tisdag 14 april 2009

IUP idé

Det var bara att omstarta efter lovet med en rivstart. Idag blev det arbetsdag från kl. 7.45 till klockan 19. Började med utvecklingssamtalen i eftermiddags. Tänkte att jag skulle vara pigg efter lovet....och slog tilll med femn på raken....
Nu blir man ju alltid ganska alert, när man träffar glada, nöjda och reflekterande föräldrar.
Ett av de framåtriktade samtalens syften är att man ska få till en utvecklingsplan för varje elev. Tidigare tycker jag att det varit svårt, att det varit mycket prat om utformningen - och mindre om innehållet. Alltså har mina elevers IUP varit ganska magra i en relativt snygg förpackning.
Den här gången har gjort tvärtom. Utifrån resultat på nationella prov och kunskaper och färdigheter i övriga ämnen, har barnen gjort en tredelad plan. Den ska arbetas igenom under maj och juni månad- 4 -5 lektioner per vecka. Och sen är den färdig - och man har nått något mål, någonstans i planen. Förhoppningsvis alla tre, men inte nödvändigtvis.
En elev ville jobba med ett lansd i Europa, träna på faktainsamling, att skriva kladd för hand och därefter på datorn. Sedan skulle arbetet översättas till engelska. Som sista del i planen fanns matte, att jobba med miniräknaren.
En annan ville göra ett arbete i historia på engelska, skriva en fictionberättelse på svenska utifrån denna och sedan jobba med utmaningar i matte.
Fyra helt olika planer fick vi till i eftermiddag. Ska bli väldigt spännande att jobba utefter dessa planer.
Fast den skrivna planen för IUP- den blir inte lång....
Och då tänker jag på min gamle magisters ofta återkommande tanke:
"Jag skulle vilja göra två paket, ett inslaget i det vackraste papper och med glänsande snören. Det andra skulle vara en gammal sliten, oinslagen, tejpad kartong. Ett barn skulle få välja vilket paket det ville ha. Det vackra paketet skulle vara alladeles tomt, det fula skulle innehålla den allra härligaste bakelse."
Den liknelsen kan stå för mycket, och i detta fallet mina elevers olika IUP-utformningar, de gamla och den nya....

2 kommentarer:

  1. Utvecklingssamtal är roliga även om de också är tröttande. Man blir rätt slut om man har haft några på raken. Jag hade mina före lovet. Det kändes skönt att avsluta dem. Nu har jag bara några uppföljningar av åtgärdsprogram kvar.

    IUP har funkat bra hos oss. Intressant att ni jobbar med planen så många timmar per vecka. Det kanske vi gör också fast under en längre tid. Vi har IUP-timma en gång/vecka. Själv är jag inte med på den timman, men jag plockar fram arbetsmateriel åt eleverna i mina ämnen så att kollegan har något att ge dem. Lycka till med alla samtalen!

    SvaraRadera
  2. Tidigare har jag inte jobbat med IUP alls i skolan - det är något som ska ha fixats hemma - eller gå in i ordinarie jobb. Nu testar jag detta sättet - ska bli kul! I vilken skola jobbar du? Klass?

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas