tisdag 17 augusti 2021

Hemma

 Borta bra, men hemma  bäst!  Nja... jag är inte så mycket för klyschor och talesätt och vill nog påstå att båda är bra. Variation är bäst. Nackdelen med att resa, det är väl att trånga hotellrum ger för lite space för två tämligen storvuxna individer som trivs bäst i stora utrymmen. Där är hemma bäst. Resa med enbart maken det är också bäst. Och minnen, via foton från platser man besökt, de är mycket värda. 

Kompaktkameran var med på resan. De "stora" kameran den fick stanna hemma, den är alldeles för otymplig att ta med på vandring.... tycker jag. 75 foton från fyra dagar fanns på minneskortet. Kollade igenom dem för en stund sedan och längtade genast tillbaka till de fina platserna vi besökte. 

Gårdagens/hemresans vyer, dem får jag ha i huvudet. Blir inga bra foton från bilrutan, och speciellt inte om man är den som kör bilen. Många vackra bilder från det vi körde längs Klarälvens breda flodfåra samt från alla vyer över värmländska sjöar finns dock kvar i hjärnans fotominne. Samt bilder av några vackra träkyrkor som vi passerade i Värmland. 

Här kan ni sluta läsa, för mycket av det som nu kommer, det har jag redan skrivit om tidigare, ackompanjerat av bilder från mobilkameran. Kan dock inte låta bli att spara ett antal kamerabilder i den officiella dagboken. Är alltid så kul att minnas tillbaka.....


Rättviks vackra kyrka. Så vackert belägen vid Siljan.


Varm vandring längs stranden. Fann att närmast kyrkan fanns fortfarande gravar från 1700 och 1800-tal kvar. Föredömligt! Men så var kyrkogården megastor, man hade inte behövt använda gamla gravplatser. Sannolikt ett beslut man tagit för länge sedan. Jag tyckte att degamla gravkorsen var så vackra....


Kyrkan var öppen. Tittade in. Tänkte på min vän och arbetskamrat som gått bort under veckan, då jag stannade till vid ljusbäraren.


Vackert och varmt. Hade gärna tagit ett dopp i den långgrunda sjön, men badkläderna var inte med i packningen.


På denna plats stod Gustav Vasa och höll sitt tal till dalmasarna, då han uppmanade dem att bistå honom i kampen mot Kristian II.

Myt eller sanning?


Fyra timmars bilfärd mellan Rättvik och Funäsdalen. Rastplats vid en vacker sjö mellan Sveg och Hede.


Första vandringen. Fem km, Sätertur.


Det var nog den vackraste av fyra vandringarna i fjällandskap. Sagovacker.


Vill återkomma hit i början av juli. Då tokblommar det sannolikt i området. Den här blomman var vanligt förekommande i björkskogsområdet. Enligt vad jag kan hitta i floran, så heter den slåtterblomma.

 
Den giftiga stormhatten ville inte riktigt visa sig skärpt på bild. Jag vill ändå spara den, här, då jag aldrig sett den i vilt tillstånd tidigare.


Blöta myrområden....


... fler sätrar....

... och efter att ha höjt blodsockernivån med en våffla i Djupdalsvallens våffelstuga, så orkade vi med att gå upp till trädgränsen på Mittåkläppen. Ville gärna gå högre, men medresenären tyckte att det räckte.....


Vacker fjällsjö, utmed den avgiftsbelagda vägen till Djupdalsvallen. Smart att ta ut bompeng och få medel att hålla fjällvägen i så bra skick.


Från fredag till lördag hade temperaturen sjunkit med åtskilliga grader. Solen var borta. Det blåste lite kallt.
Pa lördagen fick det bli en vandring upp på fjället. Kariknallen. 270 höjdmeter upp. Våffelstuga på toppen.
 ( Kommer inte att äta våfflor före mars nästa år, efter  denna våffelstinna sommar)


Jag gillar att gå uppför. såvida det inte är tvärbrant. Och är det det, så får man väl stanna och pusta !
Nerför är betydligt jobbigare, det tyckte jag även innan knäet började krångla...


Toppen på berget, den heter Berit-toppen. Tänkte återigen på min bortgångna vän, som hette just så... 


Tror att det är fetknopp som blommade på kalfjället.

Skoterleder korsar berget på flera håll. Längdskidor skulle jag inte vilja åka här, varken uppför eller nerför....


Det vackraste området på fjället, det tycker jag att björkskogsområdet är. Otroligt artrikt.


Brudborsten stod fortfarande i blom.


En vandring i Funäsdalens omedelbara närhet, fick det bli på lördagseftermiddagen. En "guldtur" på tre km.

I branterna ner mot sjön odlades förr potatis i mängd. En välbevarad potatiskällare passerade vi.


Söndag: Från Funäsdalen mot Mörkret, och Njupeskärs vattenfall. 
 


Fina vyer, välordnade rastplatser längs vandringsleden.


Den brusande ån mötte oss ganska tidigt längs leden.

Upp och ner, trappor och träbroar. Välordnat, som sagt.


Bör höra till ett av Sveriges mest besökta turistmål...


Även denna tanten har nu fått uppleva ljudet, fukten och kylan från evighetsfallet....Det finns det fotobevis på...


Vackerhet nära fallet!


Söndagens etappmål var Högfjällshotellet i Sälen. 

Vi var där ganska sent och var  inte det minsta sugna på vidare vandring.  Kanske vi kunde ta en kort tur innan vi körde hemåt på måndagsmorgonen?

Log för mig själv då jag tittade ut genom fönstret på morgonen. Vi har bott på det här hotellet två gånger tidigare, fyradagarsövernattningar på vintern. Under dessa dagar så såg det också ut så här. Dimmigt, fuktigt.... men ganska mycket snö förstås.  

Under dessa vistelser, så åkte vi till Kläppen för att kunna åka skidor. 

Blev förstås ingen vandring i dimma. 

Även denna gång, så försvann dimman då vi kommit en bit söder om Sälen. Sen var det sol och fint väder ända ner till Kristinehamn. En njutbar bilresa.  Det är långt att köra, för att komma till vackra Dalarna och härliga Härjedalen. Men det får man ta, och som sagt, vissa delar av vägen är också njutbara.

Håller tanten och farbrorn till nästa sommar eller höst, så drar vi till fjälls igen. 



17 kommentarer:

  1. Välkomna hem igen! Vilken härlig resa ni har varit ute på och så mycket vackert ni har sett. Klyschor kan vara väldigt irriterande. Just nu är jag "allergisk" mot "carpe diem" även om jag inser att det ligger något i det. För övrigt håller jag med om att variation är att föredra vilket gäller det mesta.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog själva uttrycket som retar något i ens konstiga hjärna. För som du skriver, så ligger det absolut någon sanning i de olika uttjänta uttrycken.
      Mitt"värsta" ord just nu är frulle. Det låter så dumt och det går lika snabbt att säga frukost. Det samma!

      Radera
    2. Håller med om att "frulle" är ett gräsligt ord och själv använder jag det aldrig. Här är det inte jättevanligt så kan det vara lite dialektalt kanske?

      Kram

      Radera
  2. Härliga bilder från er fina resa! Så skönt ni hade det!
    Hotell hade nog blivit tjatigt i längden, trivs bäst med mina egna saker 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju. Även den goda hotellfrukosten blir lite tjatig efter ett tag.
      Men det är bekvämt med hotell!

      Radera
  3. Jättefina bilder från er fjällresa. Håller med dig att borta är alltid kvar, då det ofta är nåt nytt man får uppleva. Hemma bra - där är allt invant och rutin...
    Då är det bara att satsa på 2022 för nästa resa:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Skulle vilja se fjällen i högsommarskrud och höstskrud.

      Radera
  4. Välkomna hem!
    Jättebra med ett sammanfattande inlägg och kanske kommer det lite till...
    Jag har haft stor glädje av resan och har under åren besökt flera av platserna. Härliga bilder från en fin och upplevelserik resa som jag förstår att ni haft stor glädje av. Väldigt roligt att ditt knä har varit samarbetsvilligt.
    Detta att "äga sin tid" och lägga upp vandringar och stopp som man själv vill passar mig också bra. (Men i resejobbet är det annorlunda.)
    Att komma hem är ju givetvis också trevligt och minnena har ni med er.
    Hoppas ni får till en ny resa nästa år.
    Kram



    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju. Roligt att känna igen platser och se dem ur andras perspektiv.
      Hoppas också på återkomst till Dala eller Härjedalsfjällen. Skidor lär det inte bli mera... men sommar och höst lockar.
      Kram!

      Radera
  5. Skapligt mycket hann ni med, och tur hade ni med vattenfallet, nu har man stängt av spångar som måste restaureras läste jag, så man kommer inte ända fram längre.Jag håller med dig om att det sneda vinda gravkorsen är fina och är en vittnesbörd om svunna tider.

    SvaraRadera
  6. Oj, var läste du det . Lite dålig var den långa spången, men inte behövde man stänga av. Fast man kanske ville åtgärda den före vintern.

    SvaraRadera
  7. Förstår mycket väl att ni kan tänka er att återvända. Ser fantastiskt fint ut.
    Å de där sätrarna. ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de där sätrana! Sagolika! Vill gärna åka dit både i juli och september...

      Radera
  8. Vilken härlig resa, att vandra bara två är härligt, man hinner njuta av platser och varann. Så fint ni har det!
    Jag tar så många foton med mobilen, jättekul att ha som minnen och man kommer direkt tillbaka när man tittar på bilden.
    Gamla gravar med gravkors är otroligt fina! Fint att de bevaras.
    Men så sorgligt, har din vän och arbetskamrat gått bort. Jag beklagar verkligen din stor sorg.
    Fin bild på dig! Du ser minsann ung ut! ,-)
    Härliga bilder och fina minnen av en härlig semester. KRAM Primrose

    SvaraRadera
  9. Tack tack! Nä, man är inte ung när man snart är 68. Hu!
    Men vandra är trevligt.
    Idag blev det en tur till svampskogen. Mängder av kantareller.. Kram!

    SvaraRadera
  10. absolut bäst hemma, fin utflykt ni gjort.

    SvaraRadera
  11. Beror ju på om man bor på ett kalhygge eller ej... :)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas