onsdag 22 april 2009

Skogen i skolan




I oktober var två av kollegorna i Skottland på kurs. Det var en av alla EU-kurser som erbjuds pedagoger, och som alla har möjlighet att söka. Vår kommun ligger i framkant vad det gäller EU-engagemang, och det beror till stor del på att man anställt en EU-samordnare. Det är många papper som ska fyllas i, när man söker en kurs, och hon är behjälplig och synnerligen insatt.


Kollegornas kurs handlade om Skogen i skolan, eller kanske snarare utomhuspedagogik. De var väldigt nöjd med skotska vecka, och kom hem, fyllda av nya kunskaper och idéer.


Vintern kom i vägen för vidarebefodran av de nyvunna kunskaperna - men idag var det dags - hela rektorområdet hade förlängd konferenstid och lät sig inspireras av kursinnehållet.


Vi fick bl.a. skriva gruppdikt, byggd på vad vi upplevde i skogen, vi fick göra naturtavlor - på duk och på papper. Vi gjorde namndikter av naturföremål, på engelska och svenska.


Det är alltid värdefullt med nya infallsvinklar, och i maj ska jag ta ut mina femmor i skogen på såväl bild som diktskrivning. Ännu mer hoppas jag det kan bli i höst, när vi ska jobba i 5-6, och jag och J ska kunna vara två lärare på 25 elever under några lektioner.....


Då e-twinningkursen var den bästa fortbildning jag fått, så är jag nu i gång med att söka en drama-kurs i Grekland i september. Det är ju guld värt, även för kommunen att få förstklassig fortbildning för sina anställda, för bara vikariekostnad.


Sen är det så kul att träffa kollegor från andra skolor. Se glada ansikten, höra hur de har det och även få nya idéer. En bra fortbildning är att delge varann bra arbeten, man gjort med eleverna. Tyvärr blir det så sällan tid med det, och så råder ju Jantelagen ---"Det jag gjort är väl inget märkvärdigt."----


Men då tänker jag --- "får jag din idé, så kan jag spinna vidare på den och göra den till något bra för mina elever"----


Tog en promenad även här hemma. Styvmorsviolen har slagit ut sina färgsprakande kronblad. Och nagelört, det finns det gott om. Har ni sett den lilla vita blomman? Jag tror att det är många som missat denna lilla "tysta" skönhet.
Bilderna visar ett "naturkonstverk" i storlek 5X5 cm och så den lilla nagelörten framför den vackra styvmorsviolen.

1 kommentar:

  1. Visst har jag sett den - den lilla nagelörten. Men jag har inte sett några styvmorsvioler än.

    Det låter trevligt och inspirerande med era kurser. Roligt naturkonstverk. Vi håller på att planera en del uteaktiviteter hos oss också. Vi kanske ska skapa lite.

    Idéer ska man passa vidare och inte hålla på. Jag har alltid delat med mig till alla som vill ha. För det mesta får man något tillbaka.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas