onsdag 31 maj 2023

PRO-resa

 


Bussresa? Jo då, det funkar. Dagens resa var väl ca en och en halv timma lång, enkel resa. På nedvägen... ja, eller på vägen i sydvästlig riktning, var det fikapaus... och så träffade vi på ett par andungar. De växer snabbt. Kull nummer två var redan kläckt och i vattnet. Denna här och dess syskon ville gärna smaka på de rastandes matsäck.


Reseansvarig i vår förening hade fixat en alldeles utmärkt dagstur. Första stopp, det var Ästad vingård, norr om Falkenberg.  Lite tokigt att anlägga en vingård på en plats med inlandsklimat... men  de flesta år, sedan starten för knappa tio år sedan. så har det blivit bra eller ok skörd. Bottennappet, det var 2017. Då frös vindruvorna sönder under en frostnatt i augusti. Samma frostnatt som förstörde en massa halvmogna tomater i vårt växthus, kan jag tänka,,,,


Hade ju bespetsat mig på ett glas härtappat... eller om det är därtappat... Ästadtappat iaf... till lunchen. Men tji fick jag!
Det fanns inget färdigt vin att avsmaka.


Det tar fyra år innan det mousserande vinet är drick-klart. Man hade släppt en omgång vin till Systembolaget i april. det hade tagit slut samma dag. Priset för en flaska kändes överkomligt: 329 kr...



 Lunchen avnjöts på en av Ästads restauranger.  Supergott! Nötbiff med potatispure. Samt ett gott tyskt vin, Krug, om man ville köpa till det. Mycket välsmakande måltid. Så gott att smaka vällagad mat, med lite extra snits. Vinet var jättegott. Ska beställa hem några flaskor till "vårt" systembolag i Tranemo. 


Innan jag lämnar Ästad; en bild på en "vinblomma" på väg att slå ut.


Färden gick vidare, genom ljusgrön bokskog, på slingriga vägar till Öströö fårfarm  Resans "sämsta" del... skulle velat ha en stunds info från någon på gården. Nu blev det till att strosa runt lite i omgivningarna, samt att besöka gårdens butik. Många olika saker framställda av fårskinn förstås, och en hel del garner. Jag köpte ett strumpstickningskit... en slags strumpa som jag inte tidigare testat att sticka. 


Sista punkten på programmet var ett besök på Rit och Målerigården, utanför Tvååker. Kanske såg ni Lena Pettersson i TV i fredags, då man visade Falkenbergsrevyns senaste föreställning. Lena har varit med i revyn under 25 år.Hon sjunger riktigt bra, vilket hon visade ett par prov på även idag. 


Mest imponerad är jag dock över hennes konstnärskap.  Hon har två specialiteter i sin målning, tomtemotiv och kattmotiv.  Att målningen är gjord med akvarellfärg är svårt att förstå. Lena berättade att hon får fram de starka, täckande färgerna, genom att måla flera lager.


Innan hon börjar måla så gör hon en detaljerad blyertsskiss. Wow, säger jag bara. Så välgjord och detaljerad. Vilka talanger, både sången och konstnärskapet. Och dessutom en supertrevlig person. Hon har gjort "bruksgrejer" av sina alster; tallriksunderlägg, brickor, servetter, grytunderlägg.....
Jag köpte med två grytunderlägg med katt och blomstermotiv hem. Katter till maken och blommor till mej.... Jodå, de ska hålla bra för att ställa varma grytor på!


Konstnärsgården ligger ett par hundra meter från havet, i närheten av Morup.  Så lite havsdoft och lite vattenvyer, det fick vi också...


Och jag tror faktiskt att det är "mammamoln" på denna bilden. Tyvärr ville de inte  fälla ut någon vätska. men vackert var det.

En lyckad resa... 
I morgon väntar jobb... och barnbarnskillar på kvällen.... Gillar verkligen konstrasterna i det liv jag har möjlighet att leva just nu.


26 kommentarer:

  1. i Tvååker har jag varit på trädgårdsresa och sett fina trädgårdar, du såg väl deras rondell-cyklar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nix! Missade jag! Illa! Får återvända!//Anna-Lena

      Radera
  2. Vilken trevlig, bra och välordnad resa även om en av delarna svajade lite. Hade onekligen varit trevligt med lite information på plats men för övrigt blev det bra.
    En trevlig torsdag väntar dessutom och nog är det tilltalande att ha en livsstil som passar.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så är det ju! Det bästa ur flera världar! Kram//Anna-Lena

      Radera
  3. Jo då, det har sina fördelar att vara pensionär och kunna göra det man vill när man vill:-) Fick googla Ästad och nu vet jag var vingården ligger samt var man hittar Tvååker.
    Din PRO är väldigt aktiv måste jag säga, och du verkar njuta av deras aktiviteter. Gissar jag rätt att din man inte var med på resan, eller...;-)

    PS. Maten var helt i min smak, men priset för det mousserande vinet - hudlöst. Hade det varit champagne så hade det varit billigt;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, maken var med. Han tyckte också att det var en bra resa.
      Vinet framställdes enligt chanpangemetoden. Jag kan för lite om fina viner för att förstå.

      Radera
  4. Lustigt, vi rörde oss på samma vägar igår, jag kanske några timmar tidigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vackra trakter... både bokskogsområde och vid havet. //Anna-Lena

      Radera
  5. Vilken trevlig utflykt! Att se en blomma på väg att slå ut, det tackar jag för. Aldrig sett, så det var roligt.
    På Skepparps vingård kan man hyra en vinstock och vara delaktig i skötsel och skörd. Det tycker jag verkar så roligt, men jag vill veta hur mycket jobb det kräver först, för det är långtifrån gratis att vara med.
    Utsikten sen, tänk att ha den!
    Ha en bra torsdag! Eval8

    SvaraRadera
  6. Utsikten, den är från Målerigården. Väldigt fin!

    SvaraRadera
  7. En lyckad och varierad resa och väl organiserad.Även vädret var ju lyckosamt. Smidigt med en bussresa och en får ju både se och uppleva en del. Kör en själv missar en ju mycket.
    Visst är det gott med kontrasterna och att de också berikar. Instämmer helt.
    Önskar dig en fin torsdag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas på att kunna leva kontrasternas liv något år till 😊 Kram

      Radera
  8. Trevligt, men så synd att ni inte fick provsmaka vinet. Alltid trevligt med lite provsmakning.
    Ha´t så bra! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite missräkning... men fick annat gott vin. Kram

      Radera
  9. Jag skrev en ganska lång kommentar här men den försvann, så där bara så jag gör ett nytt försök.
    Nu blir det lite kortare men kontentan är att jag gärna hade varit med på resan, den ser ut att ha varit väldigt trevlig. 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkiga Blogger! Fin resa!Anna-Lena

      Radera
  10. Det är trevligt att vara med i en pensionärsförening, för där ordnas det mycket se- och hörvärt. Det gäller ju att medlemmarna hjälper till med idéer och också kommer med på de olika träffarna.
    Här ska det också bli en resa i juni... men jag tror tyvärr att den redan är fullbokad.
    Förstår att vinresa plus god mat lockade många.
    Jag är väldigt nyfiken på strumpstickningskitet, du får visa sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är med i styrelsen. Så visst kan jag påverka en del. Har en reseansvarig som fixar resor.
      Tycker oxå om molnen.//Anna-Lena

      Radera
  11. Glömde skriva att jag gillar bilden på mammamolnen!

    SvaraRadera
  12. Vilken trevlig resa och så fint du beskrivit den. Lite som att vara med och jag hade inte haft något emot den goda lunchen med tillhörande dryck. Märkligt att ni inte fick någon info från någon på gården. Och fascinerande med konstnären. Roligt att läsa om hur hon skapar en målning. Och grytunderlägg är alltid bra att ha.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt fina grytunderlägg. Kul att köpa något som man faktiskt behöver... våra gamla grytunderlägg är tätt så "sunkiga". Kram

      Radera
  13. Oh så fin busstur! Jag förstår mycket väl att du gillar omväxlingen som tillvaron ger nu när man inte behöver slita på ett arbete hela dagarna. Jag skulle nog inte orka riktigt lika mycket, men jag tar tillvaron i den takt jag pallar med. Bilden där över ängarna ner mot havet är helt ljuvlig, den skulle du kunna måla av! Prova, har du aldrig målat? Kanske du skulle bli hälften så duktig som konstnärinnan ni träffade? Tänk på vintern när man inte ränner överallt hela tiden utan man kan ha en liten hobby att ägna sig åt...
    Varför heter det mammamoln?
    Maten såg gudomlig ut, vin kan jag leva utan, min mage gillar det inte, även om smaken är god. Få se om jag känner för någon pensionärsförening till hösten, tror inte det, kanske sen när jag blir "enastående" och inte har en hundkompis att dela tillvaron med. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag svarade ju... jäkla Blogger.
      Jag målat en del i olja. För länge sedan. Akvarell är svårt. Är ingen bra målare.
      Mammamoln har "bröst". Kram

      Radera
  14. Vilken trevlig resa! Gillar den just öppnade vinblomman på bild! Kul med en vingård i Sverige, synd att ni inte kunde smaka det vinet. Maten såg verkligen god ut! Härligt att kunna njuta av livet med olika kontraster! Ha det fortsatt gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kontraster är bra!
      Ja, det var kul att se vinblomman slå ut.
      Hoppas att du mår bra efter operationen. Kram//Anna-Lena

      Radera
  15. Jag har testat att måla i olja, men slutat. Litet kul, men insåg att någon talang har jag inte. Ja, insåg är fel ord, jag visste - men ville testa ;-)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas