lördag 14 augusti 2021

Funäsdalen

 


Någon gång i våras, så bokade jag en vandringsresa. Inte ut i Europa, som tidigare år, utan till svenska Funäsdalen.

Det komö ett krånglande knä emellan, så jag avbokade resan.

Men något ville vi gärna "hitta på", speciellt som det där dumma knäet bättrade sig betydligt.

Tyskland, Flensburg och Lübeck, var vi inne på. Men så kom covid-delta, så det lät inte längre lockande. Dessutom är det två saker som jag inte gillar: munskydd och hårt asfaltsunderlag. Munskydd skulle behövas vid Tysklandsresa , och stadsmiljön skulle inte inbjuda till så långa promenader.


Vi kanske kunde åka till Funäsdalen på egen hand, tyckte jag. C-E köpte den idén direkt.


Det finns ju otroliga fördelar med att resa på egen hand med egen bil. Vi bestämde oss för att övernatta i vackra Rättvik.

Bra uppvärmning inför några dagars fjällvandring. En tur ut på den 638 m långa bryggan och sedan stigen längs stranden till den vackra kyrkan.

Varmt och gott var det!


Fyra mils restid från Rättvik till Funäsdalen. Sen var man vandringssugen. Började med en lätt runda, 5 km, en bit från Bruksvallarna.

Förundrades över hur tydligt utmärkta alla leder här. Naturligtvis är det lätt att hitta info om de olika turerna på nätet.


Kom  på att vi varit vid den här platsen för 40 år sedan. Med en liten i bärstol på ryggen och en alldeles påbörjad graviditet.  

Våffla och hjortronsylt fick upp blodsockerhalten och vi vi tog en liten tur till, upp till trädgränsen på Mittåkläppen.


Idag fick det bli en lite större utmaning. En topptur, även den med utgångspunkt från området kring Bruksvallarna.


Att vandra 270 m uppåt, det är inga större problem. Bara att ta en paus om man blir för anfådd. 

Våffla i toppstugan. Har nog fått mitt eventuella behov av våfflor tillfredsställt denna sommar. Kariknallens frasvåffla var en av de absolut godaste.


Att gå nerför är betydligt jobbigare. Det känns i benen. Rundan kändes betydligt längre än de sju kilometer som den var utsatt till.


Men vackert var det. Framförallt i fjällbjörksområdet.


Lite vackra fjällblommor fanns det fortfarande kvar.

Och man känner sig rätt nöjd, då man är klar med vandringen.


Det fick bli en kort-vandring till efter lunch. Man vill ju utnyttja dagarna. Speciellt som det är bra väder.  Betydligt kallare idag bara, men knappast något regn.

Tur med vädret alltså.

I morgon drar vi söderut igen. Ska övernatta på Sälen högfjällshotell. Där har vi varit några gånger vintertid.

Tänkte ge oss upp på Fulufjället och vandra till Njupeskär.


Inser att någon gruppresa till svenska fjällen för att vandra, det blir det inte för oss. Mycket bättre att rå sig själv och låta dagsformen bestämma vilka vandringar som ska göras.

21 kommentarer:

  1. Så bra ändå att du avbokade resan. Det blev ju helt perfekt så här istället!
    Skönt att ditt knä rättat till sig😀

    SvaraRadera
  2. Man behöver verkligen inte åka utomlands för att uppleva något "exotiskt". För visst är en ren mitt på vägen exotisk om man är från nollåttaland åtminstone. Gruppresor är ingenting för mig. Jag vill bestämma över mig själv, och vill göra det jag vill, inte vad en annan har bestämt vad jag ska se.
    Bilderna är hur fina som helst. Å Bruksvallarna är väl rätt så känt. Där brukar väl den svenska längdskidsäsongen startas varje år. Därav kanske de tydliga skyltarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett stort antal längdskidåkare ute på rrullskidor.Är nog en av Sveriges längdåkningsmeteropoler.
      En ren på vägen är extremt exotiskt även för en lantis. Vilka kronor de bär på!
      Så himla gott att ha bilen med sig! Om man hänger med några år till, så åker vi gärna tillbaka hit.

      Radera
  3. Så bra det blev att åka på egen hand.
    Jätteroligt att hänga med och komma tillbaka till för mig ganska välkända trakter. Rättvik är ju väldigt vackert och långbryggan med kyrkan också. Särskilt i vackert väder.
    Funäsdalen och omgivningarna här har jag besökt en dle men mest vintertid och då "vandrat på skidor". (Har bott på Eriksgården och hotell Funäsdalen)
    Så fint att ditt knä har fungerat och klarat av vandringarna. Och visst är det en fördel att själv bestämma vandringarna och längden på dem och även ta dagen som den kommer.
    Trevligt med ett stopp i Sälen och på Högfjällshotellet. Även här har det mest blivit vintervistelser för mig. En fin tur bör ni få till Fulufjälellet och Njupeskär. (Har gått hit på tur vintertid, men det var då ryggen var mer samarbetsvillig)
    Önskar er en fortsatt fin tur och njut av det du ser och upplever. Och jag hänger gärna med.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bor på Eriksgården. Ett riktigt trevligt hotell.
      Kollade lite om Njupeskär. Är sannolikt en ganska lättgången runda på 4 km.Det får räcka för idag. Och en lite runda vid Högfjällshotellet. Ingen längre vandring idag...Det är ju så bra att bestämma hur mycket man vill röra sig varje dag. Och I vilken terräng. Kram!

      Radera
  4. Så kul att det blev en resa i alla fall.
    Fint att du ändå kunde komma ut på vandring trots det som varit med det där knät.

    Ha det fortsatt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Liten molande protest från knäet idag. Inte konstigt utifrån gårdagens vandringar. Idag ska det inte bli så långt. Antagligen inte så brant heller.

      Radera
  5. Det bästa är att få bestämma själv. Även när man går i fjällen. Det tycker jag med. På den långbryggan i Rättvik har jag gått många gånger, men till Funäsfjällen har jag inte varit. Vackert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rättvik är ju helt underbart. Värt en egen resa.

      Radera
  6. Fina bilder på vackra omgivningar. Det där med att rå sig själv passar mig också, vill inte vara för uppstyrd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gott att rå sig själv! Kan finnas sndra resor där det vore fint med guide.

      Radera
  7. Vilken trevlig resa ni kom iväg på. Jag tycker det låter alldeles utmärkt att resa på egen hand och att helt kunna planera dagen. Väldigt vackra bilder och så fin natur!

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ett helt nytt namn! Ja, absolut bra att bestämma dagens aktiviteter.

      Radera
  8. Så mysigt och vackert ,-) kul att kunna vandra vart man vill och göra precis det man längtar efter, bar att ditt knä blev så mycket bättre att det fungerade med resan, Kul att ni varit där för 40 år sen ,-)
    Vackra bilder.
    Vi hade lite otur, den lilla hunden trampade på en vass kotte, sen hade han svårt att gå, så det blev inte så långa sträckor, lite tung att bära o bärsele fanns inte att köpa.
    Härlig semester ni fick ,-))) Ha det fortsatt jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att knäet får bestämma längden på rundor. Protesterar ju lite om det blir för mycket.
      Stackars hunden!
      Har sett många hundar på vandringarna. Så det är populärt för hundar med fjällvandring! Kram!

      Radera
  9. Ser alldeles fantastiskt ut!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Håller helt med dig, vad skulle fördelen vara med en gruppresa? Hur var det på myggfronten nu? Är den tiden förbi? Jag har alltid dragit mig för att åka upp till norr under värsta myggsäsongen, jag drar till mig alla typer av insekter...som en magnet, förmodligen för att mitt blod är så smakligt...haha Himla vackra vyer har ni fått vila ögonen på!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas