fredag 12 maj 2023

Helt ljuvligt!


Hade bestämt träff med gamla vännen från Lärarhögskolan och hennes man, vid Årås kvarn.

När vi träffas, så brukar vi vandra längs en vandringsled, fika längs vägen och eventuellt åka till någon restaurang för att äta lunch.

Dagens vandring var förlagd till Årås kvarn, norr km Ulricehamn. Har inte gått lederna tidigare, bara varit på platsen där kvarnen finns, på den tid vi höll på med geocaching.

Idag tog vi den korta rundan... 4-5 km. Det räckte gott i värmen. Speciellt som jag stannade gång efter annan och fotade de otroliga vitsippshaven. 

Till min stora lycka, så hittade vi också ett ganska stort bestånd av gulsippa.Kabbeleka och svalört fanns det också gott om på fuktiga ställen.... ja, där det borde vara fuktigt i allafall.

Sitter på altanen, med årets första glas rosévin... Vilket jag garanterat kommer att gå halsbränna utav.

Tokigt, men det hör soliga kvällar till...Bikarbonat får intas innan läggdags.

Bilderna som kommer här, de ska jag gå tillbaka och njuta utav, då det blir mörkare tider.
















18 kommentarer:

  1. Ljuvligt är helt rätt ord!

    SvaraRadera
  2. En riktig "njutflykt som Ditte skulle säga. Helt underbara bilder. Perfekt att njuta av i november...
    Så du dricker rosé bara under sommaren. Det har jag aldrig tänkt på att vinet är "säsongsbunden". Själv dricker jag bara vitt vin, och det gör jag nog året om - utan bikarbonat. Visste inte att man kunde få halsbränna av vin heller. Ja, min allmänbildning är verkligen ingenting att skryta med;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt klarat mejvutan halsbränna! Men vi får se hur det blir framåt natten.
      Japp! Rosévin, det är sommarvin för mej //Anna-Lena

      Radera
  3. Vackert! Kul att ni fortsätter träffas. Har du tips på gott rosé? Min favoritdryck av vin. Men långt ifrån alla är goda! God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittade en flaska från förra året. Ok men inte jättegott! Rött vin är godare, tycker jag. //Anna-Lena

      Radera
  4. Den här tiden kan gärna räcka länge. Om inte, så har man precis som du skriver, bilder att ta till för att minnas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt underbar vandring idag. Otroligt att vitsippor kan vara så heltäckande... och sedan bara försvinna. Blir betesmarker om ett tag...//Anna-Lena

      Radera
  5. Härliga vårbilder nu hos många! Hittade hit via Geddfish blogg.
    Har nyss rest runt lite i Sverige (kommer själv från södra Finland), och tycker det är kul att kolla på Google maps var alla bloggare bor :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen! Jo, våren är som vackrast med de täta vitsippsfälten. //Anna-Lena

      Radera
  6. Instämmer helt i att lovorda den vackra tid vi har nu. Och denna tid här hemma vill jag inte byta bort. Var själv ute i naturen en vända igår, en runda på 4 km och med kryckor som stöd. Så det tog sin tid. Å andra sidan har jag ju gott om den.
    Tittar på dina vackra bilder och gläds. Och glädjas år den kan jag både göra nu och när dystrare tider ev, kommer.
    Förstår att det blev en lyckad dag.
    Önskar dig nu en fin helg.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är otrolig!!
      Och vitsippsfälten, de glömmer man inte i första taget! Kram!//Anna-Lena

      Radera
  7. Det är så vackert i naturen, och vilka fina bilder du bjuder på.
    Får du halsbränna av rosévin? Det har jag aldrig hört förut. Det är ju gott då vår/sommar värmen kommer. Lite lustigt, under vintern är det inte gott med rosé, och på sommaren dricker vi inte så mycket rödvin, men vitvin är alltid gott.
    Trevlig helg! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vitvin ger också halsbränna! Rödvin funkar bäst! Kram! //Anna-Lena

      Radera
  8. Den här tiden på året vill man bara vara ute så mycket som möjligt. Att man får halsbränna av rosé vin har jag aldrig hört. Däremot får jag migrän av rödvin så jag håller mig till vitt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olika känslighet, det är tydligt. Är glad att slippa drabbas av migrän.Kram//Anna-Lena

      Radera
  9. Så njutbart och trevligt och vilka fina bilder!
    Husse här hemma får ofta halsbränna för han har ett bråck som ställer till det. Jag får det i princip aldrig förutom när jag dricker rosévin. Det kan räcka med ett litet glas vilket är trist för sommartid tycker jag det är gott till grillat. Man får ta det onda med det goda ;-)

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För ovanlighetens skull blev det ingen halsbränna. Gott så! Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas