måndag 27 maj 2024

Selfie om sömn

 Dags för Klimakteriehäxans roliga selfie igen. Denna vecka handlar den om den viktiga sömnen. Är glad och tacksam för att ha en god nattsömn.

Hittade en , gissningsvis, fyra år gammal bild. Ser rätt gott ut!

Till frågorna:

Pyjamas, nattlinne eller naken?

Nattlinne. Kort på sommaren, långt på vintern.

Lämplig temperatur i sovrummet?

Är inte så beroende av temperaturen. Men gärna lite svalt, absolut inte kallt. 

Hur mörkt vill du ha det?

Använder inga mörkläggningsattiraljer längre. Trevligt och uppiggande att vakna när det är ljust. Mindre mysigt då det är mörkt utanför fönstret, under senhöst och vinter. 

Hur många kuddar har du?

Två. Uppgraderade mej från en  till två för ett par år sedan. Tänkte då att det var en åldersgrej!

Hur många timmar sover du per natt?

Åtta-nio. Är varken morgon eller kvällsmänniska. Men har blivit mer morgonmänniska med åldern. I alla fall sommartid.

Sover du i ett sträck eller vaknar du och somnar om igen?

Minst ett "kissevaknande" per natt. Ibland två. Somnar om direkt.

Drömmer du?

Massor. Detaljerat i färg. Tyvärr "glider" de flesta drömmar iväg då man vaknar. Skulle gärna vilja fånga dem.

Tack för denna veckas selfie!


23 kommentarer:

  1. en god sömn hade varit bra att ha. en blir väldigt trött av att sova dåligt. vill gärna ha rullgardiner eller persienner. vill inte att någon ska stå utanför och titta in på mig. förr i tiden var jag morgonmänniska, men nu är det tvärtom

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hos oss är det möjligen älgar eller rådjur som tittar in. Tror inte att dom bryr sej...

      Radera
  2. Härligt att ha god nattsömn ... tyvärr inget jag har numer. Vaknar många gånger varje natt, trots att jag aldrig behöver gå upp och kissa.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle nog klara utan att kissa. I af gång nummer två då jag vaknar. Men känner efter...voch då är det lika bra att gå upp

      Radera
  3. Trevligt att vakna i dagsljus, speciellt denna årstid... vet inta vad maken tycker men han har aldrig klagat 🙂 Väntar på att jag ska bli gammal och morgonpigg 🙃

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta sägs bli kvällsmänniska med åldern. Det lär jag aldrig bli

      Radera
  4. God nattsömn har jag halva tiden ungefär. Det går i perioder. Är det varmt går det inte att sova. Har persienner, i husvagnen rullgardin.
    Glad måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var såklart jag. Eval8

      Radera
    2. Tar tull vara ljuset. Härligt att vakna i ljus. Och somna i halvmörker

      Radera
  5. Här är det nattlinne och svalt som gäller. Tyvärr är inte min nattsömns så god längre vilket är irriterande men bara att acceptera har jag insett.

    Önskar en god måndagskväll!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ju glad att ha den goda sömnen. Förstår att det är ett litet elände att vakna och inte kunna somna om.

      Radera
  6. Det går ju an att gå upp ett par gånger om man bara somnar om direkt igen - fast det kan man ju inte riktigt lita på ... Hur som helst är det viktigt att sängen är skön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Föredrar numera hårda sängar framför mjuka. De som är allt tör mjuka får jag ont i ryggen av

      Radera
  7. Har börjat drömma sedan gick i pension, roliga äventyrsdrömmar i mitt fall. Har kvar drömmen i tanken när jag går upp, men får aldrig för mig att skriva ned den. Lite dumt kanske.
    Gå-på-toa mitt i natten gör nog de flesta kvinnor som har fyllt 50 skulle jag gissa. Män också förresten.
    Har aldrig sovit i totalt mörker, tycker det är rätt mysigt med sommarljus, men även vinterljus, då vi har massvis med nattbelysning på innergården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter mysigt med lampor som lyser in genom fönstren vintertid.
      Gillar mina tokiga drömmar. Visst skulle man skriva ner!

      Radera
  8. Barn kan sova var som helst och i vilken ställning som helst. Så skönt!. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Deras far har samma förmåga...

      Radera
  9. Det ser mysigt ut i vagnen, sover gott ,-)
    Här ska det vara kort när det sovs, tycker inte om tyg runt benen.
    Visst är det kul med selfie!
    Ja det är olika svar här o där om ljust eler mörkt ,-)
    Om jag vaknar då måste jag ppå toa o kissa ,-) Och känner man efter, måste man ju upp!
    Kul med drömmar som är detaljerade, vissa av mina är.
    Hade nog mer detaljerade förr. Nu är hjärnan trött och drömmarna likaså ,-))
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Vakna. Kissa. Vare sej det egentligen behövs eller ej.
      Håller med, kort nattlinne är skönast. Utom när detvärvkallt och ruggigt på vintern.Kram

      Radera
  10. Oftast så sover jag bara med trosor, ev en t-shirt. Vi har ca 22 grader i sovrummet (hela huset), och jag har också två kuddar. På sommarhalvåret använder vi persiennerna, ev även rullgardinerna. Det är inte ofta som jag går upp på toaletten nattetid, utan sover 8-10 timmar i sträck.
    Ha en bra dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt att kunna sova så länge. Vaknar alltid två ggr per natt. Minst en gång blir det toabesök. Njuter av att ha mycket av natten kvar då jag somnar om.

      Radera
  11. Jag vill också fånga mina drömmar, tror jag får köpa mig en sån där drömfångare som en del har! Men upp o kissa på natten det gör jag inte, sover som en stock. Men dagtid har jag nervös blåsa, ska jag iväg kissar jag flera gånger innan och blir ändå nödig efter bara någon timme när det inte finns någon toa.Jag är snart redo för att sova med bara ett lakan, det börjar bli rejält varmt i min lägenhet, fläkten kan man ju inte köra på nätterna. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett problem..
      Tror ju inte på det där med drömfångare. Har drömt om att bli övergiven i natt....av vänner...I samband med en tipspromenad. Heltokigt! Kram

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas