onsdag 24 maj 2023

Intressen

 För ett år sedan ungefär, så utkom "selfies"-frågorna, en gång per vecka. Passade denna egofixerade tant utmärkt..man fick helt enkelt svara på frågor om sig själv. 

En fråga var: Vilka intressen har du? Jag funderade och svarade "inga". Låter konstigt, men antagligen är det så att jag är lite intresserad av mycket ( typiskt gammal mellanstadielärare, gissar jag) men  har inget specialintresse.

Idag när jag rensade i rabatterna kom jag att tänka på frågan.. ( helknäppt så mycket konstigt det kommer upp i huvet ibland)...och kom på... jo, jag har ett specialintresse ( vilket alla ni som följer min blogg antagligen listat ut gör länge sedan): blommor... det som växer... odling ... naturen.

Men framförallt blommor.

Igår återvände vi till Rusarebo äng.  Morfar hade ju ännu inte sett årets försommarupplaga av blomsterängen.

Beslöt mig för att fota så många olika  blommor som jag kunde hitta på ängen. Hade bara mobilkameran med, alla blev inte riktigt lyckade... men här kommer resultatet. 

 

 

Den här blomman finns i mängder på ängen. Jag trodde att det var gökärt, men enligt infoskylten om lite ovanliga växter vid naturreservatet, så lär detta vara vårärt. Och , ve och fasa, enligt Wikipedia är den, till skillnad från gökärt, giftig! Jag smakade på den förra gången,killarna var med, erbjöd dem att smaka... för jag åt ju alltid gökärtblommor då jag var barn. Konrad tyckte att det smakade gott, K-P gillade inte. Nu tycks vi, turligt nog, inte ha fått några men av att smaka på ett par blommor. Konstigt iaf att inte alla växter i vial-släktet är ätbara, när gökärt är det!


Liljekonvalj, den smakar vi inte på. Att den är giftig, det fick man lära sig tidigt. Men vacker är den, och doftar ljuvligt det gör den.




Humleblomster. En favorit från barndomen.

Daggkåpa. Vacker i sin anspråkslöst.
För många år sedan var jättedaggkåpan "årets perenn". Varvid jag skaffade två plantor.  De har gjort skäl för namnet, och delats många gånger.  Bra utfyllnad i buketter .


Mycket vanlig. Men jag gillar namnet... och färgen. " Mormors glasögon". Eller egentligen teveronika.

 
Turistmagneten. Orkiden som finns i tusental på ängen. St Pers nycklar.


Smörbollar. Barndomsnostalgi. Fanns i mängd i Finnekumla bys fuktmarker. Blev förvånad över att de tycktes växa på mindre fuktiga platser på ängen...


Ängsbräsma.   Ovanligt med en så pass hög växt på försommaren.

 
Gullviva. Snart överblommad...

 
Mycket på gång mellan alla orkidéer. Hundkex. Nej, inte ätbara ens för hundar... Smörblommor. Giftiga... men vackra...även som torkade.
Knoppar på midsommarblomster och prästkrage. Så jag återkommer om ett par veckor...


Den här blomman gillar jag. Mest gör att det knappast ses som en blomma. Svartkämpe.

 

Får man plocka smultron i naturreservatet? Jag skulle tveklöst göra det..


Även maskrosor ser annorlunda ... och vackrare ut på ängen.


Violer finns det flera underarter av. På ängen kunde jag bara hitta... ja just det... ängsviol.


Två killar hade vi förstås med... de är ju vårt tisdagsåtagande. Den äldre, sex fyllda, har många intressen. Vatten och utmaningar är två av dem. 
Och ja, en stövel fick vi tömma på vatten...
  
Fika ... och "tokigheter" .. är några av fyra och ett halvtåringens intressen.


Mammans stora intresse: Hästar... och andra djur. Förhoppningsvis ska killarna komma att dela det intresset.  Ridlekis är i alla fall intressant. Igår var det sista lektionen för denna terminen.


Vackra magnolia! Trivs inte hos oss, som har växtzon 5.  Sex mil i sydostlig riktning, där blommar den för fullt.

I brist på fortsättning på "selfies"... Vad skulle du säga är ditt intresse...ja, förutom familjen då...???

Eller jag kanske vet. Testar... börjar med de lättaste...
Znogge: Hundar och aktiviteter/träning av dessa.
BP: Fotboll
Walkaboutsweden: Fotografering
En vanlig man: Delar intresse med sin fru, fotografering
Eval8:  Kalla bad
Anki: Naturen med specialitet svampar
Lisaibyn: Handarbete
Geddfish: Körsång
Äventyretframtiden: Äventyr
Toviska: Konst/målning
Ditte: Upplevelser, att se saker
Mamsellen: Friluftsliv 
Susjos: Schlager 
Pantertanten: Design, sömnad
Anita: Växter/blommor 
Mia: Samhällsdebatt
Primerose: Hundar
Wiolettan: Kultur (Hjärtan)

Har säkert glömt någon! Förlåt...

Knepigt det där: Jag är bättre på att förstå vilka intressen ni, mina bloggvänner har, än att inse mina egna. 

Slutfråga; Okänd förmåga?




 


27 kommentarer:

  1. Delvis rätt ☺️ böcker och fotografering också! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tog bara ett! Böcker borde jag fattat! Tänker att nästan alla som bloggar, är fotointresserade. Och så finns det proffsfotografer, dom Tony och Barbro.//Anna-Lena

      Radera
  2. Många vackra blommor i din blogg idag. Jag kände till nästan alla, men inte riktigt. Vårärten var bl.a. obekant (trodde också att det var gökärt), liksom Svartkämpe. Och Ängsbräsma, som jag tycker jag känner igen men inte har haft något namn på.
    Lite svårt att ange mina intressen har jag också. Du har rätt, men jag skulle också vilja tillägga fotografering, böcker och stickning. Och mycket mera egentligen... det finns ju så mycket att välja på...
    Visst borde du ha angett musik som ett intresse hos dig? Och vandringar i naturen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vandringar i naturen, ja! Musik... nja .. När jag var ung så! Nu lever jag på gamla meriter och tacksamhet till föräldrar och mormor, som såg till att jag fick både piano och gitarr, då jag var intresserad av att lära mig spela på dem.
      Gör ju att jag har möjlighet att utöva intresse undervisning långt upp i åren... Finns ju inga musiklärare idag..
      Stickning, det hade jag inte en aning om att du var intresserad av
      MEN det är ju jag oxå...Har aldrig funderat på det som intresse, mer som tidsfördriv. Har verkligen stickat massor under åren... som senast i måndags blev en tröja i bomull/bambugarn klar. Blev riktigt bra!
      Böcker.. ja, det är vi nog många dom läser. Intresse... mer tidsfördriv. Kram! //Anna-Lena

      Radera
    2. Jo men kanske det är tidsfördriv för mig också. Lite oklar gräns där.

      Radera
  3. Ett härligt inlägg om ditt intresse blommor. Vilda blommor i alla fall. Tänk ändå att det nyss var snö där och nu är det full fart på allt levande. Vatten i stövel och ridtur med mamman. Underbar bild för övrigt. Ja, äventyr passar nog på mig, till stor del...men förstås en hel del till. Vi har säkert hur många intressen som helst när vi börjar tänka efter var och en av oss.
    Äventyrskram! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns som om du är äventyraren! Och upptäckare!Kram

      Radera
  4. Härligt inlägg ! Å nu fick jag lära mej massor nya blommor! Å så kul att du ser vilka intressen vi bloggare har ,hihi...blogglandia är fantastiskt, tänk att få lära känna nya människor via våra bloggar!
    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Duvär då inte svår att tolka...Du är verkligen mästare att njuta av livet! Kram//Anna-Lena

      Radera
  5. Hahaha! Du är härlig! Dessutom är du expert på blommor/växter. Har sagt det förut, men det tål ju att upprepas. Du är oerhört duktig på att identifiera all fauna inklusive träd som kommer din väg. Å självklart prickade du helt rätt hos mig och de bloggare som jag "känner".
    Sedan tycker jag nog att du kan även räkna musik till dina intressen samt "orientering"/promenader/vandringar.
    Sedan lärde jag mig nåt nytt också. Inte visste jag att liljekonvaljer är giftiga. Köpte en liten bukett idag, men hade ingen aning om att de var giftiga. Tur att jag inte testade;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du är inte svårtolkad. Plus att du är lite deckarnörd. Jag läser också gärna deckare.. och lite romantiskt ibland. //Anna-Lena

      Radera
  6. Svartkämpe - vilken cooling! Har aldrig sett den och aldrig hört namnet heller (vad jag minns).
    Tack för en rapport från ängen.
    Ja blommor, dem kopplar jag starkt till dig Anna-Lena.
    Tycker att jag är lite lik dig. Intresserad och nyfiken på mycket men inte så väldigt specifikt. Förutom fotografering då.
    Kram/Barbro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen är vi många som är sådana. Jag gillar ju att ta bilder också... och kan komponera en bild .. men kan inget om de olika inställningarna.. //Anna-Lena

      Radera
  7. Vilket härligt inlägg! Ja, ett bland många. Och att blommor och växter är ett stort intresse hos dig har jag förstått. Men även annat i naturen. Och upplevelser. Ja, en hel del annat också.
    Jag tycker om blommor men är tyvärr ganska okunnig om deras namn. Hos dig och några andra bloggvänner får jag träna en del. Tacksam för det.
    Mitt intresse/mina intressen? Jo, du är helt rätt. Att uppleva och se saker och där ingår ju också att resa. Långt och kort. Teater och kultur ingår ju också här liksom att laga asiatisk mat. Och visst är jag nyfiken på vad livet kan ge. Bra jobbat av dig.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borde ju tänkt teater/kultur också... men valde i hastigheten ett intresse per person. Kram//Anna-Lena

      Radera
  8. Oj, du saknar "mina"selfies!!!! jo det var ju faktiskt kul - men tog rätt mycket tid också ... Nu bjuder du på ljuvliga blombilder i stället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saknar absolut dina selfies... och ditt intresse...det är nog skrivande/författande

      Radera
  9. Jag blir alltid imponerad av de som kan blommor och växters namn som du kan. Jodå du vet mitt huvudsakliga intresse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enkelt med blommor, bara kolla upp i en flora. Lättare att komma ihåg namnet på blommor än namn på personer..🌞🌻🌷🌹⚘️🥀

      Radera
  10. Dessa underbara blommor. Som att öppna "Floran i färg" när jag läser ditt härliga inlägg. Vilken tur att avsmakningen av vårärt inte gav några men. Men oftast sitter giftet i roten och minimalt i blomman.

    När det gäller mig själv så visst ... Växter/blommor är ett stort intresse men bara nummer två. Nummer ett är fotografering och då helst ute i naturen ... som också är ett stort intresse. Fast nu fick du mig inspirerad. Ska nog ta kameran och gå i närkontakt med blommorna i trädgården.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart...du är ju progfsfotograf nummer tre av mina bloggvänner. Vi andra... Vi gillar också att fota... men inte riktigt på samma nivå. Kram//Anna-Lena

      Radera
  11. Smörbollar är verkligen nostalgi från barndomen. Härliga bilder du bjuder på. Tur ni inte blev sjuka fast ni smakade på en giftig blomma. Det behöver kanske vara större mängder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är nog så. Anita skriver att giftet sitter i roten. Blomman var godare än gökärten! Smakade verkligen ärtor! //Anna-Lena

      Radera
  12. Jag tror att många av oss är lite allätare och tycker kanske att vi inte har något specialintresse men du kom ju fram till att du faktiskt har det. Härliga bilder på vårens blommor och nog är det fantastiskt vackert i naturen nu.

    Kul att du listade bloggvänners intressen och jag tror att du slagit huvudet på spiken. För min del blev det helt rätt men jag skulle kunna komplettera med resa, baka, läsa, fotografera, lösa korsord och hänga på stranden sommartid. Jag är medlem på korsord.se och där har jag snart löst 16 000 korsord :D

    Kram och god torsdagseftermiddag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Imponerande med korsorden. Imponerande också att du har så många intressen. Fotografera, det gillar nog de flesta av oss som bloggar.
      Läsa, ja, detförstår jag är ett intresse. Jag läser gärna också, men ser det mest som ett "tidsfördriv". Att baka är kul...iaf ibland...
      Ja, det är ju mycket som ligger inom en intressesfär
      Stickning, det gillar jag också. Kanske mest för att jag är en lite rastlös själ och behöver ha något att göra framför TVn.... Krsm/_Anna-Lena

      Radera
  13. Ditt intresse är ju verkligen något fint och det visar du ju också direkt med alla dessa vackra blomsterbilder. Den ena vackrare än den andra. Jag tycker om växter men är så oroligt dålig på namn.
    Samma hos mig, fick lära mig tidigt att Liljekonvaljen är giftig. Den fanns i mängder där jag växte upp.
    En del av dina andra intressen fick du också med, barn och barnbarn, så klart.
    Roligt att läsa dina tolkningar av bloggares intressen, verkar stämma rätt bra. Fast, hos mig? Ingen av mina närmaste skulle kalla mig kulturintresserad.
    Ha det fint och tack för ett härligt inlägg.
    Kram från Wiolettan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå...alla dina fina bilder på kulturbyggnader under era resor! ❤️ Kram//Anna-Lena

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas