söndag 17 december 2023

Sista (?)

 


Fick upp mobilen under det att duktige gitarristen tog över allt komp under "Halleluja". Tycker inte att den här bilden är mer närgången, än att jag kan visa den.

Sex tjejer och en kille var frånvarande, jämfört med hur det var på luciadagen. Från tre av tjejerna samt från killen, hade föräldrarna skickat meddelande om att barnen var sjuka. Tre uteblev bara. Sånt gör mig så förbaskad.  Det är så lätt att skicka oväg ett mail. Eller SMS. Ska bli intressant att se om de här tjejerna dyker upp i skolan i morgon. Ska vikariera på förmiddagen, och träffa alla fyr-sexor.

Nu gick det jättebra med framträdandet idag. De som sjunger "bäst", de var med.

Ganska mycket folk hade kommit till bygdegården. Många mor/farföräldrar till de uppträdande barnen.

Förutom luciaframträdandet, så framförde elever från F-3 tomtesånger. Oj, vad de klämde i. Tyvärr har jag ingen bild på den härliga tomtekkädda skaran. Jag klinkade ju piano. 

Sista luciaframträdandet för i år. Om det var det sista överhuvudtaget, det får framtiden utvisa.

Tänker att det är sista gången som jag ställer upp och har hand om ett framträdande, som hela skolan är involverad i. Eftersom det inte finns någon av de ordinarie pedagogerna som ställer upp utanför skoltid. Annat var det förr.  Då var det både tre och fyra lärare på plats i bygdegården, förutom mej. 

Men... jag kan absolut ändra mig... för det är så oerhört värdefullt för barnen att få uppträda för publik. Och nästa år skulle  gitarristen kunna ta hand om det mesta kompet själv, bara han får lite stöd från en gravt överårig lärarinna...


26 kommentarer:

  1. Som jag skrev igår så är det tillåtet att fota barn i skolor. Inga tillstånd behövs.
    Ja, arbetsmiljön "förr i tiden" var ju betydligt mera gynnsam för lärare än vad den är idag. Efter fem dagar med ungdomar och hög ljudvolym har jag viss förståelse för lärarna som inte vill ställa upp på sin fritid. Gissar att de inte ens får betalt, eller...
    Att inte skicka iväg ett sms eller ett mejl med en förklaring varför ungarna inte dyker upp är extremt dålig stil. Undrar hu ungarna beter sig i en liknande situation när de själva blir förälder...

    Är helt säker på att du även ställer upp nästa år. Du älskar ju sånt! Men jag skulle nog vilja ta betalt för dina insatser...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heltbok med ideelt arbete. Är uppskattat. Fick en amaryllis som tack.

      Radera
  2. Så roligt med denna uppvisningen och vilken tur att det var de bästa som ställde upp. Dålig stil att inte komma utan att meddela sig, sjukdom rår man inte över dock.
    Du tycker ju detta är så kul, ja det kan jag förstå. Och är det roligt för en själv så gör man inte det för pengar utan för den hela goda sakens skull. Så resonerar jag.
    Trevlig söndag och kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med . Tur att några idealister finns kvar. Kram

      Radera
  3. Man meddelar alltid om man inte kan komma. Det är synnerligen nonchalant att bara utebli.
    Ja, du har nästan ett år på dig, att fundera på saken.
    God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Få se hur livet är om ett år.

      Radera
  4. Så trist för de övriga i tåget att så många inte kom idag. Jag skulle ha känt mig lite "övergiven" om jag hade varit i deras ställe. Bra gjort att ändå genomföra framträdandet.
    Och dålig stil av föräldrarna att inte meddela barnets frånvaro.
    Tänk, jag tror att du är med nästa år också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idealisterna är slut med vår generation. Känns inte bra inför framtiden.

      Radera
  5. Varken präster eller lärare ställer upp efter arbetstid. Förr kunde man ringa till dem dygnet runt, alla dagar i veckan, orimligt. Så var det förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar att någon idealist finnes kvar. Och det gör det nog. Någonstans

      Radera
  6. Fin bild. Jag är imponerad av dig. Att du ställer upp och hjälper till i skolan och fixar på olika platser och föreningar. Dessutom är en närvarande mormor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den "rosen" från ett proffs! Snacka om snapshot

      Radera
  7. Instämmer med Tony - den bilden blev riktigt bra.
    Jag har så HIMLA svårt för människor som bara struntar i att höra av sig, i vilket sammanhang det månde vara - idag är det ju också lättare än någonsin att göra det. Otroligt nonchalant och ouppfostrat. Tur att det ändå blev bra.
    Ha nu en skön vecka fram till jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två av tre visade sig vara sjuka. Men man hör ju av sig för det...

      Radera
  8. Synd om de här små uppträdena försvinner. Allt blir så urvattnat numera tycker jag. Kram

    SvaraRadera
  9. Det blir det. Allt tycks vara "farligt"

    SvaraRadera
  10. Synd att det blev så stort manfall men skönt att det gick vägen ändå. Det är intressant att se om sjuklingarna återhämtade sig snabbt. Utebli utan besked det gör man bara inte även om det är vår fönsterfirmas specialitet ;-)
    Tråkigt att du stod själv med det hela. Även om det finns en arbetstid att förhålla sig till hade jag inte tvekat om att ställa upp och bistå en kollega. På vår skola blev det inte övertid i pengar men hade vi det förankrat hos skolledningen gick det alltid att kompa ut övertiden. Ingen var omöjlig där inte.
    Hoppas du kan tänka om lite. Dels är Lucia en fin tradition som förtjänar att bevaras, dels är det viktigt för eleverna att lära sig att framträda in för andra. Finns ju med i läroplanen och det är viktigt att börja träna redan tidigt.

    Önskar en god kväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju timanställd. Så det är pengar eller inget...😊

      Radera
  11. Du ställer upp igen, lite vila emellan bara, 11 månader så där! Tror så i alla fall!. Mycket bra att du finns där och hjälper till. Barnen behöver det, du behöver det, vi som läser bloggen behöver det.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och de som gillar Lucia gillar det. Kram

      Radera
  12. Så fint att du ställer upp i skolan, gissar att eleverna gillar dej mycket! Så fin bild på luciatåget med tomtarna!
    Ha det fint!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har varit lugnt med extrajobb tidigare... men nu är folk sjuka, så det blir fullt upp.

      Radera
  13. Så fint att du "klinkar" på, du är duktig på piano förstår jag. och så fint att du fortsätter, måste uppskattas så mycket av alla! Inte bra att inte dyka upp, de är ju en viktig del av det hela!
    Bilden är ju helt ok kan ju inte vara en fara att sätta ut den. Kul att se hur juligt ni har det.
    När det gäller nåt sånt här, tycker jag det är konstigt att inte fler lärare ställer upp.
    Själv tycker jag det är jättekul att få gå och se nåt sånt här, tyvärr får bara föräldrar komma, synd!
    Ha det fin nu. KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  14. För mor och farföräldrar så är ku barnbarnen framträdanden guld värda. Kram

    SvaraRadera
  15. Det är så fint med Luciatåg, här gick 6:orna, och 1:orna fick komma fram och sjunga lite de också. Astrid och tre tjejer till var Lucia, ett par tjejer var tärnor och killarna tomtenissar. 6:orna hade en Lucia, 4 tärnor och 3 stjärngossar.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  16. Fint att ni fick komma och titta. Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas