lördag 18 maj 2024

Det låter

 Oj, vilket surrande! Jag hade bara kommit några hundra meter på dagens promenad. Förlagd till tidig förmiddag. Med tanke på värmen. Det surrade frenetiskt någonstans ifrån. Varifrån?


Det var sälgen som lockat till sig mängder av pollinerare. Jag trodde att nektaren var slut, men där hade jag fel. Blir SÅ glad av allt surrande i buskar , i träd och i blomsterrabatter. För några år sedan slogs det larm om att insekterna hade minskat I antal. Tyckte mej se det också. Men de har återhämtat sig. Glädjande!
 


Kollade lite närmre. Jodå, det finns allt en del pollen kvar.


Det var ett högljutt surrande i vildapeln också. Där har de att göra, pollinerarna. Snacka om att stå i FULL blom.


Hade tänkt att gå en av de vanligaste rundorna. Det gäller att passa på innan kreaturen släpps lösa. Tänkte jag. Men stänget var redan uppsatt och elen var på.
Så det var bara att tänka om... och vända 180 grader.

Asken är ett speciellt träd. Sist ut att slå ut sina blad. Först av alla att fälla dem.


"Karlas" kastanjeträd var också ett surrande inferno. Majestätiska blommor.



Vindkraftverken surrar och låter också. Året runt. Gillas tydligen inte av dem som bor nära. Jag njuter av att se vindmöllorna! Grön energi !

Fåglarna kvittrade med sina olika melodier, under min vandring. Bästa musiken, när man är utomhus.



Kopparödlor är tystlåtna varelser. Och fredliga. Denna låg stilla och solade sig.


Passerade "lingonstället". Ja, ett av alla som finns i vår närhet.  Massor av blommor. Hoppas bara på sol och regn i lagom blandning. Då blir det mycket lingon! Pollinerare tycks det inte vara någon brist på!


Blåbären har blommat länge. Och rikligt. 


Snart hemma igen. Det både doftade och surrade kring grannens gamla dass.


Några vettskrämda tjut  blandade med förtjusta barnskratt, hördes då jag åkte till Gusjön efter lunch.  Det ser tomt ut, men det var en del som badade. Så även jag. Mer lättbadat och något mindre kallt än gårdagens "ebb-bad" i Kattegatt.


Klockan har blivit halv åtta. Det är skugga på altanen nu. Men ändå behagligt. Och visst låter det omkring mej: en hackspett som "hackar", humlor som surrar, bin som surrar i en annan tonart, bofink, lövsångare, ringduva,  talgoxe...och bilar som kör på "stora vägen". Och där hörs koltrasten... Underbara försommar!  Önskar bara att du inte for så fort fram. Skomakaren, han fick ingen lång semester i år.

19 kommentarer:

  1. Jaa, underbart! Jag gick en liten vandring bara för att. FFör att komma ut lite idag. Och det lät, av fågelsång. Det var väl det som jag uppmärksammade. Jag har lite svårt att gå långt, måste titta på mina fötter så att jag inte snubblar.
    Fina bilder från dig! Kram, Gerd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har stavar när jag går i terräng! Annars ramlar nog jag. Kram

      Radera
  2. Kastanjeträd är vackra ,-) Vårt som finns i närheten har inte börjat blomma ännu.
    Här hörs inget surrande tyvärr, det brukar det göra, men så många bin har dött här.
    Pollen finns och mannen nyser och hans ögon rinner. Jobbigt, jag har tur känner inte av något sånt.
    Vindkraftverk har vi inte heller här, men ja söderut när vi åkt där, ser vi många.
    Kopparödlor ja det gör ju ingen skada, fint att den solar, vilket härligt vårväder ,-))
    Fågelkvitter är underbart, vi har fler småfåglar helt plötsligt, har varit väldigt få de senaste åren ,-)
    Fint om det blir mycket lingon och blåbär, Blärsbilden var otroligt fint måste jag säga.
    det låter som en riktig sommardag det du beskriver och ett dass som doftar gott, låter inte så tokigt det heller ,-))
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pollen är jobbigt för dem som har problem med det.

      Radera
  3. Mycket fina blomningar. Det surrar rejält även här, äppleblomningen var välbesökt. Härligt med bad, jag ska åtminstone bada på tisdag innan klippningen. Ja om vädret är bra. Annars skippar vi det. Har vi inte badat innan behöver vi inte göra det då heller bara för att.
    God natt och sov gott 😴 Eval8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har sovit gott! Vädret fortsätter nog stt vara varmt. Gott med avkylning då.

      Radera
  4. Skomakaren fick ingen semester alls i år. Det sa ju bara "pang" och så byttes vintern ut som sommaren.
    Helt underbara bilder du lägger upp. Håller helt med dig angående insekter. Okej, på min balkong finns det ju bara betongblommor, men antalet getingar och humlor är betydligt större än ifjol. Inte att jag gillar getingar, men ändå.
    Sedan är jag som alltid impad över dina kunskaper vad gäller flora och fauna. Den där kopparödlan hade jag kunnat vara utan;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Olika intressen. Ja, man blir glad av att insekterna är tillbaka igen.

      Radera
  5. Stötte också på en kopparödla när jag och maken var ute i skogen. Höll dock på att trampa på den. Den smälte in på stigen. Jag blir också glad av surrandet. Gillar också att titta på humlor och bin när de arbetar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fullt upp för dem. Jo, kopparödlor kan vara svåra stt se.

      Radera
  6. I vår kommun städar man inte upp i naturen längre utan träd och annat som fallit ligger kvar. Man har också låtit gräsytor förvandlas till äng och detta gynnar så klart insekter och annat.
    Önskar en fin pingstdag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket smart tänkt! Pingstdagen har varit bra!

      Radera
  7. Så fint du fångat försommaren och alla dess härliga ting. Surrandet älskar jag också. Hoppas pollinerarna kommer till våra äppelträd som snart slår ut i full blom. Senare kommer honungsrosens blommor till pollinerarnas och min stora glädje. Den brukar vara som ett levande väsen med alla hundratals humlor och bin som håller till i den.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter underbart med dina honungsrosor.

      Radera
  8. Min kommentar försvann nog ut i rymden. Vilket praktfullt träd. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så synd! Snacka om att stå I full blom. Äpplena blir oätbara tyvärr

      Radera
  9. Så vackert det är ute nu. Verkligen! Jättefina bilder som du tagit.
    Och än mer behagligt vore det utan "marodörerna" . Instämmer. Har tur här i stan och vid vattnet så de har ännu inte ställt till det. Önskar dig fortsatt fina dagar.
    Kram

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas