onsdag 9 februari 2022

Amatörer!?

 


Pensionärs-"gubbarna" i byn, har haft månadsmöten i ett helt år. Ett bra initiativ av maken, att få till de träffarna. Uppehåll över sommar och under "värsta" covid-perioderna, då när alla skulle hålla sig hemma hos sej själva. 

Träff med kortspel, en gång i månaden. Trevligt!

Borde inte damerna gör något liknande= Fyra av fem fruar till ovanstående är mer eller mindre pensionärer. 

Pratade med de övriga tre damerna, och de tyckte att förslaget om "damträff" med utflykt, en gång i månaden var alldeles utmärkt.  Kanske är det så att damer är mer bekväma än män. Gott att ses på lokal, att hitta på något tillsammans. Så slipper man ju dessutom både städning och matlagning....


En av oss fyra har en stor konstnärlig talang, som hon utvecklat ordentligt under sina tre-fyra år som pensionär.  Hon har stora krav på sig själv, men detta år så hade hon äntligen vågat sig på att ställa ut  på amatörutställningen i Glasets Hus Limmared. 

Dit gick vår första gemensamma damutflykt.


En sådan massa bra "amatörer" det finns! 
Vad är skillnaden på en bra konstnär och en mindre bra? Knappast kvaliteten på arbetet.  Mera turen att ha fått sitt namn berömt. 
Vår väninna heter Susanna Sångberg-Johansson.  Akvarellmålare. Jag tycker att hon gör så vackra konstverk. 
För egen del, så målade jag lite i olja, för många år sedan. Så roligt! Och det blev en del helt ok tavlor. 
På en studiedag i skolan fick jag möjlighet att testa akvarell.  Katastrof! Allt flöt ihop. 
På en oljemålning så kan man måla över det man inte är nöjd med. Det kan man inte i en akvarellmålning. 

Susanne berättade att hon ska ha en utställning på logen därhemma i sommar. Tillsammans med en svärdotter. Hoppas att många passar på att titta på hennes vackra akvareller.


Anser inte att de konstnärer som ställer ut på amatörutställningen är några amatörer. 
De allra flesta verk var superfina.  Väl värda en plats på väggen i vilket hem som helst.


Varje utställare får visa fyra verk .  Om man vill, så har man möjlighet att sälja. Glasets Hus tar 30 % av försäljningssumman. Ganska mycket... men det är väl så man gör....
Lisbeth Petersson, "gammal" musiklärare i kommunen, har målat de här vackra akvarellerna. Röd prick betyder "såld"'

Susanne hade sålt tre av sina fyra tavlor. Trots att de fått en riktigt taskig hängning, på en låda. "Men det är amatörer som hänger tavlorna också" sa Susanne. ....lite  besviket. 



Att sätta pris på sina konstverk, det är inte lätt, berättade hon också. Det finns en beräkningsmall, där man kan få lite hjälp. Då utgår man från storlek på tavlan bl.a. 
Susanne  hade satt för lågt pris på sina verk, anser jag...
De flesta tavlorna på utställningen låg på 2- 3000 kronor. Hennes låg betydligt under det priset...


75000 skulle konstnären ha för denna tavla. Den är stor.... men absolut ointressant. 

Men vad som är bra och intressant konst utgår  från betraktarens ögon... så någon gillar den säkert.


Den här tavlan gillade jag skarpt, Skulle gärna velat köpa om det funnits någon bra plats i huset.


Detta  detaljrika "pillkostverk" var inte till salu. Svårplacerat! Men otroligt välarbetat.


Fanns det något amatörmässigt på utställningen? Ja, i så fall var det de dyraste tavlorna....
 I övrigt så kändes det som om fullblodsproffs varit de som skapat verken. 
 
Det fanns även en del fotokonst. Den översta tavlan i min bildkavalkad, är det foto. Fotokonst är också  vackert och inbjudande!

Glasets hus, Limmared, har sin amatörutställning uppe under hela februari. Den är väl värd ett besök. Dessutom är det alldeles gratis.

Glasets Hus är öppet alla dagar utom måndag.  Lunch serveras dagligen... och så kan man köpa en fika till ett billigt pris. 




27 kommentarer:

  1. Vilket trevligt initiativ att även ni damer ska träffas en gång i månaden. Så duktig "amatör" ni har i sällskapet. Själv tänker jag att amatörer kallas personer som skapar men ännu inte gjort sig ett namn. Sedan är de långtifrån amatörer utan tvärtom mycket duktiga. Det var verkligen en märklig hängning där på lådan. Jag har ingen aning om vad som är normalt men 30% lät mycket i mina amatöröron. Förstår att det var ett givande besök!

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket trevligt! Förutom lådan. Debutantutställning såg jag sen att det också kallades.
      Ja, 30 % låter mycket! Men man behöver väl pengar u huset....
      Kram!

      Radera
  2. Äldsta målar ju en del. Hon har inte sålt mer än ett par tavlor och en liten skulptur. Det är inte enkelt att hitta utställning som amatörer får delta i. 30% låter mycket! Kul att er första damutflykt gick dit! Klart ni ville se väninnans tavlor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många duktiga konstnärer. Det gäller att ha turför att kunna leva på det.

      Radera
  3. Det finns så många "amatörkonstnärer" som är otroligt duktiga. Vi hade ju en konstklubb på mitt jobb och vi bjöd in nästan bara "amatörer". Akvareller sålde väldigt bra, liksom så kallad blandteknik.
    75 000 för det "konstiga" verket är ju rena vansinnet. H*n lär nog inte sälja den tavlan.
    Min absoluta favo är tavlan längs ner till höger ovanför den dyra tavlan som förresten ser ut att visa ett rosa huvud.
    Det är svårt att prissätta tavlor. Konstigt nog tar konstnärer som målar akvareller alltid mindre betalt än de som använder olja eller akryl. Har ingen aning varför. Sedan är det ju också en fråga om man hellre vill sälja eller bära hem verken igen...

    SvaraRadera
  4. Ja, den konstnärens tavlor blev man glad utav.Gillar alla fyra i bilden ovanför det svindyra huvudet
    Susanne träffade "huvudkonstnären" I samband med vernissagen. En kaxig medelålders man. I det huvudet var det tydligen många tekniker inblandade.
    Kul med amatörutställningar. Man får se så många olika stilar och tekniker. Får bli ett besök till innan man stänger utställningen.
    Akvareller är billigare att framställa.
    Om man målar i olja målar man på duk, oftast. Eller pannå. Både det och färger är dyrt....
    Så duken till den stora huvudtavlsn kostar ju några tusen....

    SvaraRadera
  5. Det är svårt att "förstå sig på" konst. Det som är tilltalande och prisvärt för den ene, gillas inte av den andre. Tur det, då finns det något för alla. Jga tycker om många av dina visade konstverk, dock inte den dyraste...
    Bra idé med damträff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade de flesta verken... utom den dyraste.Så många duktiga konstnärer det finns!

      Radera
  6. Vad roligt att ni damer kom på att det kunde vara trevligt att ses. Och satte det i verket. Jättetrevligt med en konstutställning och många fina alster. Kanske din väninna kan skicka in nästa år till Liljevalchs vårsalong för där tar man också emot s.k. amatörer. Ja, vad är en amatör? Undrar också.
    Fastnade extra för den tredje bilden. Kunde lite påminna om Lars Lerins sätt att måla och få till ljuset. Även den med mycket rött, till höger ovanför det dyra huvudet, fastnade jag för. Ja, en del andra också.
    Låter mycket med 30% här i en mindre ort. I en större med dyrare lokalhyra så kan jag förstå det-
    Önskar din väninna lycka till.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska tipsa Susanne! Vore ju superkul att ställa ut på Liljevalchs! Kram

      Radera
  7. Härliga tavlor! Ja, en och annan kan vara tänkbar. Allt är i betraktarens ögon, man måste gilla det man ser.
    Så fint att träffas så där, ni kvinnor.
    En gång i tiden, tror jag var 18 år, sökte jag kontorsjobb på Limmareds glasbruk med tjänstebostad, men jag drog mig ur, kände inte för det då. Ja, vad visste man då?

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är mycket som avgör ens öde. Limmared är ett brukssamhälle fortfarande. På gott och ont. Glasbruket är kommunens näst största arbetsplats. Den största är i lilla Grimsås. Nexans kabelfabrik

      Radera
  8. Man får aldrig betalt för allt arbete då man vill sälja sitt hantverk.
    Jag brukar sälja raggisar, stickar inte i vilket garn som helst. En del tycker att jag är dyr, men jag vill ju ha betalt för garnet.
    Trevligt med "dam-träff"! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ger bort raggsockor. Ber folk sätta in något på Cancerfonden.
      Men riktigt betalt får man aldrig. Set på marknader att raggsockor kostar 250 kr oftast.
      Kram

      Radera
  9. Det var många fina konstverk. Skulle vilja ha en hel del av dem. Einstein var ju modern och bra, skulle passa på en vägg.

    SvaraRadera
  10. Einstein på rätt vägg i rätt miljö, den skulle verkligen göra sig bra

    SvaraRadera
  11. Det var otroligt många bra tavlor. Jag har ofta förundrat mig över priserna på tavlor. En del amatörer målar i mitt tycke betydligt vackrare än många etablerade konstnärer., men jag är klart ingen konstkritiker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med. Är ner namn än kvalitet som gäller.

      Radera
  12. Utställningen ser/såg ju väldigt intressant ut.
    Susannas kommande utställning på logen skulle jag gärna åka och titta på.
    Hoppas att du tipsar här på bloggen, om och när den blir av.








    SvaraRadera
  13. Helt fantastiska målningar ,-))) Jag blir SÅ glad när jag ser och njuter av dom, skulle aldrig kunnat välja, det är den enda nackdelen! Konstnär är hon alla gånger och mycket begåvad!
    Sen du inte gillade, ansiktet utan näsa mun, jag gillade den med ,-))
    Ha det jättefint och tala om för din vän, hon är otrolig ,-)
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska jag göra ! Och du som är konstnär själv, du uppskattar sådant som vi andra inte har förmåga att uppskatta.
      Kram

      Radera
  14. Så himla bra att du kom på idén med att även kvinnorna ska träffas och göra något trevligt! Härliga tavlor ... duktiga konstnärer - och jag gillar de flesta, men inte det där fula huvudet!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fula huvudet... för priset 75 000...Kan någon förstå. Antingen var det ett skämt eller en nolla för mycket. AB misstag! Kram

      Radera
  15. Otroligt fina akvareller, jag tycker som du, hjälp, färgen flyter ut. Jag har för mycket hämningar sen barnsben. Rita alltid innanför strecket, kladda inte osv. Tyvärr men mor och mormor menade inget illa med sitt sätt att uppfostra, resultatet blev både revolt och svåra hämningar på olika områden. I Fredriksberg hade PRO kortspel varje måndag i deras lokal. Lockade både män och kvinnor. Utom mig då, som tyckte jag hade tillräckligt med hundar, katter och datorn.
    Nu är ju katterna omplacerade men jag är inte redo för att kliva in i PRO här i Sundborn ännu. Just nu uppskattar jag att inte ha tider att passa och att kunna göra det mesta efter eget huvud.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas