lördag 25 maj 2024

Sjötur

 Visst hade jag helst stannat hemma idag. Det har varit extremt mycket de senaste veckorna. Nästa vecka ser likadan ut...

Men nu blev det ingen hemmadag. Hann i allafall med en ordentlig promenad på förmiddagen.  Och att plantera om 20 plantor squash.  De ska planteras i dotterns hästbajsodling om någon vecka. 

Sen var det dags att hämta upp svåger och svägerska och ge sig ut på dagens resa. En tur som svågern fick i födelsedagspresent förra sommaren,  men fick skjutas upp till detta år 

Lunch samt en båttur på sjön Lygnern, det var presentens innehåll.

På Folkes i Sätila serverades en god snitzel. 

Någon kilometer därifrån väntade den lilla båten, med plats för 40 personer.


En 170 meter lång brygga ledde ut till båten. Kändes nästan som att gå på långbryggan i Rättvik, då vi gick längs det grunda vattnet, där en och annan modig badare tog sig ett dopp.

Vackra vyer över strand och kyrkby


Inte mycket vatten i ett av sydsveriges högsta vattenfall, Ramhultafallet.


Lite Siljanskänsla även här, då man såg blånande Fjärås Bräcka vid horisonten.


Visst skulle jag vilja bo så här, på en strandtomt 


Egen logga på kaffemuggar.


På vägen tillbaka till hamn, så kom regnet. Det öste ner en stund. Åskan mullrade, så att det skakade i skrovet.


Regnet hade slutat då vi kom i land. 

En bra present tyckte svåger Roger och tackade sin kusin, som var kapten på skutan, för en fin tur.

Nu är denna tanten trött. I morgon hoppas jag på en vilodag...eller kanske en städa huset dag. 



10 kommentarer:

  1. Vilken fin utflykt! Förstår att svåger Roger var nöjd. (Min badkompis har också en svåger Roger😅)
    Vi har haft sonfamiljen här idag. I morse var det soligt och varmt, sen kom dimman. Den låg kvar hela dagen så vi har frusit. Stackars B4 i sin tunna klänning.
    Hoppas du får en riktig återhämtningsdag i morgon. Det behövs ibland.
    God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle gärna ta lite svalare väder. Fast rätt klädd. Ha en bra söndag! Mors dag är det visst!

      Radera
  2. Hahaha! Även du som älskar hålla igång kan få för mycket av det goda. Det känns tryggt det, och jag får genast ett (ännu) bättre samvete.
    En rolig present och god mat. Enda minus var kanske regnet. Tycker du ska satsa på en vilodag i hängmattan/solstolen imorgon. Jag såg också ned på golvet idag och insåg att en städdag är mera än nödvändig, men 25 grader och sol den kommande veckan - nej, då prioriterar jag balkonghäng. Dessutom blir man så svettig när man städar;-)

    SvaraRadera
  3. Helt ok med lite regn. Bara att gå ner i kajutan! Hoppas på regn här oxå. Det behövs ju både regn och sol för att naturen ska må bra. Och naturen är ju min "bästa vän". Satsar på städning idag. Bästa mors dagpresenten...

    SvaraRadera
  4. Jag och båtar är ingen bra kombination. Jag kan tänka mig en tur med färjan mellan Helsingborg och Helsingör, men det får räcka. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma känsla påven insjö. Samma avstånd mellan landmassorna

      Radera
  5. Det är verkligen fullt upp hos dig får man säga. En båttur är alltid trevligt tycker jag även om vädrets makter inte var helt samarbetsvilliga.

    Önskar en fin söndag nu!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt gott att det svalkade av. Nu har vi städat huset. Fyra timmars jobb. Bra morsdagspresent att hjälpas åt med det.

      Radera
  6. Mysigt att komma ut på det ena och det andra! Här blir det mer samma o samma.
    Hoppas det blir mycket squash!
    Nu kommer jag ihåg att mannen har berättat att när han var liten och i England så sprang min svärmor ut så fort en häst hade bajsat. Det blev bra när det planterades ,-)
    Fin båt och mysig båttur, minus åska då, men det ser ut att ha blivit lyckat ändå ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  7. Förra året odlade dottern squash i hästbajs. Squashen växte i massor och i storlek. Så i år kan det bli ännu mer, med tanke på alla plantor som jag har..

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas