onsdag 15 maj 2024

En onsdag

 


Denna fantastiska årstid. Helt ljuvlig!

Man hinner en del på en dag. Började med skoljobb. På plats i skolan kl 7.30. Går bra att gå upp tidigt när det är ljust och solen strålar därute. 

Det där med att vara no-lärare, det har jag haft en hel diskussioner om, med lärare som inte undervisar i ämnet.  I och med att jag har undervisat i alla ämnen under min skoltid, så vet jag ju att det tar betydligt längre tid att förbereda en lektion i no än en lektion i exempelvis so.  vIlket då inte "so-lärare" håller med om. Nåja, no, det är ett tacksamt ämne.

En nittiominuterslektion i åk 5 först. Nittio minuter är en för lång lektionstid. Det gäller att variera sig.

Fyrornas lektion är 75 minuter. Idag var det läge att bygga en vulkan !



 
Tolv vulkaner, av olika form och storlek, fick utbrott innan lektionen var slut.

Arbetsförmån; gratis lunch tillsammans med eleverna. God kycklinggryta med havreris. Måste köpa hem havreris, det är gott. Och miljösmart,'

Ett paket från Engelssons hade anlänt med posten, då jag kom hem.
Testade genast shortskjolen.

Så skön! Hade beställt tre v-ringade t-shirts av bambu också. Jättesköna de också. Så kjolshorts och blå t-shirt fick bli eftermiddagens outfit.'


Det var dags för PRO föreningens årliga bilrally. Tredje gången som jag är med och arrangerar.  En uppskattad aktivitet. 


C-E och jag hade vår kontroll på en helt ljuvlig plats, där massor av liljekonvalj just var på väg att slå ut. Det gällde för de sjutton lagen att klura ut var tio olika idrottsklubbar har sin hemvist.
De flesta lyckades med uppdraget. Svårast var att placera ut Spårvägen och Vita Hästen. 


På en av de fem stationerna var det stövelkastning. Dock inte på gotländskt sätt, över axeln. Den varianten är  för farlig för den som är gravt vuxen.

Grillad korv serverades vid målet. Priser delades ut till de tre bästa lagen. Två lag hade 45 poäng av 52 möjliga. 

Efter hemkomst "unnade " jag mej en halvtimme i solen på altanen. Den sena eftermiddagssolen är så härlig. Nysatta plantor och de blommor som förodlas i växthuset behövde lite vatten. Det fick de...

Ett referat om "bilrallyt" är skrivet och inskickat till tre tidningar. Dessutom är bild och text inlagd på hemsidan.

Fick en skinkmacka av maken alldeles nyss. Han tyckte väl att jag behövde det.... Det smakade bra

Men nu är jag klar för i kväll ... ja förutom lite spel på mobilen då. Quiz Planet. Wordfued. Men det kan jag göra medan jag kollar på andra halvleken mellan Elfsborg och AIK. Elfsborg leder med 3-0. Hoppas att de inte schabblar bort den ledningen.


22 kommentarer:

  1. En fullspäckad dag för dig.
    Skön plats ni fick er kontroll på. Shortskjol har jag tittat på, det verkar praktiskt.
    Bra service att plötsligt få en macka!
    God kväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Verkligen skönt plagg. Känns lite mer klätt än shorts. Samma längd ungefär. Känner mej lite ungdomlig och fin. Ska beställa en grön också. Köpte nämligen bambutshirt i tre färger. Grön var en. Samma färg som Kjolshortsen. God kväll

      Radera
  2. Vilken bra, trevlig och varierad dag det blev!
    Shortskjolen är väldigt fin och den verkar vara ett praktiskt plagg också. Ska kolla in dem. Är de normala i storlekarna?
    Vilken trevlig aktivitet ni ordnade. Att kasta stövel vet jag av erfarenhet är riktigt svårt. Det blir tydligt att man inte är någon elitgymnast längre ;-)
    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Iaf inte för små. Väldigt töjbara. Bambu t-shirten ..också extremt sköna. Prisvärda.
      Har testat stövelkast på "rätt sätt". Otäckt farligt.

      Radera
  3. Såg att Elfsborg pulveriserade AIK. Kan bara säga TACK Elfsborg! Nu torskade Hammarby ju också. Där blir jag bara ledsen, men en AIK förlust känns kanoooon;-)
    Ja, det var ju en idrottsfråga som deltagarna inte var så bra på. Men som vanligt är dessa två frågor troligen de enda jag hade kunnat - Stockholm och Norrköping;-)
    NO och SO ämnen var mina absolut sämsta under hela min skol-/gymnasietid...

    SvaraRadera
  4. Tror att du kunnat alla idrottsklubbar.
    Tror att 10 av 17 lag hade alla rätt.
    Haha! Så du gillar inte AIK. Djurgården då? Elfsborg är verkligen upp och ner.

    SvaraRadera
  5. Förgätmigej är så fin, försvunnit från trädgården... bambukläder är så sköna, perfekt på sommaren. Finsk stövelkastning, kanske testa bara frun också 🙂

    SvaraRadera
  6. Bra idé! Vi tar käringkånk på nästa PROtävling.... fast det är tätt många änkor förstås... Får klura på utförande 😄🤔

    SvaraRadera
  7. Ser ut som en riktigt bra dag med många trevligheter! Vita Hästen vet jag i alla fall var de kommer ifrån ... och Spårvägen också :)
    Shortskjol verkar praktiskt!
    En härlig tid nu!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt praktiskt plagg! Kram

      Radera
  8. Instämmer - helt L J U V L I G T !
    💚

    SvaraRadera
  9. Men oj vad du är med på mycket kul ,-) Du verkar väldigt social. Här går det mest sin gilla gång,
    Härliga små blå blommor och håller med, långa lektioner är inte bra. Stövelkastning såg skoj ut. Du lyckades fånga fånga den flygande stöveln perfekt ,-))
    Kjolshorts hade faktiskt glömt att det plagget fanns, snygg och låter snyggt med t-shirts av bambu? låter unikt.
    Och bilrally ,-)
    Vulkarner. ja här får jag försöka variera mig, så hjärntrött just nu.
    Ha det fortsatt fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du behöver inte variera dej. Bara var lugn!
      Social... jo... på mina villkor. Inga stora kalas här inte.
      Blev bra bild på stöveln! Kram

      Radera
  10. Intressant vulkanbygge. Och shortskjolen var ju super. Det är ju dessutom riktigt shortskjolsväder nu. Roliga tävlingar. De lagen som var svårast var lätta för mig. Kasta stövel är kul, jättelänge sedan jag gjorde dock.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast kasta framåt. Inte bakom ryggen. Absolut shortsväder. I någon form...

      Radera
  11. Shortskjolen gillar jag. Bambu är tydligen ett populärt material nu. Det är skönt med bambustrumpor. Kram

    SvaraRadera
  12. Bambu + viskos var det. Väldigt svalt i värmen

    SvaraRadera
  13. Det är alltså NU jag borde gå i 5:e klass. Jag vill också bygga vulkaner. Fick aldrig det när jag gick i skolan.
    Trots alla krav som dagns elever har, så tor jag också att de har lite roligare än vad vi hade förr. Då var det mest inlärning från läroböcker och mera sällan praktiska experiment. I alla fall i mellanstadiet.
    Kjolen ska jag kolla på lite närmare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då fanns inte fysik och kemi på schemat. Så det är nog därför...😄
      Har ju alltid tyckt om att låta eleverna gå göra praktiska grejer. De får en positiv inställning till ämnet...hoppas jag.
      Har kjolshortsen på nu också. Så sköna. Måste rekommendera de v-ringade t-shirten i bambu oxå.Köpte 3. 200kr styck. Svala och lätta. Allt finns på Engelssons.

      Radera
  14. Vulkaner, nu blev jag nyfiken på hur du gör dessa.
    Låter som om du haft det toppen i skolan och på bilrallyt.
    Ha en fin dag! Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bikarbonat eller bakpulver, karamellfärg, diskmedel... och så ättika på det. I en liten behållare... 1 dl ungefär...som man sätter som en krater i sin vulkan. Kan du göra med barnbarnen.

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas