tisdag 2 maj 2023

Mot försommaren - foton mest

 


När vi ser denna vy genom bilrutan, ja, då är vi nästan framme. 

- Nu är vi i Malmö. Snart hos Ava, brukar Konrad och Karl-Petter säga, när de ser den gamla Möllan. Igår var det dags för en tur söderut igen, med två förväntansfulla killar i baksätet. Mamman hade inte tillfälle att åka med, men killarna är väldigt förtjusta över att träffa sin kusin, så det fick bli vägen över Värnamo, för att hämta upp dem. 


Karin valde länge mellan lägenheter, då hon skulle  flytta till "eget" för ...tja... snart tio år sedan... Hon valde länge, jag var nästan orolig att hon skulle bli stående utan någonstans att bo. Men hon valde så rätt! Det kan inte finnas många bättre lägen och många bättre gårdar att bo på. Två långhus, massor av barn, alltid någon ute under sommartid... och så den vackraste trädgård man kan tänka sig. De båda rosa träden stod ännu inte i full blom, bara de första blommorna hade öppnat sig. Otroligt vackert.

På seneftermiddagen, då vi lite trötta kommit hem efter flera timmar i Folkets Park, så knackade det på dörren. Det var grannen som undrade om barnen ville komma ner och fiska i fiskdammen. Sonen i familjen fyllde år och hade släktkalas. Klart att de ville. - Det brukar finnas ett antal barn på gården, så vi gjorde lite fler påsar, sa mamman.  Och så blev det en stunds ytterligare lek på gården....


I Folkets Park, nästan bara tvärs över gatan från familjens "hus", blommade det för fullt.
Stjärnmagnolia....


Stor variant av blåöga... eller som en del säger ormöga... vet inte vad som är det rätta...


Narcisser i olika färg, dubbla och enkla...


Backsippor.... förädlade... men de är vackra de också....


mängder med olika tulpaner...


Vackert gult...  känner igen bladen... men vet inte namnet...


Den stora magnolian var också på väg att slå ut. Vackraste buskarna!


Skojiga Folkets Park! Springa upp på skateboardrampen, och sedan slita byxorna på vägen neråt! 


Bästa kusin-vännerna!

 
Den som väntar en stund, får en alldeles egen cykel. 
Var nästan lite stolt över Karl-Petter, där han cyklade omkring bland många barn. Han såg sig noga för, väntade på sin tur och satte en härlig fart, då de var "fri väg". 


Många barn, mycket folk ute, denna härliga vårdag.  Men det fanns plats för många på stora "studsballongen".  Det gäller att hålla tungan rätt i munnen, då många hoppar och det blir mycket "studsande"...


Karin vet ju hur det brukar bli... hungriga barn... bra med lite fika. Och glass blev det förstås också....


Dagens favoritbild nr 1...lycklig pojke... harmoniserande färger. 


Favoritbild nummer 2: Tre barn som undrar varför det är så många poliser ute. Speciellt K-P. Han var helt begeistrad över att ha sett så många poliser, t.o.m  poliser på hästar. 

Roligt att vara i en Folkets Park en första maj. Trots  att jag alltid haft mitt hjärta på " den röda sidan", så har jag aldrig vare sig gått demonstrationståg eller hört första majtal.  

Lena Hallengren var en av talarna i går. Lyssnade en liten stund, och kände mig så glad över ett uttryck som hon använde. Hon pratade om "de hedervärda" på högersidan. Enligt mitt sätt att se, så behövs hela skalan av politiska partier, från v till m. Det ger en helhetssyn... och så får man själv välja vad som är bäst. Och alla partier delar en demokratisk uppfattning och har en, på många sätt, gemensam värdegrund.

 Men det finns ett parti, som absolut inte känns hedervärt... och de har fått alldeles för mycket inflytande... och uttrycker så mycket odemokratiska och ovärdiga förslag, åsikter och formuleringar, så att man blir alldeles mörkrädd, Dem är jag livrädd för, samtidigt som jag får ont i magen av arghet, då deras värdegrund om och om igen uppdagas. 


Och kolla! Där stod en riktig, livslevande majblommeförsäljare, framför mej!
Äntligen kunde jag köpa en "majblommekrans"!


Dagens favoritbild nummer 3: 

Tänker att de tredjeklassare, som enlig tradition säljer majblommor hos oss, är för små. För unga. Då blir det lätt att ta till den där försäljningen via nätet. Som jag ju ratar...


 En härligt tidig försommardag, blev det i vackra Malmö. Med bästa sällskapet.


30 kommentarer:

  1. Så mycket folk! Roligt för lantungar att vara i storstaden. Vet ju det från mina, hur kul det är.
    Snäll granne med fiskedammen. Visst är det härligt med vår, även om det fortfarande är ganska kyligt.
    God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint är det! Har klippt gräset idag.... lite försommarkänsla det oxå! //Anna-Lena

      Radera
  2. Vilka härliga bilder på de olika blommorna! Söder ligger nog minst tre veckor före norr här;-)
    Sååååå mycket folk och speciellt barn där i Folkets Park. Spontant tänkte jag att du nog inte skulle åka på en semesterresa till ett "vuxenhotell", du skulle sakna barnskriken.
    Vi har nästan inga barn som bor här, men då vi har tre förskolor i närheten får vi vår dos av barnskratt ändå.
    Vad gäller politik och religion också för den delen, så ger jag mig så gott som aldrig in i diskussioner. Kan för lite om det hela, så bäst att hålla tyst då jag inte har tillräckligt med kött på benen;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Kan ju inte det! Anser att alla utom SD har både för och nackdelar. Gillade t.ex Reinfeldt starkt. Även in hag aldrig röstade på honom. Men han var lite "landsfader".

      Har varit på vuxenhotell ett antal gånger. Tycker att det är så gott att få simma i poolen i lugn och ro.
      Där, i vattnet, har jag svårt för barn...
      God kväll! //Anna-Lena

      Radera
  3. Vackra bilder av försommarens blommor. Eller kanske sommarens. Alltid spännande för barnen att se poliser. Brandmän funkar också... Det såg vi på valborgsmässoafton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Brandmän är också spännande. Framförallt för KP. //Anna-Lena

      Radera
  4. Jag tror att det är en euphorbia bourgeana, du tog foto på...den gula växten alltså. En törelväxt.
    Ljuvliga vårliga bilder på barnbarn och växter, poliser osv osv...
    Demokrati är det väl när folk får rösta som de vill..så är det väl? Inte lätt det där.
    Ha det fint på vägen mot försommaren! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men det finns ett parti som motarbetar drn möjligheten. Som försöker ta bort möjligheten för var och att stödja det man tror på. Tyvärr har det gått för stort inflytande. //Anna-Lena

      Radera
  5. De flesta mindre barn gillar poliser och brandmän har jag märkt. Så många vackra blommor du visar. Kan tänka mig att dina barnbarn uppskattade besöket bland alla lekgrejer. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De älskar Folkets Parks alla lekplatser. Samt ytterligare en stor fin lekplatser i närheten av Avas bostad. Kram//Anna-Lena

      Radera
  6. Verkligen en fin dag! Och så roligt för kusinerna att kunna ses. Och så bra det blev med lägenheten och i ett område med fina gårdar och många barn. Just så har vi det, men barnen här har växt upp. Men ljuvlig grönska omges vi av med körsbärsbräd som nu är utslagna och även magnolia. Lycka och mitt i stan.
    Roligt för barnen att vara med och uppleva allt som hände
    Här säljer eleverna i klass 3 majblommor men de går två och två. (Eller fler)
    Vackra bilder och det är bara att glädjas över att våren är här.
    Önskar dig nu en fortsatt bra vecka.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att man tycker att intresset för att sälja efter den åldern. Men nu tycks det som det intresset försvunnit också. Tyvärr. Men jag fick min krans ! Glad för det! Kram//Anna-Lena

      Radera
  7. Härliga bilder och tänk så roligt kusinerna ser ut att ha det tillsammans.
    Såå vackra blommor och Malmö ligger allt långt före oss vad gäller blomsterfägringen. Ormöga har jag lärt mig och är det namn jag använder ... den gula heter vårtörel och såna hade vi vid vår stuga. :)
    Ha en fin onsdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har både hört ormöga och blåöga. Vårtörel har jag inte sett tidigare. Väldigt vacker i sin storhet. Kram //Anna-Lena

      Radera
  8. Vilken härlig dag! Förstår att ni njöt!
    Hit kom en tjej på första maj och undrade om jag ville köpa majblommor. Nu, det är väl lite sent, svarade jag henne. Men jag köpte en pins, för det är ju ett välgörande ändamål. annars så hade jag inte köpt någon. Ha en fin vårdag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ändå bra att tjejen kom. Vi köpte ju också majblomman på första maj! Helt ok! Det är ju ändamål... och barnens engagemang ... som är det viktiga. Kram! //Anna-Lena

      Radera
  9. Men ... vilken ljuvlig blomsterprakt du bjuder på. Ja det är verkligen olika hur långt blomningen kommit i vårt land. Ormöga säger jag och jag har massor men dom har inte börjat blomma ännu. Har även en vit variant. Den gula är en törel, finns många olika och jag har ett par sorter.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Då får jag svänga ordet ormöga. Två experter har ju övertygat mej.
      Har en liknande törelväxt, men den är mycket mindre. Har för mig att det är en medicinalväxt. Men det kanske törel är.
      Är så dålig på trädgårdsväxters namn. De vilda blommorna... växterna... dem kommer jag ihåg mycket bättre. Knepigt! Kram! Anna-Lena

      Radera
  10. Blir glad direkt ,-) Härliga foton!
    Så vårlikt har ju inte vi, än ,-) Så härligt att få resa söderut, träffa familj, kul för killarna att få träffa sin kusin. Bra att din dotter hittade rätt lägenhet, vi hade samma tur, vi trivs jättebra. Mysig gård med blommor, det har inte vi, men grönska är viktigt, jo ett vackert körsbärsträd har vi o gröna buskar. Bra grannar och kul för barnen med fiskdamm ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att höra från dej igen! Har saknat dej ! Hoppas att allt gått bra med din behandling! Hoppas också att du snart vill berätta om hur du har det på din blogg! Stor kram! //Anna-Lena

      Radera
  11. Blomsteryra - och barn som leker; glad - och så fick du en majkrans också 👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, majkransen blev rabiata tanten extra glad för! Kram

      Radera
  12. Sedär, du fick köpa en majblommekrans direkt av försäljaren, härligt! Jag köpte en krans av Dittes barnbarn ( via morfar som var på bokreleasen och hade köpt flera..så jag fick köpa av honom som vidarebefordrade pengarna till barnbarnen!) Vilka underbara foton allesammans från Folkets park, och alla blomster! Härligt!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kan man också göra... Vet inte vad jag ska tycka. Morfar var ju iaf företagsam! : ) Kram

      Radera
  13. Det är viktigt att bo bra och speciellt när man har så barn så det blev verkligen ett bra val! Kul kusinerna fick tillfälle att umgås och du fick köpt din majblommekrans av en helt vanlig försäljare. Bilderna är jättehärliga och jag förstår att du fastnade lite extra för vissa.
    Folkets park verkar ha fått ett rejält uppsving igen för för en period var det inte speciellt uppskattat men nu verkar det vara toppen :D Härligt!
    När det gäller partierna så behövs det en bred och enad front men vissa andra fronter är jag inte lika road av...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blev det politik! Bra... Kan inte förstå att inte de två största partierna kan regera ihop... Funkar ju bra i kommun och landsting. Ja, nu hoppas jag iaf att jag har rätt då jag tror att de ingen av de två största partierna brukar förkortas med två bokstäver...
      Folkets park är verkligen toppen. Lilla cykelbanan var omgjord sedan senaste besöket... Massor av blommor... Och fullt med folk av olika nationalitet. God eftermididag!

      Radera
  14. Verkligen njutbart. Att läsa och att titta och beundra dina fina foton. Alla vackra blommor, en uppsjö av olika, så härligt.
    Alla barn, lyckliga och glada barn som har roligt, också fint att se.
    Ha det fortsatt bra.
    Kram från Wiolettan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett hjärta till dej! ❤️//Anna-Lena

      Radera
  15. Helt ljuvliga bilder, både de söta barnbarnen och de sötaste blommorna. Backsippan, oh tror jag aldrig sett den IRL... Visst är det skoj när kusinerna är i nära ålder och trivs ihop även om de inte kan ses jämnt. Vi har ju lite samma läge, småtjejerna bor rätt långt från varandra, en i Falun och en i Stockholm men älskar varandra över allt annat. De släpper inte varandras händer då de ses. Ni får sitta och köra lite hit och dit men det gör ni ju så gärna! Samtidigt får ni lufta på er lite. sånt kan ju jag sakna van som jag var vid gubbe och bil i alla år. Men, man vänjer sig o jäklars vilken bussresenär jag har blivit nu efter flytten, haha. Fast då pratar vi korta resor.
    Kram från pörtet, tack för alla fina blommor, fortsätt gärna mata med sånt som är långt från verklighteten i Dalarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Går bra att åka till Malmö över dagen. Speciellt under den ljusa årstiden. Kram//Anna-Lena

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas