fredag 17 maj 2024

Ett enda foto

 


Ett enda foto på nästan hela dagen. Ovanligt!

Behövde fixa lite målning och gräsmatte-träd och busk-översyn på och kring Halmstadsstugan. Passade ju bra i finvädret.  C-E fixade det mesta, så före lunch gick jag ner till stranden för att kolla om det var badläge.

Det var då jag tog bilden. Frånlandsvind och ebb. Gick på torrlagd havsbotten och kände på vattnet. Helt ok!

Så efter lunch begav jag mig till stranden, med baddräkt, strandmadrass och bok.

Det var långt att gå innan man kom till vattennivån lagom för "kärringadopp". För några sådana fick det bli. Det var rätt kallt i vattnet. Det var var varmare längre in, så där gick det bättre att lägga sig platt och låta vågorna skölja över..

Så nu har jag badat. Och solat på en ganska ödslig strand.

Det var så fint i Halmstad, och även i vår syrenrika lilla trädgård, så jag hade gärna stannat kvar. Nu var det inte läge för det. 

Fick tips av grannen om en bra thairestaurang i Oskarström. Så vi svängde in i samhället på väg hem och hittade Bykokerskan. 

Där blev dagens andra bild fotad.


Wow! Ett sådant ställe! 100 kronor för "Tre små rätter". Vilka var betydligt större än små. Även om jag är storätare och allt smakade superbra, så blev det för mycket. Kycklingen i curry och kokos-mjölk var otroligt god.

Hemma igen vid halv åtta. Tomater och gurka blev utplantering i växthuset igår, och behövde lite påfyllning av vatten. 

Upptäckte att äppelträden börjat blomma under dagen.  

Läge att använda kameran en tredje gång.






13 kommentarer:

  1. Grattis till badpremiären! Här är det frånlandsvind och svinkallt men snart så!
    Prisvärd middag dessutom får man väl säga. Kinesisk mat brukar vara rejäla portioner.
    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så olika vindarna påverkar. Riktigt ljummetcoch gott på stranden. Trots stt det blåste.
      Sommarvädret tycks stanna. Vattnet blir snart uppvärmt i både sjö och hav. God natt!

      Radera
  2. Du är en riktig viking! Tänkte på att ta ett dopp i det iskalla vattnet. Det är bara du och Klimakteriehäxan som verkar vara "äkta" vikingar.
    Maten var helt i min smak och sååååå himla prisvärd. Ungefär 30 kronor billigare än här kan jag säga. Thai.käk är ju så gott:-)
    Det verkar vara stor skillnad mellan "temperaturen" i Linköping och Grimsås. LillaSyster visade upp sitt äppelträd igår. Det var nästan överblommat och hon hade aldrig sett som många blommor på det trädet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror faktiskt oxå att jag har mycket vikingatid i mej. Känner mej besläktad med dessa människor, iaf som de framställs i både fack och skönlitteratur.
      Vi ligger lite efter kustområden vad det gäller våren och sommarens framfart i naturen.Här är det växtzon 5. 250 m.ö.h påverkar nog det...God natt

      Radera
  3. Strongt gjort med badet. Jag gick till badplatsen här i Tärnafjällen i Lappland, där jag just nu befinner mig, och där fanns inget vatten än. Bara snö. Och is.
    Jag hade nog tagit ett dopp om jag hade varit på Frösön. Där är det badväder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snö och is....Nog är det fint i fjällen... men barmark vill jag allt ha.

      Radera
  4. Det var väl skönt med några dopp!
    Då fick ni tittat till stugan, det var väl skönt.
    Vårt äppelträd har tappat nästan alla sina blommor. Det har blåst så mycket, så det gick fort.
    Fint när man hittar prisvärd, god mat!
    Roligt med växthus! God sen kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man mår bra av några svala dopp! Blomningstiden går så snabbt över... tyvärr

      Radera
  5. Heja dig! Du är modig som badar!
    Så fint med alla träd som blommar nu!
    Ha en fin pingsthelg!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilken bra dag, vaffö stressade ni vidare... hem och mata katten 🙃

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maken gillar inte att övernatta. Jag ville kolla hur de nyutsatta tomater/gurkan.mådde. de mådde bra

      Radera
  7. Ligga platt och låta vågorna skölja över en, låter behagligt! Om nu vattnet inte var för kallt för min smak ,-))) Mysigt ni har det på sommarstället.
    Tre små rätter tar alltid min man ,-)
    Här blommar äppelträden, det är vackert, vitt och rosa knoppar ,-) så fint!
    Ha det bra KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas