lördag 8 augusti 2020

Badläge

 Två dagar vid havet med världens två bästa killar och deras mamma.

Varmt och gott var det, såväl i vatten som på land.

Läge för bad, med andra ord. 

Det blev det också. Och sol och sand. 

Vi tänkte att det kunde vara bra att åka till Halmstad under två vardagar, nu när många bör ha börjat jobba igen. Inte så mycket folk på stranden.

Det är många som fortfarande är sommarlediga, det är tydligt. 

Torsdagen var väl ganska ok. Mycket folk, men överkomligt. 

Badbaljan vid Östra stranden, den är stor. 

Igår, fredag, så var det på tok för mycket folk, för att jag ska gilla att vara på stranden, och framförallt för att jag ska gilla att bada. Jag tycker att det är extremt ofräscht när hundratals människor plaskar omkring i det långgrunda vattnet. Känner hur deras hudavlagringar, svett- ja, t.o.m. urin- fastnar på min  gamla kropp.

Gick långt ut i det långgrunda,  för att känna lite mera fräschhet ... och det känns absolut bättre där vattnet når en meter djup eller mer. men man ska ju ta sig upp genom det ofräscha vattnet igen.

Det kändes faktiskt riktigt gott när vi åkte hemåt igår kväll.

Föredrar absolut att bada i kallt vatten, då det bara är jag och några andra som gillar svala havsbad . Då händer det att vattnet är klart och fint, och inte den grumliga sörja som det blir när mängder av människor rör upp en massa bottensand.

Men annars var det kul dagar med dottern och pojkarna.

I eftermiddag, så var det läge för en tur till favoritbadplatsen. Gussjön. en av alla sjöar som  bildats i Nissan.
Massor av folk var det där också förstås, alldeles fullt på parkeringen. 
Gott om plats fanns det dock, på gräsytor och på sandstranden. Man fick en liten plats för sig själv.
Och det allra bästa - det blir djupt vatten ganska snabbt, det är rörelse i vattnet och det finns massor av plats att ta en liten simtur.
Det är en behaglig känsla att kunna röra sig framåt i behaglig bröstsimsfart, en bit från land. Precis på så djupt vatten, att man når till botten om man skulle behöva sätta ner en fot.

Man känner sig ren och fräsch efter ett bad i insjön. Efter ett havsbad så känner man sig saltkladdig och ofräsch. 

Så återigen har jag kunnat konstatera, denna tanten är absolut närmare besläktad med gäddan än med torsken.




18 kommentarer:

  1. Hos oss är badvattnet annorlunda. Det är alldeles kristallklart och det blir djupt ganska så snabbt. Jag känner mig aldrig renare efter ett bad där faktiskt :D Men självklart är allt en smaksak.

    God lördagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser framför mig det kristallklara vattnet. Där badar jag gärna. Synd att det ligger så där 30 mil bort...
      Önskar dej en fin sista semesterdag.

      Radera
    2. Lite långt kanske ja för ett bad...

      God söndag!

      Radera
  2. Så olika man tänker. Efter bad i insjö är man extremt äcklig tycker jag, det är man inte efter bad i havet! Vi har haft tre underbara dagar med havsbad, mellan 15-18 grader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att det beror på förhållandena hur man känner sig. Mycket folk i vattnet påverkar negativt, liksom om det snabbt blir djupt eller ej. Lägre temperatur känns också renare.
      Sen tycker man olika! Ha en fin söndag!

      Radera
  3. Så dör fick du sand mellan tårna också;-) Håller helt med dig om många som badar samtidigt - yuck! Jag föredrar pool och gräsmatta om jag ska vara ärlig.
    Jättekul att ni hade så roligt och framför allt att ni hade så fint väder.

    SvaraRadera
  4. Sand mellan tårna både vid insjö och hav. Skulle tro att det känns renare att båda i Bohuslän, där man ofta går från stege-från klippor.
    Fast mest handlar det om antalet människor i vattnet för min del.
    Kan bli trångt i en pool också. Och massor av bakterier, när det är varmt. Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  5. precis tvärtom, salta bad ska det vara :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olika tänker och tycker man...beroende på var man bor. Jag äcklas av för många badande framförallt. Och att jag hellre simmar i sötvatten.

      Radera
    2. äcklas.... lite starkt ord i sammanhanget!

      Radera
    3. Jo, jag tycker att det är äckligt, ofräscht eller rätt sytligt med så mycket folk i vattnet.

      Radera
  6. Gädda eller torsk, men definitivt inte landkrabba! Blir påmind om att jag på 60-talet ritade en serie skämtteckningar som hette "Femfemmans fundering"...! En streckartad gubbe och en mening som jag tyckte var klurig på ett eller annat vis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillbaka vid insjö har gäddan för en stund gått upp på land. Skulle vara kul att se dina bilder...och tankar. En femfemma får till det lite tokigt ibland.

      Radera
  7. Härliga dagar och härliga bilder! Havsbad är trevligt, men då vi har långt till havet så blir det aldrig av. Vi har många fina badsjöar och förr, när Lasse var frisk åkte vi ofta och badade, men numer blir det aldrig av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd, för det är verkligen uppfriskande med ett sjödopp.Jag åker oftast ensam och badar.Maken har påse på magen och tycker att det bär lite besvärligt att bada. Men visst funkar det ändå, om han vill.

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas