onsdag 12 juli 2023

Det regnar och regnar

 




Regnet har öst ner idag.  Rätt gott ibland, med en riktig regndag. Lika "mysigt" att sitta i fåtöljen under takfönstret och läsa bok, som att sitta i  äppelträdets skugga och göra detsamma.

Fast nu är boken utläst...och det är alltid svårt att kasta sig från en bok till en annan, tycker jag.  Har läst den fjärde boken ( tror den sista) som f.d polismästare Lena Mattijs ( en titel som jag inte alls begriper innebörden av) har skrivit. Numera lär hon vara lärare på polishögskolan I Borås. Det är tydligt att man blir bättre och bättre i sitt författarflyt, bok för bok. Den fjärde boken heter " En bror för en syster" och blev en riktig bladvändare. Den första boken av henne, är lite väl ordrik och förklarande, tycker jag...

Kul att känna igen platser som beskrivs i boken. Även i denna bok var min barndomsby, Rångedala, omnämnd. Handlingen var klart trovärdig, en bok man gott kunde gör en film av.


Nej, jag går inte ut i ösregn. Duggregn däremot, det är bra promenadväder. Det fick bli en dryg timme på gymmet på tidig förmiddag. Inser att jag borde gå dit oftare än en gång per vecka. Men när det är bra uteväder, så är det mer lockande med utevistelse.

En man var på plats då jag kom. Han brukar vara på gymmet på förmiddagar. Brukar oftast säga hej. Idag sa han ingenting.  Han rengjorde heller inte redskapen han använt!  Vilket ju är en självklarhet att man gör. Blev mäkta förvånad när en yngre man dök upp, och betedde dig på precis samma sätt. Hade god lust att säga till, men  det "modet" kunde jag inte uppbringa. Kunde ju också vara så att det finns de som anses så rena om sina svettiga händer, att de fått dispens från rengöringen.


Idag regnar det på blåbären. Det finns sådana otroliga mängder i skogarna. Tog cykeln till närmsta blåbärsstället och  handplockade några liter igår. Har aldrig använt plockare till blåbär. Inbillar mig att de går sönder och att man går med en massa blad som måste rensas bort.  

Blåbär är bra! De står sig fint på sina kvistar en bra bit in i augusti. Så det blir fler tillfällen att ge sig ut i blåbärsskogen.


Gårdagens lilla skörd räckte till blåbärsmuffins och lite sylt. Smakade gott båda delarna.


Myrliljorna var på gång att börja blomma. En vacker blomma, som färgar hela myrområden gula på högsommaren, men  som få känner till,  då den oftast återfinns på  ganska anonyma och otillgängliga ställen. 


Svår att fånga på närbild med mobilkameran också. Den växer direkt upp ur myrens blöta  underlag... och genomvåt om fötterna, det vill man ju inte bli.

Det regnar och regnar, och blötare och blötare blir markerna.  Fast faktum är... ännu behövs allt regn som kommer.  Det är välkommet från min sida också... men i morgon vill jag ha sol och små lätta moln igen. Man kan ju alltid hoppas...

21 kommentarer:

  1. Tyvärr ökar ju inte grundvattnet hur mycket det än regnar. Hörde just idag att det bara fylls på under hösten och tidig vår.
    Det har regnat på förmiddagen och en stund i eftermiddag här. Nu är det sol, lite blåsigt och varmt.
    Dåligt att inte göra rent efter sig på gymmet! God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och konstigt! Tänker att allt regn måste ta sig ner i marken även nu. Men växterna tar ickså hand om mycket. God kväll!

      Radera
  2. Tolvåringen kom och ville hjälpa till i trädgården... ösregn, men hon var helt rätt klädd, så det blev en hel del gjort. Valde saker i låg höjd för henne, kan bli jobbigare för mig. Men hon var duktig med sågen också, har byggt koja i skogen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow! Duktigt! Blir så klibbigt att jobba med jord och växter i regn. Nu har regnet slutat här, så det kunde bli en kortare promenad.Gott väder!

      Radera
  3. Finns det en regel som säger att man ska rengöra redskapen så gäller den så klart för alla. Förmodligen var det ren och skör lathet att de struntade i det. Jag hade förmodligen sagt till.
    I morse vaknade jag av åska och skyfall och det var inte lite det kom.
    Härligt när man hittar böcker som man tycker bra om. Att sitta ute och läsa i fint väder tycker jag dock ger en helt annan känsla än inne i ösregn men visst, båda delarna fungerar.
    Härligt att det finns så mycket blåbär hos er för det finns inte här.
    Vår yngsta dotter med sambo är uppe i stugan och hade plockat kantareller i går. De var supernöjda och det blev var sin god kvällsmacka.

    Önskar en fin kväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg de första kantarellerna vid byvägens vägren i går. Men..nä.. dem plockar jag inte. Lite för mycket trafik som kör alldeles nära. Ger mig ut längs skogsvägarna i stället. Riktigt gott med stekta kantareller på rostat bröd! God torsdag!

      Radera
  4. Det är skönt med regndagar också. Nödvändiga lugna dagar brukar det bli. Jag har läst En bror för en syster, gillade boken jag också. Blåbär och pelargoner, det är som det ska vara det! Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enda pelargonen vi har inomhus. Maken vann den på ett litet lotteri i våras. Tog tid innan den blommade. Årets pelargon, tydligen. Egentligen skulle man ha fler av de olika pelargonsorterna inomhus. Detsamma!

      Radera
  5. Blir så sugen på blåbär när du visar bilder på sådana. Imorgon är T iväg på annat och jag funderar på att ge mig ut och fånga blåbärs-"guldet". Såg ju överfulla ris inte långt härifrån häromdagen.
    Böcker - känns som om jag inte skulle kunna leva utan dem, ja i alla fall skulle livet bli mycket fattigare.
    Tog kontakt med det nya gymmet idag och frågade om de skall ha något öppet hus, nu när de har tagit över Träna-lokalerna. Det skulle de ha i september. Då ska jag gå dit och kolla om deras upplägg är något för mig.
    Ha det gott!

    PS På fredag och lördag så tror jag att det blir somrigare/soligare väder igen. DS

    SvaraRadera
  6. Ja, tänk att du blev bönhörd och mera därtill. Måste säga att jag tycker synd om alla som turistar vid västkusten och i dina trakter, de som campar i husbilar/-vagnar och gud förbjude i tält. Alla ni som bor där har ju åtminstone ett hus/en lägenhet att spendera tiden i...
    Böcker hör sommaren till, oavsett om det regnar eller om solen skiner. Skoj med böcker där man känner igen sig, då är man liksom på hemmaplan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Camping är ingrn hit just idag. Men nu skiner solen igen! God kväll!

      Radera
  7. Det är skönt att det kommer lite regn. Gräset har börjat växa igen, det är åter grönt och fint.
    Förstår att du suttit med en bok, själv så har jag försökt mig på lite städning, klar med vardagsrummet. Igår spillde Astrid ut ett glas mjölk, så då var jag tvungen att tvätta köksmattan, på så vis är även köket städat.
    I och med regnet så växer väl blåbären till sig. Brukar du plocka mycket blåbär och lingon?
    Ha en fortsatt fin kväll! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer lingon än blåbär. Mycket mer. Det är då lätt att plocka med plockare. Både lingonsylt och lingondricka går åt ganska snabbt. Men jag ska försöka använda blåbär lite mer... Finns ju sådana mängder I år. God kväll!

      Radera
  8. Det har säkert regnat betydligt mer hos dig än hos mig ... lite avundsjuk faktiskt. Har kikat efter blåbär och jodå, det finns ... men inte så mycket och väldig ojämnt fördelat.
    Håller med ... ösregn är inte skönt, men duggregn är härligt promenadväder :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med duggregn. Gott väder idag också. 20 grader och en del moln. Väder att vara ute i!

      Radera
  9. Här regnar det också nu. Ordentligt!
    Angående att sprita efter sig när man använt redskap på gymmet, så förstår jag om man råkar glömma bort det någon gång. Men om man då ser andra som faktiskt gör det, så borde det väl gå upp för en att göra detsamma...? Det vore intressant att få veta vilka som struntar i det mest, kvinnor eller män. Jag gissar på en av kategorierna, säger inte vilken.

    SvaraRadera
  10. Oj, så mycket regn! Men visst behövs det! INstämmer helt i att ge sig ut i ösregn undviker jag, men duggregn är helt ok.
    Har varit ute på Landsort i Stockholms södra ytterskärgård och där var tisdagen strålande, onsdagen var helt ok och regnet kom i natt. Men, idag var det strålande sol igen. Dock en del blåst.
    Fint med blåbär. Hittade tyvärr inga ute på Landsort. Men så kan det vara.
    Önskar dig nu små lätta moln resten av veckan.
    Tack för promenaden.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Blåbär trivs kanske bäst i våra blandskogar! Olika på olika platser där också

    SvaraRadera
  12. Jag trodde inte blåbären var mogna här, men tji fick jag då vi var på utflykt igår och hittade en hel del. Får ta en tur bort till Sundborn med buss, där vet jag var dom lurar i riset...

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas