onsdag 30 december 2009

Onsdagsomelett


Omelett eller blodpudding brukar det bli när jag är ensam hemma. Om det inte finns några andra matrester. Idag blev det omelett med räkor på. Jättegott, superenkelt. Blodpudding är också jättegott och jätteenkelt. Det ska väl bli någon vardag över, så jag får äta det också.

Annars kan man ju diskutera det där med ferietjänst eller semestertjänst för oss lärare. Utifrån mitt eget perpektiv, med 32-33 semesterdagar per år - kommunanställda har så mycket semester efter femtio års ålder-så skulle jag tjäna på semestertjänst. Tänkte på det när jag gick dagens promenad. En promenad som tycktes vara mitt inne i ett julkort, och dessutom blev både fick igång puls och porer, genom att pulsa i dm hög snö.


Om jag hade jobbat fyrtiotimmarsvecka, så hade jag t.ex aldrig hunnit skriva färdigt höstens omdömen före terminsslut. Men alla skulle ha vunnit på om jag jobbat ett par dagar före jul samt de här mellandagarna, och verkligen kunnat lägga ner tid på att skriva dessa omdömen, och då helt utgå från div. styrdokument. Som det nu blev, så blev det på helger och på kvällar - då man redan var trött - och visst kunde det skrivna ha andats mer professionalism.

Minst en dag måste man ju jobba på lovet, för att förbereda de första veckorna. Fördelen är ju att jag kan göra det hemma, vilket jag inte skulle vilja ha möjlighet till i min tänkta fyrtiotimmarvecka. MEN föräldrakontakter mm efter kl halv fem, det skulle bli övertid det. Så jag är för både stämpelklocka och reglerad arbetstid. Undrar hur det är i andra länder? Tror att jag ska skicka den frågan till gruppen av europeiska lärare som jag samlat i en egen grupp på kommunala mailen.....Kan vara verkligt intressant att höra.
Nu vet jag inte vem man ska kontakta för att verka för reglerad arbetstid..... Någon som vet... eller som har åsikter i frågan?

Att det redan gått ett decennium av nya århundradet, det har jag inte funderat så mycket på förrän tidning efter tidning under de senaste dagarna slagit på stort med minneskavalkader. Återblickarna satte förstås igång den egna hjärnan, och det var de senaste tio åren som for runt i mitt huvud, under det att jag pulsade fram i snön och försökte bestämma mig för blodpudding eller omelett.

Det nya århundradet/årtusendet välkomnades med en jättefest i närbelägen samlingslokal. 2-300 människor tillsammans - riktigt tråkigt, tycker jag. Tillställningen var dödstrist, jag hade grå klänning och utanför lokalen låg timman som ett fuktigt, ogenomträngligt täcke. Vi åkte hem till dem som då var våra allra bästa vänner för att vänta in tolvslaget....
Vänskapen bröts några år senare och ligger fortfarande i djup tjäle.....



Några dagar in på nya decenniet, så blev min mamma så förvirrad så att hon hamnade på sjukhus och senare fick hjälp i hemmet, innan hon fick plats på demensavdelning på ett vårdhem. Allt gick så fort, hon levde mindre är ett och ett halvt år in på nya århundradet. Svärfar gick bort året därpå, inte helt oväntat, då han länge haft problem med hjärtat. Svärmor kom allt djupare in i sin demens, finns sedan tre-fyra år tillbaka i sin egen bubbla, dit någon mycket sällan kunnat komma in. Så en sak som decenniet förde med sig var spittring av familjerna.
Döttrarna flyttade hemifrån, kom tillbaka ibland, men flyttade så småningom på riktigt.Det har väl varit en ganska naturlig omställning, det är ju så det ska vara när de blir vuxna.

För egen del, så bytte jag skola, efter tjugofem år på samma arbetsplats. Det var riktigt jobbigt i början, men blev med tidens gång bra, och har förhoppningsvis varit utvecklande både för mig, min gamla och min nya arbetsplats.


Tio kg mer väger jag väl idag, jämfört med vad jag vägde för tio år sedan. Detta trots ett ivrigt motionerande, jag har hela decenniet sett mig som byfånen som går fram och tillbaka på vägar och på stigar här i byn. Men det är väl så att medelålders damer ofta blir rätt tjocka om mage, rumpa och haka, och absolut om man har de genetiska förutsättningarna. ....

Detta och en hel del annat for genom mitt scharlettmössinklädda huvud, medan hjärnan bestämde sig för onsdagsomelett - och senare också en rejäl portion glass till efterrätt.... vilket resetn av kroppen just nu protesterar emot.....MEN DEN KUNDE VÄL GJORT DET MEDANS TID VAR.....inte ALLTID efter det att skadan är skedd....


På vägen träffade jag gamle herr Dennis. Även djur ändrar utseende - och beteende -på ålderns höst.





2 kommentarer:

  1. Hos mig blev det kyckling sweet n´sour, men här var 75% av familjen hemma. Visst har livet förändrats på 10 år. Hur kommer det att se ut om 10 år?

    Ferietjänst eller semestertjänst? Tror jag skulle föredra det senare. Skulle förmodligen bli mindre stressigt.

    Idag har jag inhandlat ny kamera. Nu ska det bli bilder. Måste bara lära mig den nya mackapären först.

    SvaraRadera
  2. Visst är det skönt att laga till enkel och snabb mat när man är ensam. Jag älskar både omelett och blodpudding...

    jag håller nog på freietjänst, har ju inte riktigt så många semesterdagar än =))

    Gott Nytt år om vi inte hörs under morgondagen=)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas