lördag 12 december 2009

Juljobb, julljus, julhjul, juldjur, juljippo

Kände att jag var rätt trött när jag satte mej här framför datorn. Inte så konstigt - åldern och farten i tillvaron korresponderar inte helt. Kommer då att tänka på politiker, företagsledare och andra mäktiga människor som hörs och syns och som också har passerat de femtio - hur sjutton orkar de ... eller har de andra som gör en massa av deras jobb....?

Pepparkakorna är bakade, lussekatterna likaså. Tänkte hoppa över saffranen i år (små snålt, va?). När jag delat den kardemummafyllda degen i två delar och format ( rätt oformliga) lussebullar av halva degen, så kom jag på att jag antagligen hade en liten påse av det gula guldet, som kostar ca 80 000 kr/kg, i skafferiet. Hittade den lilla skatten och pudrade hälften av påsens innehåll över degen, knådade länge - och av det blev det de läckraste och vackraste lussekatter jag någonsin bakat. Så alla sätt är bra - utom de dåliga.....


Misstänkte att pepparkaksdegen skulle vara riktigt svårarbetad. Gjorde nämligen misstaget att röra ner mjöl och bikarbonat innan socker, vatten, sirap, krydd-blandningen svalnat. Har aldrig haft mer lättarbetad deg. Massor av pepparkakor blev det, tar med lite till skolan och bjuder barnen på efter luciafirandet på måndag.... De ska få var sitt pepparkaksdjur - och sen kan vi använda dessa djur och så får eleverna göra små juldjursdialoger.... Ska bli spännande....

Barnen ska få hjärtan också..... jag tar med hela stora burken som jag vann i går på jul-hjul. Vi var på Liseberg, jag och C-E, och när vi hade handlat ost och sill och korv och några små julklappar, så var det dags att pröva lyckan på några av lotterihjulen. Jag vill inte ha stora chokladvinster ( jag vann en Toblerone-jätte en gång - den tog "aldrig" slut), jag ville ha en delikatesskorg med julmat. Tog fram en tia, satsade på 14 och 15. Jul-hjulet stannade på nummer 14 - stjärnvinst. Snacka om att man blir överrumplad - jag hör till dem som mycket sällan vinner - och vinner jag så är det minsta priset. En storvuxen dam i övre medelåldern, är det inte många som tittar på - men en som går och bär på en jättekorg med mat, den både tittar man på och pratar med. Kul, kul! Ost, sill, korv, senap, glögg, lax mm var det i korgen. Så nu är det nästan bara skinka och doppemat att köpa till jul......


Liseberg är ju härligt, mysigt, sevärt med alla sina ljus. Sen kan man ju fundera över energiåtgången.... och klimatsmartheten. Men "money rules" - det är väl allmänt känt!

Det var säkert fem -sex år sedan som vi var på Lisebergs jul sist. Då hade man bara tagit delar av nöjesfältet i anspråk till försäljning, ljusinstallationer och åkattraktioner. Nu var i stort sett hela nöjesfältet öppet - och en nyhet för mej var djuren från Nordens Ark. Våra nära släktingar grisarna ( jag tror att det var Linderödsgrisar) var på plats. Härligt att se juledjur som ser ut att må prima så här i juletid.....



När vi ändå var i Göteborg, så hade vi bestämt oss för att gå på teater. Carin Mannheimers "Sista dansen" har fått bra kritik. Problemet var bara att hitta en parkering i juljippotid. På Götaplatsen invigdes något som kallades "Julstaden". Vi såg massor av folk - och en underhållningsfilm med bl.a. Tomas von Brömssen som spelades upp på konstmuseéts fasad. Läste i tidningen att juljippot haft så celebert besök som av självaste rymd-fugelsang med kollegor. Vi blev i allafall lite mer bekanta med en ny del av centrala Göteborg, Landala. Där hittade vi så småningom en parkeringsplats. Man blir ganska förvånad att hitta ett så lugnt och småstadslikt område, som Landala, på 7-800 meters avstånd från hysteriska övre Avenyn...

Pjäsen var riktigt bra. Handlade om åldringsvården...kände igen mycket från både min mammas och min svärmors äldreboende.... Tanken kom förstås, Undrar hur man blir när man blir riktigt gammal ???( om man nu blir det). Jag identifierade mig mest med den storvuxna damen som levde för maten ....
Ni som bor inom ett par timmars bilresa från Gbg - beställ biljetter - det var en superföreställning. Många gamla skådespelare var engagerade i pjäsen, bl.a. en av mina favoriter Gerd Hegnell ( 74). http://www.stadsteatern.goteborg.se/Pa-scen/Sista-dansen/

Man åker för sällan till Gbg egentligen. Jag tycker att det är en ljuvlig storstad att besöka - och alldeles speciellt så här i juletid. Massor av vita + ett antal mörkblå ljusdekorationer. Läckert!
En timme och tjugo minuter tar enkel resa till Götet .... tolv mil på superbra väg.

Solen sken idag, det blev juleljust. Det var så härligt, så jag tog en längre promenad än vad jag egentligen tänkt. Fötterna ville bara gå, hjärnan lika så. Bra jul-gympa blev det .... hoppas att det blir många jullovsdagar som lockar till 8-9 km långa fotvandringar.... Kanske tomten kunde komma med några jämviktiga 4 kgs hantlar också ... så armmusklerna också får juljobba.



2 kommentarer:

  1. Grattis till storvinsten! Jag hör också till dem som sällan vinner något. Vann fågelfrön på missionsauktionen. Alltid något.

    Liseberg är härligt mysigt så här års. Var där själv för några år sedan. Fick ingen med mig. maken skulle bara ondgöra sig över alla lampor. Han är lite ljusskygg. Ha en skön tredje advent.

    SvaraRadera
  2. Ja, detb är bara att gratulera till vinsten !
    vi var där förra veckan och då var det en liten flicka som fick ta emot en sådan delikateskorg...hon hade nog hellre vunnit choklad, tyckte jag mig se =)

    Vist är det vackert med alla dessa ljus!! Vi var i Göteborg förra året när de tände upp Julstaden och visade film. Det var också härligt att gå runt i stan och se när de visade olika ljusshower på faderna på hus. Men vi åkte dit en helg tidigare i år, julbordet denna helgen ville vi inte missa. Det är företagsföreningen som ordnar julbord för alla små och stora företag i bygden. Alltid mycket gott och trevligt med dans och allt.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas