söndag 9 augusti 2020

Många

 

Denna varma söndag tycks ha varit påfågelögonens dag. Oj, vad många vackra fjärilar som har gottat sig i vädden på andra sidan vårt staket. 

Märklig art, som nästan bara håller sig till åkervädd. Som tur är så har vi många sådana på andra sidan staketet också, så den eftertraktade nektarn tycks räcka till alla.

Det har funnits många andra insekter ute de senaste dagarna också. En bra känsla. Insekter behövs, för att vi ska få mat på bordet. 
Insekterna har inte synts till så där  jättemycket tidigare, men de har helt tydligt gjort sitt jobb, med tanke på hur mycket mat som finns i skog, mark och trädgårdar. Många hallon har vi på andra sidan vår byväg. En sådan skillnad det är på smak mellan vildhallon och trädgårdshallon. 

Det är en speciell dag idag, och det var väl dit jag ville komma med detta inlägget. 
Nu är det slut!
Idag gör jag min sista dag som anställd i Tranemo kommun. 
Många dagar har det blivit under de 44 år som jag jobbat här. Gjorde ett snabbt överslag på den nyss genomförda cykelrundan.  Ungefär 7000 dagar,kom jag fram till.

Träffade en av mina unga kollegor då jag var på favoritbadplatsen på förmiddagen.
- Det är absolut dubbelbottnat, det jag känner inför morgondagen, berättade jag för henne. 
Dels känns det bra att slippa ge sig iväg till skolan i det fina vädret, samtidigt som det känns väldigt konstigt att "alla" andra är där, men inte jag. Jag är för gammal!

Ok, som jag så många gånger talat om för er, på torsdag dyker jag upp. Det är ju min arbetsdag!

Visst har jag gjort många dumma grejer under 44 år. Men också en del bra, och framförallt sådant som eleverna uppskattat.
Under många år så blev det väldigt mycket teater, musikaler, musikframträdanden. Bra för självkänslan att våga i tidiga år, anser jag,
Under senare år så har det varit ett antal framgångsrika tävlingar som min klass vunnit eller kommit långt i. En gång fick hela klassen komma till Bokmässan och få pris av Bengt Westerberg och Ewa Dahlgren. Efter det fick vi en helkväll på Liseberg. Det var Läsrörelsen som anordnade den tävlingen.
Måste varit en något som Chalmers anordnade, då en annan klass vann en uppfinnartävling  på plats i Göteborg. Priset var en resa till Fredrikshamn. 
E-twinning har tagit mig ut i världen, till London, Amsterdam, Sevilla och Hydra.
Det var några roliga år, då vi var aktiva i det samarbetet, ett samarbetet över hela Europa, genom EU.
Och så har vi ju retorikmatchen som gått hyfsat, med en TV-inspelning tidigare. Om några veckor kommer man till Grimsås gör Tv-inspelning. Det blir ingen Stockholmsresa, iallafall inte denna gång, nu när det är covid-tider. 
I stort så har jag nog varit ganska omtyckt av eleverna. 
Kollegorna har väl haft lite betänkligheter kring mig, jag som hela tiden velat hitta nya vägar att undervisa på, och har följt de nya trenderna långt innan många av mina kollegor hört talas om dem. När de möjligen har  tagit till sig det nya, så har jag varit på väg mot något annat.
Inte världens roligaste kollega, kanske..... men jag har trivts ihop med de allra flesta av mina kollegor. Och på många sätt har jag varit bra för dem, det vet jag.... jag har sett till att mycket har blivit genomfört.

Visst har jag haft dåliga sidor. Speciellt två: Jag har dokumenterat så lite jag någonsin har kunnat- för att skriva ner en massa bara för att så ska vara, det är inget för mig. Det ska vara till nytta, det jag gör.
Och så har jag fuskat med rastvakten, alldeles förskräckligt många gånger. Ibland har jag "missat" den helt, andra gånger har vakten gått åt till toalettbesök eller något ärende i klassrummet.
Det har hänt att jag varit ute också, speciellt då vädret varit bra.

I morgon blir jag pensionär. Visst önskar jag mig många goda dagar i det livet också. Men det är inget man kan ta för givet.

11 kommentarer:

  1. Du har haft en fin "karriär" men mycket trevligt att se tillbaka på, jag tycker det är fint att du varit så framåt, det är ju för eleverna du arbetat, inte kollegorna <3
    Underbara bilder, Anna-Lena <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Om jag får ha hälsan kvar, så behöver jag nog hitta något nytt att vara framåt på.. :) Kram!

      Radera
  2. Du kan vara rätt så nöjd med dig själv tycker jag, och det verkar du vara också. Har alltid tyckt att lärare är inget jobb utan ett kall. Att du har orkat i 44 år är en bragd tycker jag.
    Från och med imorgon kan du njuta av att ha betald långsemester med bara en betald arbetsdag i veckan:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu har jag lite separationsångest. Från 44 års arbete. Känns nästan som en sorg. Får ta en långpromenad och försöka känna mig lite bättre.
      Jag har väl haft jobbet som ett stort intresse... fast kall... nä, det har det inte varit.
      Man glömmer många felaktiga saker man gjort... och kommer ihåg det som varit bra.Men jag är nöjd med min insats! Det kan jag glädja mig åt en dag som denna...

      Radera
  3. Du har haft ett bra och intressant arbetsliv och kan absolut vara stolt över det! Nu är den tiden slut, men du har många fina minnen.
    Härliga bilder! Här är det oreganon som lockar påfågelögonen
    Ha en bra start på pensionärslivet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även kattmynta är intressant för påfågelöga. Men bädd överträffar allt.

      Radera
  4. Jag tycker att du kan avgå med stolthet för du har gjort mycket och jag är säker på att du har varit omtyckt. Det blir man ganska så snabbt medveten om man är eller inte är. Ett gott förhållande till eleverna är en stor tillgång tycker jag. Jag tycker om mitt arbete med eleverna men något kall är det definitivt inte.

    Så fina bilder du bjuder på! Förr fanns det mycket vildhallon hos oss men nu har björnbären tagit över. Tråkigt men så är det.

    SvaraRadera
  5. En god relation till elever är ju den bästa utgångspunkten för ett bra lärande. Och inte bara av kunskap utan också av självkänsla och att våga vara den man är.
    En del gillar björnbär. Hittade något enstaka moget i Halmstad i veckan, men jag kan bara inte tycka att de är så goda. Det samma gäller trädgårdshallon.Men fina vildhallon, det är kvällsmat.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas