söndag 25 oktober 2020

Full fart!


Full fart, har det varit i helgen, med två energiska killar på besök.

Karl-Petter och Konrad kom till lunch i fredags, och  stannade hos oss i nästan två dygn. Roligt, roligt, fartfullt, omväxlande och fullt med glädje. Understundom lite tröttsamt för en mormor, men jag är så glad att över att det är snabb återhämtning som gäller, och att killarna inte bara tar, utan också ger så mycket positiv energi.


Mitt ute på riktiga landet finns det inga lekplatser,  förstås. Men fyra kilometer bort, i samhället, Grimsås, så finns en jättefin lekplats, som passar bra både för den som är två (snart) och fyra ( snart). 

Det är så konstigt att det sällan är några barn som leker på den fina lekplatsen. Men bra för Konrad och Karl-Petter som fick några roliga timmar där, både på fredag och lördag.


Inomhus, så är lego favorit-görat. Helt otroligt bra leksaker, för alla åldrar. Om det funnits några Nobelpris i leksakbranschen, så borde det gå till Lego - varje år.

Hos oss är det mammas och mosters "smålego" som gäller. Duplo har vi inte mycket kvar, det mesta av det som fanns fick barnbarnen för flera år sedan. "Smålegot" har vi kvar, och Konrad har haft bråttom ner till källaren för att hämta det när han besökt oss.

Tidigare har Karl-Petter inte fått vara med då han använt det " Han kunde ju stoppa de små bitarna i munnen".

Tror att det var någon gång i somras, som vi gav Karl-Petter den lilla korgen med Duplobitar och Konrad en låda med lego. Vad hände? Jo, Karl-Petter slängde Duplo-bitarna all världens väg och skulle ha Lego, han också. Och så fick det bli!

 
Det är otroligt vilken finmotorik, och vilken kreativitet, en liten kille som fyller två om en månad kan ha. Helt otroligt roligt att se både hans och Konrads fantastiska byggen. 


Samt vilken koncentration de visar upp, under timmar av legobyggande.


Så man behöver ut i härliga höstluften och rasta sig lite emellan bygg-arbetena.


Körde hem killarna vid lunchtid i dag. Det var rent magiskt att köra genom lövskogsområdena, denna dag. Sagoträd! Årets vackraste tid, den varar bara några dagar- och den är just nu. Sagoträdstiden är sen i år.... hoppas vädret håller sig lugnt, så att guld-världen består så länge som möjligt.


Dessutom är det mjuka diset ett utmärkt fotoväder. 
Tyvärr har vi inte så mycket lövträd hos oss, som det finns där killarna bor och som det är längs vägen mellan framförallt Hillerstorp och Värnamo. 

Två killar till, som bor på gården, hade fått lunch precis när "små-hussarna" kom hem.



"Normaltid" har infunnit sig, kvällsmörkret har blivit allt mer påtagligt. Gott att kunna vara utomhus i dagsljus under den här tiden på året. 
Och med tanke på att det fortfarande oftast är full fart genom tillvaron- vilket jag är ytterligt tacksam att kunna få ha-  så går det snart tills "det vänder" och går mot ljusare tider igen.



15 kommentarer:

  1. Barn och vattenpölar....barn och Lego, båda är så underbara kombinationer och jag är så himla imponerad av hur duktiga barnbarn du har! Apropå Lego, så tänker jag titta på när vuxna bygger i kväll! :)
    Vilken vacker höst ni har.....nu regnar det här så sparkföret kommer att försvinna....
    Ha en fortsatt fin kväll, Anna-Lena...kram!

    SvaraRadera
  2. Oj, det har jag missat. Legobygget! Behöver ju oxå få lite inspiration...fast det är nog ändå så att K och KP fixar byggandet bättre än jag. Men jag tycker oxå det är kul!

    SvaraRadera
  3. Det är så kul att se dina två killar sysselsätta sig med lego. Minns det som igår när jag fick min första legosats när jag var liten. Var sjuk och pappa tyckte att jag behövde kreativ sysselsättning. Så var det då, så är det nu, fast idag finns ju många fler varianter och teman. Men ändå.
    Japp, vintertiden är här. Det svider när det är beckmörkt klockan fyra. Inte ett dugg roligt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funderar på om jag hade lego. Tror inte det. Min åtta år yngre bror hade. Men då fanns det på femtiotalet oxå.
      Nä, normaltid är inte kul och inte vintermörkret heller. Kram!

      Radera
  4. Härliga dagar nu och kul att se hur barnbarnen leker ute och inne - samma lekar som de egna barnbarnen - och samma lekar som de nu väldigt vuxna sönerna :) Lego är verkligen den bästa sysselsättningen för nära nog alla åldrar med barnasinnet och skaparlusten i behåll.
    Verkligen en fin tid i naturen nu - min favoritårstid med det mjuka ljuset och lite murriga färgerna. Ekarnas gulbruna löv som lyser som brons när solen tittar fram ... och björkarnas gula löv som nästan är självlysande.
    Den vägen där genom lövskogen är magisk! Såå vackert!
    Nu ny vecka ... snart ny månad. Tiden går fort!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller att ta tillvara de sista höstfärgsdagarna. Här lite för mycket barrskog här, För att det ska vara riktigt njutbart. Men i morgon är det mormorstisdag igen, så då reser vi till områden med mer lövskog.Kram på dej!

      Radera
  5. Lego och vattenpölar, bättre kan det knappast bli. Det är roligt med de små, men visst blir man trött. Samtidigt får man en annan energi, precis som du skriver! Glad måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du som är UNG! Gott att göra att du oxå blir trött! I morgon är det mormorstisdag igen...och sen ska jag stanna en dag till och ta hand om KP, som blivit snuvförkyld.Så idag får jag passa på att vila. Glad måndag på dej!

      Radera
  6. Härligt, hösten har varit solig med plusgrader, våra barnbarn har fått sova i tält ett par gånger med sina föräldrar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt väder, men ingen tältning🙂

      Radera
  7. Vilka fina namn på dessa båda legobyggarna. Lego är kul, det gillar inte bara mina barnbarn utan även jag.
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciellt dubbelnamnet. Ovanligt numera. Härliga killar. Och lego är roligt för alla.

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas