måndag 20 maj 2024

Till Nordpolen

 Idag har jag varit på Nordpolen. Äntligen blev det av. Det hör lite till "allmänbildning" i vår del av världen att ha besökt Nordpolen och att ha en uppfattning om platsen.

Svägerskan har varit sjukskriven ett tag. Jag tyckte att det var en bra ide att hon tog mej med på resan norrut, innan hennes sjukskrivning var slut. Idag var det dags.


Nordliga vindar mötte oss,  då vi tog en längre paus på vår resa och vandrade fyrakilometersrundan på Vänga Mosse. 


Lätt vandring i vacker omgivning. Vattenklövern tokblommade längs Säveån.

Resan gick norrut. Jag fick inte igång gps på bilens display. Svägerskans mobil-gps visade än hit, än dit.  

Vi passerade mängder av rapsfält. Jättestora fält. Så gott det doftade. Jag som alltid trott att det var i Skåne som man odlade raps!

Så äntligen, efter lång tid men med få kilometer, på småvägar, nådde vi vårt mål.


Konditori Nordpolen i Vara. Ett konditori som öppnades 1905 och som sedan dess  funnits i samma gamla vackra byggnad.


Massor av godis! 


Godis för alla, inte bara för bakelse och kakälskare. Fanns en disk med kondiskakor också och en med vetebröd i alla möjliga varianter.

Konditoriet serverade en enkel lunch. Två sorters sallad och en soppa fanns det att välja mellan.
Svägerska valde räksallad, jag valde en sallad med ost och bacon. 
Gott bröd ingick. Vatten och kaffe likaså.
Samt att man fick äta hur mycket man ville av den bakelsebuffe som stod framdukad, och som hela tiden växlade innehåll, då länsade brickor ersattes av nya.


Så här såg min måltid ut. Proppmätt blev jag. SÅ gott! Testade tre bitar av bakelse.  De var så goda, för de var inte ett dugg söta. Bara krämigt välsmakande.

Vi var bara några mil från Alphems arboretum. Tyckte vi kunde ta en titt på den vackra trädgården, som anlades under nittonhundratalets första hälft.


Vad sägs om rosafärgade Liljekonvalj.


Eller snödroppsträdet...


Buskar och träd i olika nyanser.  Vid varje växt står en skylt som talar om vad växten heter. På svenska.


Johan Gegerfeldt var namnet på mannen som anlade parken. Hans eget lilla hus är så inbjudande.  Men stängt för besökare.


En buskblomma i vitaste vitt. Har glömt namnet.


En vacker vallmo.

Körde på småvägar hem till svägerskans hus, vilket är detsamma som mitt barndomshem.

En kul dag i vackraste natur.

Och naturligtvis måste jag ju ta en bild på favoritutsikten, ett par hundra meter från barndomshemmet.


Många träd i vägen bara...





14 kommentarer:

  1. Det var välfyllda diskar på det caféet. Allt ser verkligen gott ut. Sen fina träd och blommor på det, låter verkligen som en perfekt dag.
    Nu önskar jag godkväll! Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns en del sådana kaféer. Vi besökte ett längs E4, i Väderstad, för några år sedan. Lockar massor av folk...God kväll

      Radera
  2. En fin dag och biltur kan jag se. Vänga mosse är en bra liten led. Skaraborg var bästa platsen att jobba på under sommaren under åren då jag själv bestämde resmålet för dagen. Det är som Skåne, med vackra bra vägar kors och tvärs och öppna fält. Jo Nordpolen bör man ha besökt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev så förvånad över att se de jättestora rapsfälten. Så vackert!

      Radera
  3. Vilken härlig dag ... besök på ett fint kondis och därefter Alphems arboretum (som jag hört talas om men vet inte var ifrån). Mat och bakverk lät lockande. Blommorna var vackra. Rosa liljekonvaljer har jag i trädgården men snödroppsträd var en nyhet för mig. Det lilla huset är ju så fint.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ju aldrig sett rosa konvaljer. Vackert!

      Radera
  4. Åh, rosa liljekonvaljer. SÅ vackra! Och snödroppsträdet!
    Gillar lunchkonceptet... lättare måltid och så spännande med olika sorters bakverk därpå. Förstår att det kan ha varit svårt att välja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket gott! Och man orkar inte så mycket sött... det tar STOPP!

      Radera
  5. Bra tänkt, bäst att åka innan jobbet kallar!
    Mysig resa ni gjorde. På nordpolen har jag aldrig varit. Ser så fint ut. Trodde också rapsfält fanns mest söderut.
    Lite skumt det där att gps kan visa lite hur som helst ,-) Jaha det var kondiset som hette Nordpolen ,-))
    Tjusig skyllt! Gillar stavningen. Allt ser gott ut ,-) Nu när jag inte äter socker så tycker jag bakverk ser jättegott ut, annars har jag aldrig tyckt om tårtor o sånt. Men det ser läckert ut!
    Och mackorna!
    Oj inte dåligt med en bakelsebuffe!
    rosafärgade liljekonvaljer har jag aldrig sett, Snödroppsträdet! Du kan verkligen mycket om blommor, tänk om bara något skulle fastna ,-) Snödroppsträdet ser vackert ut.
    Vacker vy ,-)
    Fin resa även om det inte var riktiga Nordpolen ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fin resa! Snödroppsträdet! Wow! Bra att klara sig utan socker ! Kram

      Radera
  6. Fantastiska bilder!

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas