tisdag 21 maj 2024

Selfie om konst

 Veckan selfie från Klimakteriehäxan handlar om konst.

Man kan ju diskutera vad som egentligen är konst. Konstformen musik och teater tycker jag mycket om. Dans tycker jag inte är alls intressant.

Abstrakt konst har jag svårt för. Förstår inte vitsen med det. Vare sej det gäller målningar eller skulpturer.  Brist på fantasi kanske...

Dagens frågor:

1.Mitt konstintresse på en skala mellan 1 och 5:  3 skulle jag säga... eller en 4 kanske. Går gärna på konstutställningar. 

2. Den förste konstnären jag föll för
Gillar Salvador Dahlis absurda målningar. Kan titta på dem hur länge som helst och hitta något nytt.

3. På mina väggar finns: Det jag målat själv i olja, det döttrarna har målat, barnbarnens teckningar, köpta målningar, tavlor som vi ärvt, svärsmors vävda tavlor. Mina broderade tavlor... gjorda på 70-80 tal, ligger i förrådet i källaren.

4. Den sortens konst tycker jag får för lite uppmärksamhet ! Fotokonst. Finns inte så många lättillgängliga utställningar. 

5. Den senaste konstutställningen vi varit på. Senaste utställningen i Glasets hus, Limmared. De byter utställare varannan månad ungefär.  Brukar besöka utställningarna.

6. Hur viktigt är det ekonomiska värdet av konst tycker du? Fullständigt oviktigt. Det handlar om att ha det man gillar och det som betyder något på väggarna. 


Bilden jag tog när jag besökte barndomshemmet i går.


Naiv målning från dotter ( jag) till min mor. Som synes... många träd har vuxit sig stora på 35 år...

20 kommentarer:

  1. konst är väl känsla som skaparen och betraktaren upplever, kul ha egen konst på väggarna. Vi går sporadiskt på utställningar, med dotter och barnbarn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på att allt är konst i betrsktarens ögon..så får ju konsten se ut som den vill...

      Radera
  2. Det ligger i betraktarens ögon vad som är konst. Mycket är mest konstigt.
    Jag har faktiskt två broderade tavlor uppe som mamma gjort. De är på så fin väv och så små stygn att de ser målade ut.
    God tisdag! Eval8

    SvaraRadera
  3. Det som en gillar kanske en annan tycker är helt tokigt. Strunt samma . Var och en väljer att ha den konst som passar i ens hem och inget är rätt eller fel.

    SvaraRadera
  4. Det man tycker om det ska man ha på väggarna och så resonerar jag. Även när det gäller konst är det en smaksak. När det gäller fotokonst så tycker jag ändå att sådana utställningar blir vanligare och vanligare och det är en konstform som jag uppskattar. Svartvita foton tycker jag oftast är väldigt vackra.

    Önskar en fin tisdagseftermiddag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är välcså att vi inte harvmycker fotokonst i närheten. Eller så är jag dålig på att hitta den.Kram

      Radera
  5. Tycker din målning i sista bilden är otroligt fin. Du har några dolda talanger verkar det som. Kul med "egen" konst på väggarna. Det har jag också.
    Dali är speciell, vet inte riktigt om jag gillar hans verk. Ungefär som Marc Chagall som jag heller inte kan bestämma mig för om jag tycker om hans målningar eller inte.
    Sista svaret var mitt också.

    SvaraRadera
  6. Chagall är också bra. Föreställande ... men ger ändå utrymme för fantasi.

    SvaraRadera
  7. Coolt att du målar i olja, så läcker målning du visar oss! Visst är Dalis målningar kul att titta på, tänker direkt på hans "rinnande" klockor!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Målade i olja. Mycket avkopplande. Borde börja igen

      Radera
  8. Å, kan du inte låta dina broderier komma upp ur källaren igen? Jag är säker på att de är värda det!
    Kul att du målar själv, och Salvador Dalis bilder tål verkligen att studeras! Fotokonst har väl ändå haft ett litet uppsving på senare år? Men kan vara värd så mycket mer uppmärksamhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Målade! Men kanske skulle börja igen om jag klarar att bli pensionär på heltid nångång

      Radera
  9. Vilken så vacker målning du visar, du kan ju verkligen måla! Måla mer!! Du har mycket på dina väggar, jag framstår nog som otroligt ego ,-))
    Visste inte att du var konstintresserad och gick på konstutställningar.
    Håller med om att det ekonomiska värdet inte är viktigt! ,-)
    Dina broderade tavlor låter intressant, du får ta upp dom och visa ,-)
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sådana tavlor som många hade förr. Stora. Men de kanske kunde passa någonstans...

      Radera
  10. Vilken fin tavla som du målade till din mamma. Det syndes väl att det var en målad tavla från verkligheten.
    Ha en fin dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
  11. Mitt konstintresse är nog nära noll. Salvador Dahli känner jag till men en annan konstnär jag kommer att tänka på är Zorn. Och så Jack i Titanic när han målar av Rose. :-P Tycker tavlan du målat till din mamma är väldigt fin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Intresse för konst... det kanske är oss gamlingar

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas