onsdag 29 maj 2024

Änglagårdsbygd

 Så gott det ska bli att bara sätta sig i en buss, och bara vara! Så tänkte jag i går, och så blev det idag. 

Idag har jag varit pensionär. Enbart. Inte fixat eller donat för någon. Bara flutit med, pratat med folk, lyssnat, sett nya vyer. 

Steg på den chartrade bussen, på busshållplatsen, 500 meter från vårt hus. Bussen skulle avgå från Grimsås kl 8.00. Den körde 4 km, på - 3 minuter. 07.57 var den vid busshållplatsen. Vi var på plats någon minut senare. Varför måste pensionärer var så tidiga? Jag har inte vant mig ännu. Om det är något som jag kan framhålla mig själv för, så är det att jag är punktlig....

Första stopp var i Timmele. I den gamla gästgivaregården, numera hembygdsgård, serverades kaffe,  I anslutning till hembygdsgården har ideella, och händiga, krafter, byggt upp den gamla byn i miniatyr. Lite häftigt med dubbla kyrkor.



Försommarblomster omringade den lilla byn.


Änglagård, var det ja. Många av oss har säkert sett de tre Änglagårdsfilmerna. En del har dessutom avnjutit musikalen. Den första filmen var bra, tycker jag. Den andra... till stor del inspelad i New York, minns jag inte. Den tredje tycker jag var ganska långtråkig vad det gäller handlingen. Men bilderna är fina. Speciellt alla naturbilder. 
Colin Nutley bodde under många somrar, innan Helena Bergström kom in i bilden, i en liten ort som heter Liared. Den ligger ett par mil öster om Ulricehamn. Colin blev helt såld på trakten, både vad det gällde natur, gamla byggnader och människor. Han har gjort ett antal filmer som är inspelade i trakten av Ulricehamn. Den första spelfilmen var just Änglagård, film nummer ett. Tyvärr så var det inte någon av platserna från film nummer ett som besöktes. Det har kommit nya ägare till gårdarna, och de är inte intresserade av besökare. Så det var plaster från den tredje filmen som besöktes i dag.
Som här, en gammal lanthandel ( numera museum) i en by som heter Vistorp. Har aldrig hört talas om den lilla byn tidigare. 


Fick en flash-back till min barndoms lanthandel; Eriká i Rångedala. Där fanns allt som man behövde på sextiotalet...



Lanthandelsägaren, 68 år, är dessutom kyrkvaktmästare i sju kyrkor. Vistorps kyrka stod öppen för oss att besöka. Och jag gillar att ta just sådana här bilder... genom ett vackert fönster. 


Grimstads gård, det var prästboställlet i den tredje Änglagårdsfilmen. Ägaren var en riktigt god berättare. Det var av intresse att lyssna såväl på episoder från elva dagars filminspelning som om godset historia. Det hade gått i rakt nedstigande led från sextonhundratal. Snacka om att sätta press på kommande generation att ta över. Det fanns fyra vuxna barn i familjen. Två av dem var beredda att ta över. Problemet är bara att ha möjlighet att lösa ut de två syskon som inte kommer att stå som ägare.


På Sägnernas hus i Sandhem serverades en god lunch. Supergod faktiskt, även för den som inte är köttälskare. Långbakad fläskkarre. en liter grädde, en dl soja, en matsked mango chutney på skivor av fläskkarre. In i ugn med låg värme i två timmar. Riktigt smakrikt.
Sägnernas hus är en plats för diverse event. Danser t.ex. Eller marknader av olika slag. Både påsk och jul-pynt uppe. Samt vacker belysning.


På gården som ligger i anslutning till den gamla nedlagda kyrkorgelfabriken, hade Colin Nutley sitt sommarparadis. Inrymt på andra våning på mangårdsbyggnaden.  Mannen som byggde kyrkorglar ´, han hade lämnat sin arbetsplats och gått i pension, från en ena dagen till den andra. Allt stod kvar, sedan sista arbetsdagen för ungefär femtio år sedan. 


Dagens resa avslutades med ett besök på  denna gård. Här bodde en kvinna fram till sjuttiotalets sista år. Hon testamenterade hela sin förmögenhet, vilken utgjorde ett antal miljoner kronor, till Liareds socken. Ideella krafter  såg till att hennes gård, som var i uselt skick, blev restaurerad. Mycket vackert med de gråa gamla husen. 


Eftermiddagskaffe serverades i gammaldags kaffekoppar. 


Från ovanvåningen kunde jag ta ytterligare ett fönsterkort.


Inte så dumt att vara pensionär för en dag. Gott att inte ha ett enda åtagande... eller det hade jag förstås... Jag skulle ju skriva ett referat från dagen och skicka in till lokaltidningarna. Det har jag gjort. Det blev väldigt annorlunda mot denna text, både vad det gäller ord och bild.....


26 kommentarer:

  1. Bilder som tas genom vackra fönster, mot vacker natur , tycker jag också om. Bilden av de gamla grå husen är också mycket tiltalande.

    SvaraRadera
  2. Fortsättning här: Liksom blomsterängarna. Skönt att du fick vara bara en medresenär, för en gångs skull.
    Referatet tror jag att du fixade lätt som en plätt.
    (Den anonyme var alltså jag. Kommentaren gick iväg för tidigt).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det gick snabbt. Men visst blir man lite trött av att resa en hel dag.

      Radera
  3. Vilken intressant och fin utflykt du kom ut på! Vilken sommarfägring med blommorna. Fönstret är fint. Colin Nutley är jag ingen älskare av. Men intressant att han bott där du var idag.
    God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Långsamma filmer. Men vacker natur.

      Radera
  4. Viken mysig resa ,-) skönt att slippa att fixa. Härliga sommarblomster -)
    Ja ska pensionärer ut på tur, ska de upp i ottan. Grått hus var vackert, kommer annars bara ihåg grå hus från Finland, den enda gång jag var där, då var jag 13.
    Mycket pengar som gick till Liareds socken. Ideella krafter är värdefullt!
    Lanthandel, mysiga, vi hade ett i början nära sommarhuset. Synd att de försvinner. glad ändå att jag fått ara med i den tiden då de fanns. Fotot genom kyrkfönstret gjorde sig mycket fint!
    Mysig fin resa.
    Och fina bilder.
    Ha det fint
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt trevlig resa. Bilder genom vackra fönster tilltalar mej. Kram

      Radera
  5. Fantastiskt fina bilder, där den gamla servisen tog priset.
    Ja, att vara en "sådan" pensionär som du varit idag är min rena mardröm. Ungefär som att åka på en sällskapsresa på 1980-talet. Mitt gamla jobb skickar ut inbjudan några gånger per år till liknande utflykter som den du beskriver, men jag deltar inte. Jag/vi deltog heller aldrig i "massutflykter" gärna i buss på resmålen som vi reste till. Tror jag/vi var/är bara osociala;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Tror att du är social på ditt sätt. JAg gillar inte heller flockaktiviteter. Men kul att se nya platser

      Radera
  6. Vilken trevlig tur det blev ... och visst kan det vara skönt att bara "följa strömmen" så här någon gång då och då.
    Många fina bilder ... och jag är liksom du väldigt förtjust i att fota genom fönster med vackra motiv utanför.
    Ha en fin torsdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar verkligen fönsterbilder.Sen har man ju inte så mycket tid att fota, så det blir som det blir

      Radera
  7. Fina koppar att titta på men att dricka kaffe ur dem är inte min stil. Kaffet kallnar alldeles för snabbt och det är alldeles för liten mängd.

    SvaraRadera
  8. det är något lutheranskt att vara morgonpigg, kvällsmänniskor prioriteras inte... Smart annars att göra bussresa, enkelt, och i bästa fall trevligt sällskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klockan åtta är helt ok. Men det där med att komma alldles för tidigt... tja...

      Radera
  9. Vilken härlig utflykt! Gamla handelsbodar var betydligt mysigare än dagens storköp. Kram

    SvaraRadera
  10. Blev en flashback till barndomens handelsbod

    SvaraRadera
  11. Vilken trevlig tur. Verkligen. Om än med tidig start. Men med flera stopp kanske det var lämpligast.
    Filmerna har jag sett och även musikalen som jag verkligen gillade. Så bra. Har för länge sedan besökt delar av trakterna där några av filmerna spelats in.
    Fina bilder och miljöer.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt ok morgontid. Bara det att bussen kom till oss då den inte skulle ha lämnat tidigare "hållplats". Bra stt börja I tid på morgonen

      Radera
  12. Helt ok att åka vid åtta. Tiden går snabbt då man har trevligt. Ska återvända till trakterna i morgon, men mest kolla blommor

    SvaraRadera
  13. Ibland är det väldigt skönt att bara åka med och inte ha några åtaganden. Som lärare är man annars van vid att vara den som leder och har ansvaret så i vissa lägen kan det nästan kännas lite ovant. En bra och härlig dag fick ni i alla fall.
    Önskar en god torsdagskväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
  14. Vilken trevlig dag, och skönt att inte ha några åtaganden...dock hade du det till lokaltidningen ;-)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom på det på hemvägen. Lika bra att ta tag i på direkten. Kram

      Radera
  15. Det lät som en behaglig och skön dag. Skönt att bara vara. Älskar vyer tagna genom fönster. Det blir som tavlor. Fint med gården som bevarats. Även lanthandeln var fin.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ju oxå väldigt förtjust i fönsterbilder. Vackra fönster ska det vara. Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas