tisdag 4 juli 2023

Vinst!

 För så där femtio år sedan besökte jag ofta Ryavallen i Borås.  Det  var Elfsborgs hemmaplan på den tiden. Numera är det Borås Arena som är hemmaarena. Den är belägen vägg i vägg med gamla Ryavallen, vilken numera används mest till friidrott. 

Det var jag och min bror som åkte på fotboll. Jag var 18 - 19, kanske 20, han var åtta år yngre.  Från ståplatsläktaren, som fanns på båda kortsidorna och längs en långsida, så såg vi de flesta hemmamatcher. Kommer ihåg att det kunde vara rätt trångt ibland, fotboll var en stor grej i Borås, även om man under början av sjuttiotalet faktiskt var nere i division två under en säsong. Men så kom underbarnet Thomas Ahlström och ganska direkt efter bottennappet, så knep Elfsborg en andraplats i första divisionen.


Som sagt, det var länge sedan jag var på fotboll med min bror, även om jag är rätt säker på att han var med mej och C-E, då vi åkte på en del Elfsborgsmatcher, under sjuttiotalets andra hälft.  Ännu fler Grimsåsmatcher  var det förstås, då C-Es eget lag ( han spelade nog bara i B-lag och bytte klubb till Nittorp under de här åren)  spelade i div. 2 och gjorde det bra. ( Numera ligger Grimsås i div 6. Nittorp har inget herrlag, men ett damlag som bl.a fostrat Victoria Sandell, men som nu har det rätt bekymmersamt i div 2)

Igår var vi på fotboll, min bror och jag igen. Samt C-E och Annki. Det var Roger och Annkis födelsedagspresent till C-E. En bra present, tycker jag. Som ju också fick följa med. 

Har ju koll på "mitt" Elfsborg, även om jag sällan ser en hel match på TV.  Men kolla på en irl-match, det är kul, och borde göras oftare.


Det gul-svarta boråslaget ligger på andra plats i Allsvenskan. Förra året slutade de som sexa, annars har de legat bland de fyra bästa under ganska många år. Detta år är det bara Malmö och Elfsborg som bara har förlorat en match under säsongen. Malmö förlorade mot Elfsborg, Elfborgs förlust, det var mot trean Häcken, i allra första matchen.

Igår var det Hammarby, enligt mej Stockholms "snällaste" lag, som var på besök på Borås Arena. Det var ett bra tryck från såväl Elfsborgs-klacken  som  från de tillresta Hammarbysupportrarna. Som det ska vara! Dock inga stora bengalbränningar... eller bråk på stan! Också som det ska va!


Det var väl ingen större match. Men blir alltid lika imponerad över hur spelarna kan avväga långpassningar/crosspassningar så väl. Blir också lite frustrerad och besviken på att, till synes, enkla passningar  blir alldeles felriktade, och går direkt till motståndarna. 
Elfsborg har ett superbra försvar. Dessutom bestående av enbart svenska killar... ganska ovanligt. På mittfältet är det mest internationellt vad det gäller laguppställning, och i anfallet lika delar svenskt och internationellt. Island och Danmark  har levererat många bra spelare, och gör så även i årets trupp. Tycker att det är så tråkigt med lag som nästan bara består av utländska spelare.... men  förstår att jag inte fattat det här med hur fotbollen ser ut idag... 

Slutresultatet: 2-0 till Elfsborg. Vinst, alltså. Vilket man förstås blir glad åt, då man sedan ungdomen haft Elfsborg som enda "fotbollsintresse".

Blåsigt och kallt, men inget regn över den del av Sveriges regnrikaste stad, där arenan är belägen. En vacker regnbåge reste sig över den motsatta läktaren. Riktigt vackert, samt att det påminde om att Prideveckan i Borås, just var avslutad.

Ska försöka få med C-E ( och kanske även bror och svägerska) på någon mer match under säsongen, för visst är det lite kul att uppleva en fotbollsmatch på plats.  Eller ännu roligare, Malmö stadion den 14 november, då Malmö och Elfsborg möts i den allra sista matchen...


Över till något helt annat. Rieki. 
Läste om det på Nittorps ( grannsamhällets) facebooksgrupp. En behandlingsform med ursprung i Tibet, och därefter Japan, som utförs av en kvinna på andra sidan samhället. Rieki ska vara bra för stress, värk, ja, tillföra kroppen ny energi. Varför inte testa? tänkte jag. Nyfiken på vad det skulle kunna ge, speciellt som jag sällan är helt smärtfri från rygg eller fot, under en hel dag.
Fick tid idag klockan 15. Var klar vid halv fem. Samtal om mej själv och mitt liv, behandling och eftersamtal. 
Claudia, en kvinna mellan 45-50 år, socionom som egentligt levebröd, välkomnade mig in i gårdens mysigt inredda ladugård. Ett långt samtal, sedan upp på en brits, där hon lätt tryckte på olika ställen på kroppen. Det pirrade som kolsyrebubblor i fingrar, händer och fötter och man blev helt avslappnad. 
Är fortfarande lite slö i huvudet, men helt smärtfri i ryggen. Kissade  kopiösa mängder då jag kom hem.... 
Lite spännande att se vad energitillförseln gör med den gamla kroppen. Ska vara uppmärksam under de närmaste dagarna. Tror att det blir någon mer behandling, för det var väldigt positivt. Har ju uppsökt naprapat, osteopat och psykopat.. nej... kiropraktor var det visst... och fysioterapeut för besvären jag haft i så många år. Tänker att detta kanske gjorde lika stor nytta... men får vänta några dagar och se om reiki var en vinstlott för mej, eller ännu en behandlingsform som gör lika mycket från som till.  ( Nu är jag inte speciellt handikappad i de "besvär" som jag har.... men njuter av varje dag, då jag kan röra mig mycket och länge utan att få ont...)



32 kommentarer:

  1. För 50 år sedan ungefär var min morbror Stig Larsson lagledare i Elfsborgs A-lag under några år. Han var väl aktiv i klubben under hela sin livstid kändes det som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det namnet låter välbekant! Kan t.o.m erinra mig hur han såg ut!

      Radera
  2. Att du hade så stor "anknytning" till fotboll visste jag inte. Jättekul! Elfsborg är ett sympatiskt lag. Jag menar de har ju fostrat Anders Svensson:-) Synd bara att det var just Hammarby som fick stryk. Du har nog rätt att Bajen är det trevligaste stockholmslaget. Det händer alltid nåt positivt på deras hemmamatcher på Tele2. Inte bara herrarnas hemmamatcher utan även när storpublik stöder det framgångsrika damlaget.
    Rieki - det var nåt helt nytt för mig. Ska kolla upp om det finns i Täby/Stockholm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anders Svensson... ja, då var vi ofta på Borås Arena. Var på guldmatchen, när Elfsborg vann Allsvenskan, 2006.. tror jag det var..
      Var på Arsenals gamla arena och såg Anders Svenssons Southampton möta Fredrik Ljungqvists Arsenal. Det var kul. Får försöka få till en Londonresa till våren... om man fortfarande känner sig pigg nog att leva storstadsliv.

      Radera
  3. Pinsamt nog har jag aldrig varit på en fotbollsmatch, trots att vi bor vägg i vägg med Friends Arena! Nåja, har sett våra pojkar spela fotboll i unga år, thats it! Ser gärna landslaget spela på TV, men är inte lika intresserad som min man!
    Va spännande med rieki, såklart ska du prova det igen om du mår så bra av det!
    Ha det fint!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men då får du ta dej i kragen och gå på Friends. Har varit där en gång...EM-kval mot Österrike. Säkert tio år sedan. Satt på första raden och kunde kolla på Zlatan och Källström...m.fl. från första parkett. Kram

      Radera
  4. Intressant. Hoppas att du kan bli hjälpt av Reiki! Jag känner till detta ämne. En sierska Anna-Lena Vikström håller i kurser om detta, så att man själv kan utföra detta. Såg att det går att få behandling i Lidköping. Jag har ju min envetna värk i armen. Den plågar mig särskilt på nätterna.
    Tack för tips! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gäller att ta tillvara på de energier som finns i universum. Claudia berättade att hon hade initierat sin första reikiutövare i helgen som gick. Ja, vi får se vad detta ger. Hoppas att din värk ger sig med tiden. Kram

      Radera
  5. När jag var yngre gick jag en hel del på fotboll och laget i mitt hjärta är självklart Malmö FF. På senare år har det dock varit tunnsått när det gäller matchbesök.Lite synd för det är en helt annan känsla att se en match på plats.
    Intressant att prova en ny behandling. Har man inte testat så vet man så klart inte.

    Önskar en god kväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nyfiken att testa nytt! Får se vad det ger!
      Vi får ses på finalmatchen i Malmö! Kram

      Radera
  6. Första delen av inlägget var rena "grekiskan", för fotboll förstår jag mig inte på. Intresset är noll, om inte lägre ändå. Kunskapen likaså. (Men kan ändå förstå att det kan vara kul att titta på en livs levande match).
    Andra delen om rieki var också rena "grekiskan". Vet absolut inget om detta botemedel, eller lindringsmedel. Tror ändå att den kan vara bra för somliga... det beror nog på vilka besvär man lider av. Bra att testa flera gånger, nu när den första upplevdes positivt.
    ... Tänk att du kan grekiska....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Fotbollsspråket är inte så svårt. Riekispråket har jag ännu inte lärt mig... förstås. Tar ju ett tag att lära sig...får låta det landa, det jag var med om idag.

      Radera
  7. Jag tycker det är roligt att titta på fotboll om jag känner spelarna. Större lag är inte lika kul för mig. Maken håller på HBK, men för min del är det HIF som gäller, även om det inte går så bra just nu.
    Reiki är ju en sorts healing. Yngsta gick hos zonterapeut i tonåren. Jag var med henne. Han pratade om att han utövade Reiki och att han kunde känna att vi båda var mottagliga för det. Det blev inte att vi provade, Yngsta ville absolut inte. Det var en bra bit att köra dit, så det blev aldrig mer med det. Spännande att höra om det hjälper dig! God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande att se vad det blir för effekt. I natt har jag drömt otroligt mycket!
      HBKs matcher har vi sett ett antal gånger. Så det är ju ett lag man "gillar". Har varit på Olymoia ett par gånger. Sett Elfsborg spela mot Helsingborg. Tror att HIF var bra på den tiden... tror mig minnas två förluster...
      Det där med reiki är intressant. Tror ju på det där med olika energier...Blir nog fler behandlingar. Ligger på så nära avstånd...8 km bort. Åris: 550. Mindre än kiropraktorn ..580... förxatt inte tala om osteopaten 900. Han fick i och för sej fart på min mitokobdrier, så jag fick sjusärdeles energi. Ja, det finns många intressanta behandlingsmetoder om man har lite "småont".//Anna-Lena

      Radera
  8. Vad trevligt med fotboll. Och roligt att det blev vinst för Elfsborg. Grattis! Bor en på Söder i Stockholm så är det brukligt att tillhöra Hammarby. Men för egen del är jag mer Djurgårdare. Ärftlig belastning. Men pappa tränade Hammarbys gamle målvakt Ronny Hellström och hade en del med Hammarby att göra. Men djurgårdare var han.
    Spännande med denna behandling. Kanske även något för mig att kolla upp. Har just nu så svårt att gå att jag nästan inte kan. Min höftoperation är bra och där har jag baar lite besvär men ryggen är riktigt illa.
    Tack för tipset.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter så jobbigt! Och du som är så tuff.Då har du ONT!
      För oss utanför Sthlm så lyssnar man ju mest på media, och då framstår framför allt AIK..men även Djurgården... som lag med stökiga "supportrar". Vilket ju är synd... för det är ju fotbollen det handlar om.
      Trevligt iaf att en halv kortsida med tillresta Hammarbysupportrar betedde sig som supportrar, och inget annat.
      Hörde fler stockholmare bakom oss på sittplats...och såg flera med gröna halsdukar. I semestertider är det läge att följa sitt lag. Ska se om jag kan tå tag på biljett till Malmö matchen i november! Åker ju gärna dit till dotter, dotterdotter och malmösupportrande svärson. Kram!

      Radera
  9. Vad spännande att prova på en ny behandlingsform. Hoppas att den ska ge långvarig effekt mot din värk. Jag blev väldigt nyfiken på behandlingen, inte för att jag har några större problem men att prova något nytt som kan få mig mindre stressad låter ju inte fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har drömt många konstigacdrömmar hela natten. Säkert beroende på behandlingen. Få se vad som händer idag... om det känns annorlunda!//Anna-Lena

      Radera
  10. Fotboll och jag , haha...men Uffe tittar och förklarar och jag försöker bli intresserad. Så nej, det är inte min gren precis. Tur att det finns så många flera som är intresserade, för fotboll som så är en bra sak. Så långt hänger jag med.
    Rieki-behandlingen verkar rena kroppen, mycket intressant och spännande. Hoppas det blir din melodi, en melodi som du mår bra av.
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, rening det är tydligt. Mycket kissande... men vara en gång i natt dock! Känner i munnen att det händer något där också. Intressant! Glad att jag testade! Kram

      Radera
  11. Rieki har jag aldrig hört talas om. Annars så har jag hört talas om mycket. Tyvärr så är många behandlingar väldigt dyra. Hoppas att den är bra för dig.
    Jag har inte varit på en fotbollsmatch sen Therese och Sofie slutade spela.
    Ha en fin dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våra döttrar spelade också fotboll. Var ganska bra, men slutade i mitten av tonåren..Tar ju tid att träna och spela.
      550 kostade en reikibehandling. Gör man en var tredje månad, så blir det ju inte då dyrt...
      Kommer sannoliktxatt återvända, så som det känns idag. //Anna-Lena

      Radera
  12. Du har ju flera barnbarn, dags att ta dem med på fotboll ⚽️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är föräldrarnas sak. Killarna har varit oshockey med sin far

      Radera
  13. Oj så spännande med en ny behandlingsform. Måste nog googla lite, känner bara till begreppet men inte mer. Tänk om du drar en vinstlott där! Vore ju toppen! Fotbollen struntar jag högaktningsfullt i, jag försökte engagera mig lite när barnbarnspojkarna var små o exet var deras tränare men nej, jag tycker mycket mer om andra sporter. Tittade ikväll på Bauhausgalan friidrott, så mycket roligare, tssss. smaksak, jag vet!Kram från sommarpörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Smaksak! Är inte speciellt sportintresserad, men det är kul att se fotboll irl. Har mer koll på vad som händer än kollar. Radio är bra att lyssna på när det är sportevenemang. Då blir man uppdaterad. Kram

      Radera
  14. Jag är inte ett dugg fotbollsintresserad men Ryavallen har jag faktiskt hört talas om. Reiki låter spännande tycker jag. Min rygg och ena fot spökar väldigt, och det ska bli roligt och höra om du märker någon förbättring. Jag är beredd att prova allt nu snart, för det är ett elände när man ständigt har ont. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt att ha ont! Efter två dagar... I alla fall inte sämre. Men ingen större förbättring heller... Så tja, får avvakta ett tag till och se var den universella energin hamnade. Kanske slank den it lika snabbt igen...

      Radera
  15. Så roligt att läsa om ditt fotbollsintresse och att du varit på match. Och grattis till segern för Elfsborg. Ryavallen i Borås är ett sådant där namn som sitter i minnet. Men själv har jag aldrig varit på en fotbollsmatch även om jag älskar att titta på fotboll på tv. Här var det ishockey för hela slanten under uppväxten och även nu. Vi bor på gångavstånd från hockeyarenan. Snygg bild med regnbågen!
    Spännande med rieki som jag aldrig hört talas om. Då får vi se om det blir någon mer behandling. Det kändes ju i varje fall som det gjorde lite resultat i varje fall.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men... inte alls fotboll? TV är inte så kul att se på... irl ger en helt annan stämning.
      Ishockey... nej, det är inte min sport alls. Men kollade förr, då när man kollade all sport på TV
      Tja, behandlingen... funkar som alla andra behandlingar jag fått under årens lopp... Blir iaf inte sämre... Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas