lördag 20 maj 2023

Returresa

 


I år blev det av att ta med "pokerdamerna" till "Paradiset".  Ja, det var just så Konrad uttryckte det, då vi  besökte Rusarebo äng i måndags. "Detta måste vara Paradiset", sa han....

Fyra av fem i  det som kallas "pokerdamerna"- av den anledningen att våra män träffas och spelar poängpoker, med jämna mellanrum-  hade möjlighet att åka till "Paradiset" denna vackra lördag. 


Både St Pers nycklar....

... och gullvivor, stod fortfarande i full blom.

De första smörbollarna var på gång att spricka ut. Det samma gällde liljekonvaljen, och även de första prästkragarna.


De många vildaplarna var också på gång att blomma-


Några fruktträd... kan vara körsbär... var helt översållade av blommor.


Fika smakade extra bra, med tanke på den sjöutsikt som vi också kunde njuta av.


Hindsen heter sjön. Rusareboborna bodde verkligen fint, där vid sjön. Numera är platsen ett naturreservat.


Gissar att det blir en tur hit på tisdag också.  På "mormors/morfarstisdagen". Morfar har nämligen inte haft tillfälle att besöka Paradiset när det står i försommardräkt.


Vi passade även på att göra ett besök på Vandalorum. Lisa Larssons alla kreationer ställs ut där  ända fram till hösten. Kul att se!


Hade inte en aning om att hon designat bruksföremål. Skulle gärna dricka både kaffe och te ur någon av de här kopparna. 



Världens barn. En tänkvärd liten del av utställningen.


I en av de andra två hallarna fanns en utställning av en konstnär som hette Magne Moss.  Jag blir alltid så tveksam till denna typ av konst... 


Är det snyggt, eller är det inte? Är det något som alla egentligen skulle kunna måla, eller är det en konst... ?Jag vet inte.

En trevlig lördag fick vi i alla fall. En lagom lång utflykt både tidsmässigt och avståndsmässigt.

Mycket av dagen var kvar då vi kom hem...



 Gav tillfälle till en lite promenad för att plocka de första liljekonvaljerna här hemma... och samtidigt ta ett av de sista fotona på min "älskade" sippor. 



34 kommentarer:

  1. Jag tror inte alla skulle få den känslan i målningarna. Jag gillar dem.
    Så fin utflykt ni fick till Paradiset. Bra namn. Vi såg också liljekonvaljer, några var nästan utslagna. Men vitsippor blommade fortfarande.
    Klart ni får ta morfar med till Paradiset i veckan!
    Ha en fin lördagskväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog att det får bli så. Finns ett bra ställe för pojkarna att leka vid vatten. Helt ofarligt... Bara risk för att bli blöt. Det och mormors syltkakor, ska nog få dem att åka med. //Anna-Lena

      Radera
  2. Blomsternyklarna har du fått med dig! De är fina.
    Smörboll är en av mina sommarblomstfavoriter. Ta med pokerdamerna i paradiset - bra sagt och det är ett paradisiskt inlägg du gjort med alla fina bilderna. Lisa Larsson figurer och brukskonsten är härliga.
    Vad är konst? Det sitter i betraktarens öga. Jag gillar det abstrakta, det kan en tolka och se mycket i. Andre vill ha klart föreställande. Något för alla finns det.
    God tur till paradiset nästa gång,
    Må så gott Anna-Lena 🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att jag tog några bilder på konsten. Upptäcker fler och fler "bilder" i bilden. Så jag börjar gilla målningarna. Man behöver vänja sig .. Kram //Anna-Lena

      Radera
  3. Underbart med dessa vackra blommor. Vi ska gå och plocka liljekonvaljer i morgon.
    Ha en fortsatt trevlig helg! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu doftar det liljekonvalj här i köket! //Anna-Lena

      Radera
  4. Mycket vackert är det i, vid Paradiset.
    Lena Larsson gillar jag, mera eller mindre allt hon har gjort.
    Magne Moss nummer ett, den i brunt, gult ...gillar jag, skulle gott kunna ha den på väggen här hemma. Nummer två står jag över men jag tycker den är fin med ögonen som blinkar till där..
    Ha det fint med barnbarnen och morfar på tisdagen. Ni får det säkert paradisiskt, skulle jag tro.
    Trevlig kväll! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar mer och mer de båda målningarna som jag fotade. Den bruna, den har många bilder inne i sej! Kram//Anna-Lena

      Radera
  5. hemma bäst…?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nix! Mycket roligare att ta de dagliga promenaderna en bit hemifrån..//Anna-Lena

      Radera
  6. Där ser du! Bra att ha en man som spelar poker med sina kompisar, så att killarnas fruar kan njuta av en härlig utflykt. Fantastiskt fina bilder från "vårexplosionen" i paradiset:-)
    Gillar Lisa Larssons alster gillar jag skarpt, men hade heller ingen aning om att hon gjorde bruksföremål. Man lär sig alltid båt nytt...
    Gillar i och för sig abstrakt konst, men just dessa två tavlor var alldeles för "dyster" för min smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har lärt mig gilla den bruna, när jag tittat på fotot rn stund.
      Herrarna har sommaruppehåll nu... men jag tror att vi damer fortsätter med våra roligheter i sommar. Godvkväll!//Anna-Lena

      Radera
  7. Kul att du visade lite av området runtomkring ängen också. Ser onekligen ut som ett mycket trevligt fikaställe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt vackert! Besök rekommenderas!//Anna-Lena

      Radera
  8. Visst är det fint att ja så fina utflyktsmål i närheten och att ganska lätt att vidga vyerna. En trakt och område jag inte alls är bekant med. Inte ännu.
    Roligt också med Vandalorum och utställningen och se en del av det som Lisa Larsson gjort . Har besökt på Gustafsbergsfabriken och där finns också mycket av det hon gjort.
    Har några av figurerna i världens barn som jag tycker mycket om. Och ett par bruksföremål finns som jag ärvt av mamma. Och de är i bruk. En repris på tisdag låter ju perfekt.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så vackra bruksföremål! Så bra att de är i bruk! För det är ju så de ska brukas! Kram//Anna-Lena

      Radera
  9. Så vackra naturbilder. Kan knappt bli bättre ur promenadsynpunkt. Och Lisa Larsson gillar jag.
    Konsten däremot, den kan någon annan få ta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Fantastiskt på ängen. Men inte så lång promenad där. Gissningsvis under kilometern... eller däromkring. //Anna-Lena

      Radera
  10. Paradiset ser verkligen ut som ett paradis, wow! Å Lisa Larssons fina alster, gillar dem mycket, men har själv inget av hennes figurer.
    Ha en fortsatt fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man hade några av hennes figurer till försäljning i "shopen". Har ju fullt med grejer, så det var inte aktuellt. Lite väl dyra för denna snåla tant, det var de också... Ha en bra dag! Kram //Anna-Lena

      Radera
  11. Den platsen gör verkligen skäl för namnet paradiset. Jag gillar med Lisa Larssons figurer. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen! Får bli några rundor ytterligare innan "slåtter". God söndag! Kram//Anna-Lena

      Radera
  12. Så vackert där är så namnet "Paradiset" var väl absolut inte fel. Trevligt att ni damer ses också och inte bara gubbarna.
    Lisa Larssons keramik tycker jag mycket om så den utställningen hade jag gärna sett.

    Önskar en fin söndagskväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att den "turnerar" runt i landet. Så den kanske kommer söderut till hösten. God kväll!

      Radera
  13. Att kunna kombinera natur och kultur är väl bland det bästa man kan göra! Nu när värmen slagit till blir det en fullkomlig explosion av olika blomster på en o samma gång. Maffigt men man sprider ju gärna ut gracerna lite så det finns något kvar även efter midsommar...
    En trevlig dag såg ni ut att ha haft, vyerna var det iaf inget fel på! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns säkert lite blommor kvar. Men visst går det snabbt.... hoppas på lite svalare väder. Kram//Anna-Lena

      Radera
  14. Oj så mycket som hänt hos dig i naturen vid min bloggfrånvaro. Alltså, jag tittar på alla dina bilder och bara njuuuter av den underbara vårgrönskan. Vilken härlig tid det är nu. Lisa Larsson gillar jag och visste inte heller att hon designat bruksföremål.

    En helt annan sak. Du frågade mig om om det finns Cliviafrön att köpa på t.ex.Impecta. Det vet jag inte men jag tror det kan vara lite svårt att få tag på. Jag drev upp mina från egna frön som kom efter en blomning ett år. Egentligen måste man hålla på och pollinera dom för att det ska bildas frön men det har jag inte gjort i år. Om det skulle bildas några frön ändå kan jag skicka dig ett par stycken om du är intresserad. Men ... dom kommer i så fall inte att vara mogna förrän nästa vår och jag vet som sagt inte om det blir några. Det är en lång process. Men om det skulle bli frön och du skulle vara intresserad så kan vi hålla kontakt via bloggarna. Men det är en lång process att driva upp clivia från frö och det tar upp mot fem år innan den börjar blomma ... bara så du vet :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande ändå. Absolut intresserad. Kram/_Anna-Lena

      Radera
  15. Hej! ,-) Kikar tillbaka lite och ser vad du haft för dig ,-) Härlig familj ,-) Ser mysigt ut, men bada nu, nej jag är badkruka, men kul att se andra modiga. Gullvivor finns inte än, men så härligt allt blommor där du är. Pensionärsresor har jag aldrig varit med på. Men tror de hittar verkliga pärlor att besöka. Vi är ju bara de som föddes lite innan de yngre ,-))
    Skär nåt som stället hette, kan ju inte kika tillbaka nu för då måste jag skriva om ,-) ser ju bara så härligt ut! Pokerdamerna, kanon härligt att ni samtidigt träffas. Ser också mysigt ut.
    Paradiset, ,-) Ja verkligen Konrad, ett sånt ställe fanns. Som sagt vissa bilder vill jag bara hoppa in i, Paradiset var en sån bild. Konst kul ,mycket fint. Det här får mig att tycka det skulle vara härligt att göra något nytt själv ,-)
    Tavlorna, den bruna måste man no se ett par gånger, den vinner för varje gång.
    Ser att du har det bra, själv har jag lite svårt att komma igång med bloggandets.
    Ha det jättefint KRAM från mig Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar. Får nog bli en ny utfärd till Paradiset i morgon. Gäller att passa på.
      Hoppas allt är så bra det kan med dej! Tror faktiskt det. Kram//Anna-Lena

      Radera
  16. Lisa Larsson har gjort otroligt mycket och olika saker, jag har bland annat katter av henne.
    Vackra bilder du bjuder på, riktigt sommaraktigt så här i vårens tid.
    Paradiset, fint namn på fin plats och bra att ni damer också träffas som karlarna.
    Det går att se mycket i de målningarna som du fotade om man har fantasi och tar sig tid.
    Trevlig dag och kram från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar målningarna när jag vant mig vid dom.
      Ny utflykt till Paradiset idag! Kram//Anna-Lena

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas