onsdag 22 maj 2024

Mer konst

 ......Och hantverk.

Väninnan tog med oss " pokerdamer" till Evastinas keramik idag. Ett ställe som ligger långt från allfarvägarna. I lilla orten Grönahög, ett par mil söder om Ulricehamn.

Ett sådant härligt ställe!  Keramiker Evastina har öppet sin butik en eftermiddag i veckan, på onsdagar. Sin keramikverkstad har hon i  huset bredvid butiken. Tavlor hinner hon också måla, i akvarell eller akryl. Allt var till salu, till mycket humana priser.

Eva-Stina var en mycket trevlig och pratvänlig kvinna. Våra presentinköp blev snyggt inslagna under det att vi pratade om ditt och datt. Kaffe och kaka serverades till alla kunder. Den sena eftermiddagssolen värmde så gott, när vi satt bland utegående hönor och syrendoft och drack vårt kaffe.

En riktigt rolig utflykt. Studentpresent blev  inköpt tillsammans med några kaffemuggar för eget bruk. 

Ett superbra ställe för den som är ute efter användbara presenter. Eller något nytt till hemmet.


Lite annorlunda dekoration.


Verkstaden finns i röda stugan, utanför fönstret. 


Många olika former av kaffe och te- muggar.


Jag tyckte att Eva-Stinas tavlor var väldigt behagliga i färg och motiv  


Fika i trädgården. Mandelblommor på körbron, upp till butiken på "ladugårdsrännet".


Vackra trädgårdsprydnader.


28 kommentarer:

  1. Tack för besöket. Väldigt trevligt! Perfekt, som du skriver ,både för egna inköp och presenter. Fina muggar är jag särskilt svag för.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att kunna köpa hantverk direkt från hantverkaren!

      Radera
  2. Blev så "sugen" att köpa en. Var inte alls dyra. Omkring 1500...

    SvaraRadera
  3. Du är i farten alltid. Vilken kul utflykt ni fick. Bra att du fick köpt studentpresent också, när du ändå var på tur.
    God onsdagskväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ge något unikt!

      Radera
  4. Det är alltid roligt med en konstrunda. Men fy, sniglarna gillar jag inte alls.
    Ha en fin dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, dem var jag inte intresserad av. Kaĺlorna var fina, men passar inte i vår trädgård

      Radera
  5. Vilken supertrevlig utflykt och tavlorna gillar jag med. De verkar lättplacerade i de flesta hem.

    SvaraRadera
  6. Gillar också tavlorna. Låter som en perfekt utflykt.

    SvaraRadera
  7. Vilket trevligt ställe, de vita kallorna gillar jag, snyggt i trädgården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Passar inte vår trädgård. Men väldigt snygga

      Radera
  8. Vilket trevligt utflyktsmål och vilken bra dag det blev. En härlig miljö förstår jag. Sedan det där med humana priser lät tilltalande för annars tycker jag det brukar vara väldigt dyrt när man besöker dylika ställen.

    Önskar en fin torsdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Är kanske så när man döljer sitt eget hemma hos sej

      Radera
  9. Vilket bra tips! Så härligt ställe, och så urtrevlig kvinna som skapar allt det här vackra till bra priser!
    Och serverar fika, så mycket vackert! Gillar verkligen Så den som får studentpresenten därifrån har tur!
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glad och nöjd att hitta en bra studentpresent

      Radera
  10. Vilket trevligt ställe! Vill helt klart åka dit!

    SvaraRadera
  11. Vilket trevligt ställe! Tack för att du tog med oss dit.

    Kram

    SvaraRadera
  12. Vilken härlig miljö, både inomhus och utomhus. Tavlorna är helt i min smak. Det var "keramikblommorna i trädgården också. Helt klart villhöva-behovet som uppstår.
    Den konstnären är verkligen mångsidig och oerhört duktig.

    SvaraRadera
  13. Oj, ett så härligt inlägg! Där skulle jag ha trivts bra. Sniglarna var ju lite extra...
    Mångsidigt, användbart, praktiskt...precis som hand i handske.
    Tack säger jag för en fint inlägg!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Så härligt det ser ut! Å få fika utomhus i detta väder, ljuvligt!
    Examenspresent ja....vi ska ju också köpa något till svägerskans barnbarn som " tar studenten", men vet inte vad!?
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här blev det en skål. Känns alltid användbart

      Radera
  15. Hjälp,är det mördarsniglar hon drejat? Dom ser jätteroliga ut, men sniglar är inte min grej, slemmiga, hala otrevliga typer. Då tycker jag bättre om andra alster h on gjort, fantasi verkar inte saknas! Tänk så jag varit avundsjuk hela livet över att jag inte h ar någon talang. Jag är inte duktig på nånting.Just konst i någon form hade varit häftigt att h a anlag för. Nu får jag beundra andra istället. Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att du är bra på mycket! Konst bl.a. Du har kanske inte testat keramik... Du kanske blivit superbra på det om du testat

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas