fredag 13 mars 2020

Slipprigt



Det känns slipprigt! Osäkert! Ogripbart! Vart är vi på väg?

Det är min känsla för den nya tid som vi gått in i.

Det nya coronavirusets tid.


Hallå, hallå, vad är det som händer? Ska jag ropa hjälp. eller ska jag inte bry mig?

Vem ska jag tro på,tro på?


Koronaviruset  lär vara extra farligt för mig som fyllt 65.
Eller är det bara för dem som redan är sjuka som det är farligt?
Är det farligt för alla?
Eller är det inte värre än en vanlig, inte alltför jobbig influensa?

I media så har man kunnat höra svaret ja på alla ovanstående frågor. Så vem ska man tro på?


Varför är paniken så stor överallt? Är det för det stora okända? Är det ett sätt att kontrollera oss?
Försvinner paniken och nedstängda länder, då man fått fram ett vaccin - för det är väl det vi saknar?

Jag känner mig som ett stort gapande frågetecken inför det som händer!


Visst blir man påverkad av  det som händer. Och det är väl det som är meningen. Känner mig understundom som den gamla postlådan, hängande på sniskan. Riktigt nedhängd! Finns det  någon tid efter Corona?


Det är klart det gör. Det är bara det att ingen vet när den nya tiden, post corona-tiden kommer. Är det om ett par veckor, är det månader dit, är det år?
Och vad kommer att hända under tiden?


Jag känner mig, iallafall än så länge, ganska skyddad här ute på landet.
Det ryktas om att det finns något enstaka fall av viruset i kommunen, men jag tror inte riktigt på det. Det är för många rykten som sprids.
Jag känner mig trygg i vår lilla skola. Aldrig har väl restriktionerna mot att gå till skolan när man är förkyld, varit hårdare. Fast jag är ju förkyld, har varit förkyld i hela kroppen, men nu är det på bättringsvägen.  Men jag har jobbat under min tredagarsvecka....jag hade redan förkylningsjobbat då restriktionerna kom.

Tänk, det kanske var coronan... den tycks ju ha så många skepnader.  Nej, d et var säkert bara en enkel förkylning/ svag influensa.... Förstås!
Problemet är ... vad är vad?'


Man får välja, att försöka se det ljusa eller det mörka.
Även om jag känner en viss oro, så försöker jag välja det ljusa.


Jag väljer att tro på ett snabbt stopp på det okända, slippriga, ogreppbara. 
Jag väljer att tro att det är nyttigt för världen att få sig en tankeställare, att ta en paus från den ständiga jakten på tillväxt och vinst.
Jag väljer att tro att det i slutändan kommer något gott av att länder ställs i frys-läge.


Det får bli en hemmahelg.
Det får bli ett par långpromenader.
Det får bli en bra bok i bästa fåtöljen.
Låter ganska gott, faktiskt!


8 kommentarer:

  1. haha, kossan gömmer sig i snön :)

    SvaraRadera
  2. Ett tänkvärt inlägg ... och ja, mina tankar går i samma banor som dina. Många kloka och mindre kloka artiklar skrivs i tidningar och experterna motsäger varandra i tv och på radio, så som sagt, vem ska man tro på? Vi bor också på landet, ganska skyddat, men jag måste ta mig till civilisationen emellanåt ... inte för att bunkra, men handla lite livsnödvändigheter - vad nu det är ... jo potatis, kaffe, mjöl och toapapper t.ex.
    Gillar dina bilder ... de förstärker orden på något vis!
    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl osäkerheten det handlar om. Ìngen som vet,...mest bara tro. Men det är bara att ta vecka för vecka och själv avgöra vad man vill och vågar göra. Och som sagt, gott att bo på landet. Ha en fin helg!

      Radera
  3. Mina tankar går också i liknande banor. Själv tror jag att problemet är att ingen vet vilket i dagens tider skapar en extrem osäkerhet hos alla. Sedan tror jag att en på tok för stor hysteri råder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och felaktig info i media, i iallafall till viss del. Tänker att det är helt ointressant att redan sjuka äldre människor avlidit. Det hade de kunnat göra av vilken allvarligare förkylning som helst.

      Radera
  4. Jag läste en insändare i en lokal tidning:
    "Vi accepterar enorma inskränkningar i den personliga friheten, saker som vi aldrig skulle gå med på annars, för att vi ser nyttan med att stoppa spridningen av smittan. Om en liten, liten del av denna acceptans fanns kvar också efteråt skulle vi kunna komma till bukt med flera andra stora samhällsproblem."
    Jag tyckte det var bra skrivet....men i nuläget är det all "info" som kommer från alla håll och kanter, det är svårt att förhålla sig till det. Som du skriver, vad ska man tro på???
    Men nu får du i första hand njuta av en helg i lugn och ro <3

    SvaraRadera
  5. Yes, det gör vi. Men konstigt är det allt! Gäller att inte låta media ta över... utan låta vardagen råda.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas