såg några lingon under vår tipsrunda ner mot sjön, men inga sådana mängder.
    Fotboll spelades det dock en del.
    God natt! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fotboll funkar alltid.
      Vi bor väl i rn lingonrik trakt. Men ovanligt mycket iår.

      Radera
  4. Det ÄR roligt att plocka lingon. Särskilt om det finns så mycket som det verkar finnas hos er. Att de dessutom är lättrensade gör ju inte saken sämre.
    Jag vägrar köpa lingonsylt. Har jag inte själv plockat mina bär till sylten, då får jag faktiskt vara utan...
    Var tvungen att googla på svart huggorm. Vet inte om jag skulle se skillnad på den och en snok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg ju inga gula prickar där snokar brukar ha sådana.Sen tycker jag att den var lite för att vara snok. Men jag är inte alls säker på art. Vi höll oss iaf på behörigt avstånd.
      Hemkokt lingonsylt är oslagbar. Och lingondricka är gott. Inte jättemycket socker i heller...

      Radera
  5. Ååååh ... vilken mängd med lingon. Här har jag inte sett ett enda. Vilken tur att stövlarna var på när ni stötte på en huggorm. Är livrädd för ormar, främst för Lucys skull. Matte håller noggrann koll.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ormar är ju fredliga. Men jag förstår oron vad det gäller Lucy. Vår förra katt lekte med ormar, och lyckades bli biten i tassen flera gånger. Den skull andra upp ordentligt, men efter en dag var katten som vanligt igen. Tror att den nästan blev immun efter alla bett...

      Radera
  6. Så kul att killarna gillade att plocka lingon, men det går ju i ett huj med hjälp av dessa plockargrejer!
    Huggorm ja, gissa om jag tittade vart jag satte ner fötterna i somras på landet efter mötet med huggormen på vår skogstomt!
    Ha en fin söndagkväll!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Orm på språng ger sig iväg. Men denna låg och gottade sej i sensommarsolen. Kram

      Radera
  7. Ja det är verkligen fullt av lingon i skogen i år. Kul för alla som plockar.
    Fint att se att killarna också hjälper till.
    Ha en fin vecka Anna-Lena!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst ska man ta tillvara det dom finns. Bra att lära sig o tidig ålder.

      Radera
  8. Trevligt, bra jobbat. Ormar är nyttodjur, väldigt skygga, man ska trampa och prata högt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här solade lugnt trots att vi var frm personer som gick omkring i området.

      Radera
  9. Jag är inte den typen som plockar lingon, dock äter jag bären gärna. Gärna rårörd lingonsylt. Mysigt när hela familjen är involverad. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rofyllt i skogen. Plockade sex liter i em. Går snabbt med plockare

      Radera
  10. Perfekt med så mycket lingon och att få bra plockhjälp. Kul att killarna tycker om att plocka.
    Vad gäller bärplockning har det nog aldrig varit en favoritsyssla. TRor lusten försvann de somrar som jag som 14-15 åring plockade jordgubbar i Finnerödja. Men jag köper gärna bär och tycker mycket om att frysa in lingon och göra rårörda lingon.
    Önskar en fin vecka. Kram från ett strålande vackert Stockholm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lingin I alla former är gott. Rena terapin att gå i lingonskogen. Så vackert. Så rofyllt. Kram

      Radera
  11. Kul att se hela gänget i bärskogen! Jag har inte ägnat mig åt lingonplockning alls i mina dar, jag gillar inte det sura bäret som kräver en hel del socker för att kunna sväljas. Men jag är ju lite annors
    Men de är ju så lättplockade jämfört med blåbär som jag gillar, men nu var det några år sedan sist.
    Jag har också sett en svart skönhet en gång, blev helt fascinerad, men mest skraj då jag hade en lös hund med i skogen, oops! Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte jättemycket socker till dricka.
      Nu får det vara färdigplockat !Plockade sex l i går också. Kram

      Radera
  12. I år finns det verkligen gott om lingon. Så bra att killarna gillar bärplockningen.
    Kram Lisa

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas