söndag 10 december 2023

Triss i underhållning

Den musik- och underhållningstokiga tanten har fått sitt lystmäte stillat de sista dagarna. Nästan så att tanten känner sig lite trött idag.  Det har blivit sena kvällar, och en del bilkörning i lite halvtaskigt väglag.



I torsdags var det födelsedagspresenten från maken som skulle förverkligas. Lite..väldigt ...tokigt blev de. Han hade tydligen glömt att det var pokerkväll med gubbarna samma kväll. Så det blev svägerskan som fick åka med. Trevligt... men lite tråkigt att köra sex mil enkel resa, innan jag hämtade upp henne. Väglaget var inte det bästa. Men vår bil... den känns stor, trygg och stabil...

Konserten, med Anders Ekborg, i Gustav Adolfskyrkan i Borås var superbra. En finstämd konsert med varierad musik. Fokus på julmusik... med bl.a. O, helga natt som avslutning 




I fredags var det en kort resa till underhållningen. Maken körde dessutom, så jag kunde avnjuta ett glas bubbel och ett glas rödvin, a 50 kr glaset ( välfyllt) under den två och en halv timme långa "Ljungsarpsrevyn". Samt att få tid och möjligheter att prata med ett antal vänner och bekanta.

Fem kvinnor i olika åldrar ( 40-75) bär upp revyn. De är helt ok, men det var för att Micke och Nettan skulle ha en akt( av tre) som vi var på plats.
Mikael Riesebeck, grannpojken , halkade in i underhållningsvärlden som tjugoåring.  Där har han hittat sin plats och blivit bättre och bättre.  Hans sambo, Jeanette Cappocci, är också etablerad revyartist.  Så kul att se de båda på scenen. Härligt att få skratta riktigt gott!


- Ska du åka med till Jönköping och kolla Albin Lee Meldau, undrade Johanna. Det var vid biljettsläpp i augusti. Kvällarna var ännu ljusa och väglaget bra. Den 9 december låg långt fram.
- Visst vill jag det, svarade jag, och swishade över 750 kr för biljetten.
Det blev en resa i mörker och dåligt väglag. Sju mil enkel resa. Men det var det värt! 
Oj, så bra!  En del egna låtar bjöd han på, men allra mest var det covers från svenska vissångare. Musikerna var enastående, fler av dem behärskade flera olika slags instrument. Med bravur! Duktiga musiker imponerar så på mej!


Något som var intressant, det var bredden på Lee Meldaus publik. Det var allt från tjugoåringar upp till äldre pensionärer.

Nu har jag inga biljetter kvar i mobilen.  Men... två-tre tillfällen med underhållning finns bokade. "Vinteryra" på Malmö Opera efter jul. Familjeföreställning, där alla tre barnbarnen ska gå med och få möjlighet bli lika mycket "levande musikälskare" som sin mormor...

Falkenbergsrevyn är också bokad. Tills i mitten av februari. Dit åker vi buss med PRO-gänget. 

Dessutom ska jag se Wicked på Göteborgs operan. Dotterns födelsedagspresent ..

Lite tokig kanske jag är, men faktum är, för denna tant så är känslan att omges av härlig musik, den bästa känslan som finns.

32 kommentarer:

  1. Det finns inget som helst tokigt i att tanten i dina kläder tycker om musik. Tvärtom. Den här tanten skulle gärna ha varit med och lyssnat och sett på allting du var med om. Anders Ekborg, visst är det väl han som syns på första fotot? En av mina storfavoriter för övrigt.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du såg till så att jag fick ert namn på artisten! Visst är det storsäljare Anders Ekborg! Kram

      Radera
  2. Tycker att Micke bara blir bättre och bättre. Stötte faktiskt på honom på en buss, kunde vart Tranemobussen, jag kollade för många år sedan, jag hajade till där han satt på barnvagnsplatsen, kanske mest känd från barnprogram på den tiden. Hans fru är också bra minns att jag såg henne i en Stefan & Krister-revy jag såg på Lisebergsteatern för länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att det går så bra för honom!

      Radera
  3. Jag är imponerad över allt kulturellt som du besöker. Och att kör bil i alla väder, både i mörkt och ljust. Själv kör jag bara bil ytterst motvilligt i mörker numera, och att åka längre sträckor på vintern har jag slutat med.
    Men jag tycker du gör helt rätt... lite svundsjuk på somligt faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag är avundsjuk på din skidåkning! Jämnar ut sig! 😊

      Radera
  4. Kul för dig att du gillar musikevents, även om du måste köra ganska långt för att ta dig till de olika ställena. Men musik är ju inte bara ditt jobb utan även din hobby. Och hobbyn får "kosta" både pengar, tid och resvägar.

    PS. Vad gäller artisterna så är jag totalt nollställd. Känner inte igen en enda. Ooooops, jag vet... DS.

    SvaraRadera
  5. Ooops! Men fotbollsspelare...det kan du. Olika intressen...

    SvaraRadera
  6. Så mycket roligheter du varit ute på. Trist att köra i taskigt väglag bara. Man spänner sig onödigt mycket då.
    Bra pris på ett glas vin!
    Glad måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bästa med att köra rnsam, det är att jag kan sitta och sjunga av hjärtans lust. Skärande och falskt!

      Radera
  7. Oj så mycket trevligt du är ute på! Trist med väglaget, men skönt med en bra bil!
    Önskar dig en fin start på denna nya vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toyota RAV 4.En stor bil för två. Men stabil!

      Radera
  8. Inget fel på nöjeslivet hos er inte för så många trevligheter! Mer väntar dessutom så då kan man inte klaga.

    Önskar en fin start på den nya veckan!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, nöjeskontot, detvär nog det mest belastade kontot. Men det är det värt!

      Radera
  9. Så mycket kul ,-) musik är underbart, tror själen är gjord att älska musik ,-) Bra med säker bil i det här vädret, det har vi också. Och att få skratta ihop med andra, jättekul, sånt tar man med sig länge efteråt!
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror också att många har mudikälskarsjäl. Sen är det rn del dom har fotbollsälskasjäl. Knepigt, tycker jag!

      Radera
  10. Men du ska väl inte ha dåligt samvete över att du gillar musik och att gå på diverse föreställningar där musik är huvudattraktionen? Jag skulle inte vilja byta med dig, för jag är ingen musikälskare på det viset. Nu skulle salig far vrida sig i sin grav musiker som han var, men jag tappade musiken när jag drabbades av utmattningssjukdom. Och tyvärr kom inte den kärleken tillbaka, heller! Meldau kan jag gärna lyssna ett par låtar av, honom gillar jag. Anders Ekborg visste jag inte sjöng! Trodde han var skådis..Nej, jag ska inte avslöja fler pinsamheter här, utan säger bara att du kan skatta dig lycklig, du har ett stort intresse, musiken, och har möjlighet att njuta av den både hemma och som publik. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musik=glädje för mej ..och avkoppling

      Radera
  11. kan du inte klämma in så man kan välja googlekonto när man kommenterar, annars blir jag anonym varje gång då jag glömmer att fylla i namn o adress...ler

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ju sällan kommentera själv. Hittar inte bland inställningar hur jag ska få det bättre

      Radera
    2. att du inte kan kommentera själv låter knasigt, men annars är det lätt för alla att kommentera på dina inställningar.

      Radera
  12. Intressant kommentar ovan, om utbrändhet och förmågan att lyssna på musik (vara bland folk, ljudnivån m.m.).
    Så är det för mig också - fick leva med stora begränsningar under den värsta tiden. Kunde inte läsa, inte lyssna plus var väldigt ljuskänslig. Märker att det mesta hänger kvar, fast förstås mycket mindre, nu drygt 20 år senare. Mycket folk, sorl och hög musik går därmed bort.
    Ett annat liv. . .
    💔

    SvaraRadera
  13. Vad göller Anders Ekborg så har jag sett och hört honom i olika sammanhang och vilken röst. Minns honom som Karl Oskar i Kristina från Duvemåla som jag såg ett par gånger på Cirkus.
    Revy tycker jag kan vara kul. Men är nog där väldigt kräsen efter att ha sett det mesta av Hasse& Tage och förr Pover Rammel och en del annat Men godunderhållning och skratt gillas.
    Kul med Albin Meldau. En god vän till mig (min teaterkompis)såg honom förra veckan och var supernöjd.
    Förstår dig att du gärna vill se och lyssna till god underhållning. Jag också. Ger så mycket.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det !//Anna-Lena

      Radera
  14. Nöjen är nöjsamma!

    SvaraRadera
  15. Många roliga tillfällen. Önskar att jag också skulle kunna åka, tyvärr så sätter hälsan käppar i hjulen, och sen vill inte Stefan åka, han trivs bäst hemma, då han får gå och lulla på.
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemmatrivare? Önskar att jag kunde vara en sådan. Men ibland är det gott att vara hemma...

      Radera
  16. Underbart med sång och musik. Anders Ekborg sjunger så bra, minns han såväl i " Kristina från Duvemåla"
    Kul att du ska se Wicked i Göteborg, såg ju lite från den på TV4 i somras, i programmet Lotta på Liseberg", och blev sugen att se den!
    Revyer är inte min grej, och allra helst nu när jag inte hör så bra-missar ju så mycket!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  17. Sång och musik= glädje. Säger tanten som lett gem luciaframträdanden idag Kram

    SvaraRadera
  18. Konsert med Anders Ekborg förstår jag var bra. Vet att du skrivit tidigare om grannpojken Micke. Tyckte då att han såg ut som Kurt Olsson (Lasse Brandeby) och det gör jag nu också.
    Albin Lee Meldau är en av mina favoriter. Lite avis där ... Måste börja gå mer på konserter.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket trevligt med konserter! Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas