tisdag 5 december 2023

Varför inte ?

 Hade väl inte tänkt skriva något idag. Så kollade jag om jag tagit några foton under dagen... och det hade jag... Så varför inte skriva några rader i den offentliga dag och och tankeboken.



Mötte solen i soluppgång, på väg till "mormorstisdagen". Tog några bilder genom vindrutan. De blev bra.


Möttes av vår tisdagsledige femåring i dörren. Han hade förberett fem olika lekar, meddelade han. Först skulle vi bjudas på restaurang. Det var dukat och klart. Med en kudde som extra sittplats. 


Jag tyckte att det var läge att gå ut en stund efter ett par lekar. KP är inte svåröveetalad, vad det gäller att gå ut. Han ville åka snowracer. Vilket betydde att jag drog honom längs en uppkörd grusväg, medan han satt, låg ...och ibland styrde... på de mest konstiga sätt. Solen sken en stund, sen blev det grått igen. Dock bara några minusgrader . Kamera/mobil kom inte fram förrän vi var tillbaka därhemma igen. Tindra och Drömma väntade på lunch.


Klockan 13 slutar skoldagen, då man går i förskoleklass.  Morfar hämtade Konrad I skolan. När han kom hem, var det dags för pepparkaksbak.  Jag hade gjort det efter ett nytt recept, ett recept med vispgrädde i.  Fixade degen i söndags och lyckades läsa fel på kvantiteten mjöl i degen. Läste 18 dl. Skulle vara 13.  Inte lätt att få ihop den degen. Hällde i lite mer grädde direkt. Kollade degen i går. Gick inte att kavla ut. Tillsatte ytterligare 50 g smör... och fick faktiskt en jättebra deg. Som tur var...


Killarna var fokuserade "halva degen". Resten fick jag och morfar baka ut. 
Nåja, nu har jag iaf gjort min "mormorsplikt"; baka pepparkakor med barnbarnen. Iaf två av de tre. Ett aber att Ava bor så långt bort, så att jag inte kan baka med henne. Fast...å andra sidan... hon har ju en pappa som är proffs på att baka...


Tänk att bo på landet, med mindre än tio minuters bilresa till stan. Det gör den här killen. 
Insåg att jag behövde mer julklappspapper. Jodå, alla julklappar är inköpta. 90 % via nätet. Många av dem är stora. Så det går åt papper att slå in paketet med.
Det blev en tur till Rusta på seneftermiddagen.  ( Förstår f.ö. inte vad som lockar i  Ullared, då allt man behöver finns på Rusta .. eller liknande butiker. )
Blev inga leksaker inköpta idag... trots att KP tyckte att det fanns en del som han önskade sig. Men tomhänt kunde han ju inte gå från affären. Mormor tyckte att det var ok att han köpte en tvåpack ( Konrad ska ju också ha)  med Pringels, att sparas till helgen.

Mormors/morfarstisdagen, det är en  heldag. Tolv timmar från att man åker hemifrån klockan åtta, tills man är hemma igen. Men det är roligt, jättekul! Är så tacksam för att få möjligheten att träffa killarna varje vecka. Saknar Ava ibland...men träffar henne nästan en gång i månaden. Det får jag vara nöjd med...


28 kommentarer:

  1. Det var för väl att du tänkte Varför inte? för dina foton är ju bara bäst...och att bli trött efter halva degen, det känns igen. Ibland åts degen upp också...
    Ha det bara bäst!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hade sådan tur att kunna föreviga den vackra soluppgången. Trr att det handlar mest om att ta tillfällen i akt, det där med att fota. Ibland blir det bra... Kram

      Radera
  2. Suck och stön skulle jag säga. Inte en tisdag jag önskat mig, men du hade åtminstone färre minusgrader än jag;-)

    Dina bilder du tog i/från bilen är helt magiska. Hr ju sagt förut att du är en fantastiskt duktig fotograf:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men BP! En bättre tisdag, absolut. Bara lite ont i ryggen... men det går över på en stund...
      Tack, du är så snäll i din bedömning. Gäller att ta upp kameran/mobilen numera, vid rätt tillfälle.

      Radera
  3. Ditt första foto är som en vacker målning, superfint! Du är en så duktig mormor! Jag är värdelös, jag hoppas det blir lite enklare när flickorna blir större. Småbarn förstår jag mig inte på...men jag hoppas de förstår min kärlek ändå. Många kramar blir det... Jag har aldrig bakat pepparkakor, ett nöje även min dotter gick miste om. Minns inte om hon bakat till sina barn. Men nu med barnbarnsbarnen är det myyyycket mer. Nissedörr varje dag, när Noelle vaknar börjar hon dagen med att se vad han hittat på...om du inte vet vad jag pratar om, googla på nissedörr, det fick jag göra. Nu är klockan ett på natta och jag tror jag ska nanna kudden. Men världens goaste värmedyna, Daniel. Kram från pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! rena turen med fotot.
      Tyckte att småbarn var "jobbiga" innan jag fick egna ... och innan jag fick barnbarn. Har vikarierat lite förskoleklass sedan jag blev pensionär. Ljuvliga ungar. Bästa åldern.
      Man är olika. Jag gillar ju att baka. Är en orolig typ, måste göra saker.
      Jo, döttrarna har kört med Nissedörr. Fem och sex-åringar tycks vara för stora. Eller också har de tröttnat, för i år har det inte pratats om Nissedörr. Kram

      Radera
  4. Är man uppe tidigt kan man få se sådana fantstiska soluppgångar som du visar. Bra start på dagen.
    Pepparkakor ska jag inte baka i år, tror jag. Förra året bakades det. Mycket.
    Eller kanske ändå. En liten deg kan jag ju få ihop. Tror att jag har ingredienser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har en liten deg kvar. Få se när jag bakar ut den. Har fortfarande ett tiotal pepparkakor kvar sedan dess att jag provbakade degen i måndags. Alla kakor är godast då de är färska...

      Radera
  5. Magiska bilder! Vilken tur att du kollade om du fotat något!
    Mormorsplikt? Tur jag inte är mormor, utan farmor då, för jag har aldrig bakat pepparkakor med mina barnbarn.
    Ha en fin onsdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hade tur! i är olika. En del gillar att baka , andra inte. Jag gillar t.ex. inte att laga mat... Kram

      Radera
  6. Jag blir ofta förvånad att bilder genom ett fönster kan bli så bra.
    Härliga dagar ni haft. Det är bra att tänka på sin bror😍rättvist ska det vara.
    Rusta är bra, skillnaden med Ullared är bla kläderna.
    Här slutar förskolan och skolan 13.25.
    God onsdag! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev också förvånad.
      Har inte handlat mycket kläder i Ullared. så olika på kvalitet från plagg till plagg. Men å andra sidan... det är nog tre år sedan ( mitt under pandemin) som jag var där senast.

      Radera
  7. Vilken ynnest att få ha en pigg mormor (och morfar) som ger så mycket av sig själva.
    💖

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller tokig... en del ser mig nog som den som är alldeles för mycket.... Kram

      Radera
  8. Fantastiska morgonbilder! Naturen är fin konstnär. Visst ska man baka med barnbarn 🧡

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är väl olika där, människor emellan. för mej... och dej... är det så att vi vill göra mycket för och med våra barnbarn. Andra tänker på annorlunda. Tror ändå att alla mormor och farmor är viktiga för barnbarnen ... fast på olika sätt.

      Radera
  9. Magiska bilder från bilen ,-) Bra med barn som har koll på vad de vill göra och att bli bjuden på restaurang, bra början, omtänksamt med kudden! ,-) Fina hästar! Jo det där känns ju igen, man drar och barnet är både bak och fram ,-)) Baka pepparkakor, vilken tur degen blev bra, kanske ett nytt recept till nästa år, godare så här kanske ,-)
    Pepparkasdeg är ju också gott som det är ,-)) tror att du och jag är mer lika än vad du tror, tror upplevelser när vi var små gjort oss lika.
    Ha det fint kram Primrose

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är säkert så! Blev väldigt goda och spröda kakor med grädde i degen! Kram

      Radera
  10. Vilka magiska bilder från morgonen så det var bra att de fick vara med i bloggen.
    Barnbarnsdagar är intensiva men samtidigt också givande. Vi har dem bara halva dagen men det blir betydligt fler timmar för er. Guld värt att få rå om dem.
    Skönt att det löste sig med degen. Min erfarenhet är att barnbarnen har tröttnat efter ett tag.

    Önskar en fin onsdag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enklare att ha barnbarnen hemma hos sej. Alla grejer på plats, så de kan sysselsätta sig en hel del på egen hand. Kram

      Radera
  11. Pepparkaksbak har det inte blivit för min del på många år. Du är lycklig du som har dina barnbarn nära och kan träffa dem ofta. En stor ynnest. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast ett är lite långt bort. Men inte så långt bort som du har hälften ( ?) av dina. Men det är en ynnest att kunna se dem så ofta som vi gör. Kram

      Radera
  12. Wow! Dom översta bilderna är super! Grattis till dom!
    Pepparkaksbak ja, minns precis att så var det. Det var jättekul att baka med mamma en stund men degen tog ju aldrig slut. Så hon fick alltid göra klart.
    Vilken härlig mormors/morfarstisdag tillsammans med barnbarnen!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. VAr nog så att mamma tog över även för mej. Hade iaf en liten deg kvar härhemma idag. Blev två plåtar pepparkakor. Perfekt!

      Radera
  13. Å vilka fantastiskt fina bilder!
    Kul med papparkaksbak med barnbarnen. Stefans mamma bakade alltid med Stefans syster och alla barnbarnen, men det slutade då hon flyttade till en lägenhet. Jag brukade inte vara med för det var för mycket kaos i köket. Men nu har vi gjort en tradition att jag gör degen, sen kommer Therese, Sofie och alla barnbarn på pepparkaksbakning. Jätte kul!
    Många pepparkakskramar ifrån Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott att bara titta på. Vakta ugnen kanske. ett företag i sej ju! Kram

      Radera
  14. Jättefina bilder från en verkligt lyckad dag. Och visst är det en ynnest att träffa barnbarnen när det går. Snart är de stora och skolan kallar allt mer...Kan också glädjas åt att jag träffade mina barnbarn innan "livet" med skola, kompisar och fritidsaktiviteter kom att konkurrera .Men visst ses vi om än numer inte varje vecka.
    Önskar dig fortsatt fina dagar.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så att man får ta tillvara på tiden då barnen är små! Det går så fort, så fort! Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas