söndag 18 oktober 2020

Tipspromenad

 


Längesedan sist, som jag gick tipspromenad. Man brukar anordna sådana på sommarstugeområdet, men i år så har covid satt stopp för alla sammankomster, även utomhus. Lite konstigt, men så gjorde man.

Såg på Grimsås samhällsförenings sida på Fb, att nu satte man i gång med tipspromenader i samhället... och jag fick en sådan tipspromenad-lust.

En väninna följde gärna med. Ensam går man inte på tipspromenad. Lite knäppt kanske. Att gå på bio, teater eller konsert alldeles för mig själv, det har jag inga problem med... men jag går inte ensam på en tipspromenad.... 

Lätta och svåra frågor. Visst skulle man kunna googla dem alla. Men.... jag tror faktiskt att ingen gjorde det. 

Tipstalongen blev rättad direkt och jag hörde resultat mellan 7 rätt till 11 rätt. Jag hade 9, Väninnan 11. 


Nu var inte resultatet det viktiga. Det centrala var att komma ut på en trevlig promenad och dessutom få en trevlig pratstund med väninnan. 

Snövita katten gjorde dessutom att båda jag och Ingela fick med en vacker bild med hem från samhällsrundan. 


Det osannolikt vackra vädret gjorde att jag måste ut igen. 
Denna gång en bypromenad.  Fick bli lite kortare än vanligt.
Det var inte promenaden som var det väsentliga, det var utomhusvistelsen.


Fick bli en tipspromenad detta också. Jag var den ende tipparen.
Frågan var: Har den nedfallna sälgen blivit borttagen under sommaren. Den har legat så här och spärrat vägen i två år. Mitt tips var: Nej! 
Jag hade rätt!

Vinsten, då jag var tvungen att ta omvägen in i terrängen, blev närkontakt med överblommad lummer. Numera har man aldrig tändstickor eller tändare i fickan. Hade man haft det, så kunde man fått till fina sprakande bloss, genom att tända på nikten, sporerna. 


Nästa tipsfråga; ja, bara till mig själv då. Kommer höstvemodet att visa sig även idag? Gissning: Nej! Inte i detta gudomliga väder. Hittills har jag haft rätt.


Ytterligare en fråga: Går det att ta sig ut på mossen torrskodd? Gissning: ja.
Svar: Nja, det var rätt blött och i de gamla torvtäkterna stod det mängder av vatten.


Tipsfråga nummer fem för den egna delen, den kommer att bli obesvarad ett bra tag. Kommer det att bli så mycket snö och kyla i vinter, så att jag kan åka skidor ( eget uppkört spår, förstås) på mossen? 
Min förhoppning är ja, min gissning är nej. Den som lever får se. 


Tipspromenadernas dag gick på eftermiddagen över i oktoberslakt. En låda älgkött var klar för leverans. Bara att ta sig an. Var ca 15 kg, så det gick ganska snabbt. 
Som jag skrev i förra inlägget; jakt är jag ingen anhängare av, men magert gott kött och köttfärs, det använder jag mer än gärna. 

Sista tipsfrågan för i dag, den tippar jag sittandes framför datorn. Blir det ordentlig frost i natt också. Mitt tips är : Ja!



19 kommentarer:

  1. Vilken rolig tipspromenad, eller promenader rättare sagt. Vilket underbart väder du hade för dina funderingar:-)
    Du verkar vara väldigt kunnig vad gäller växter. Lärde mig nåt helt nytt med dina "tomtebloss". Det hade jag ingen aning om, men jag hade i alla fall kunnat ge dig en tändare;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intresse för växter och ett liv på landet, det ger väl okunnighet. Förr hade jag oftast en tändare u fickan...men nu är det mer än tio år sedan som jag använde en sådan dagligdags.

      Radera
  2. Du kom ut rejält. Tipspromenad har vi alltid på släktträffen, men även den blev ju inställd i år. Jag var bara ute ett par minuter igår, mer hanns inte med. Idag är det kallt. -3,5🥶

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tipspromenad funkar alltid. Även i coronatider. Ett utmärkt sätt att umgås. Minus fyra hos oss i morse. Brr!

      Radera
  3. En trevlig dag och ett härligt inlägg! Underbara bilder med skön höstkänsla!
    Tipspromenad var länge sen ...
    Käringkrut ... det var också länge sen!
    Ha en ny fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Massor av käringkrut! Får nog gå tillbaka med lite bränsle! Kram!

      Radera
  4. Du vann i alla fall en tipsfråga, inte dåligt alls.
    Jag tycker också mycket om tipspromenader och har varit med på ett antal och även vunnit. Härligt. Du har rätt i det där med känslan av att gå ensam på tipspromenad, inte lika roligt.
    Vilken härlig fin katt. Den ser på pricken ut som min katt som jag hade och som hette Sasse, Ja, han hette egentligen Sebastian, men vi kallade honom för Sasse. Helvit katt, korsning mellan Norsk Skogskatt och Perser, mycket långhårig.
    Vackra höstbilder du bjuder på.
    Trevlig dag önskar jag dig.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Katten bara fanns där och poserade bland höstlöven. Tycktes vilja bli fotad! Trevlig dag till dej också! Kram!

      Radera
  5. Ha ha va härligt att ge tipsfrågor till sig själv, på din sista fråga blir det JA , du kan åka skidor med eget spår ,-)
    Kul med tipsrunda, härligt väder, men här har vi svinkallt. Den vita katten var så söt!
    Men kan man tänka eld på den växten, och få ett sprakande bloss, hade jag ingen aning om!
    Jag svarar ju innan jag läst klart , sen fortsätter jag svara ,-) Så det var näst sista frågan jag kommer att vinna över dig, tror jag ,-)))
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  6. Ingen värme här. Fyra minus i natt! Men fina dagar. Då hoppas vi att du har rätt på spåret, alltid så fint att dra runt ute på mossen. Kram!

    SvaraRadera
  7. Så trevligt att komma ut på en tipspromenad men jag kan förstå att det är trevligare att gå i sällskap. Smart drag dessutom att ge tipsfrågor till dig själv också. Hur vintern blir återstår väl att se men tyvärr blir det mest tö och slask här hos oss när snön kommer, om den nu gör det...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns iallafall gott att det ska bli varmare igen. Inte beredd på snö och kyla än...helst inte före luciatid. Kram!

      Radera
  8. Tipspromenad är en trevlig aktivitet som jag gör alldeles för sällan. Något man borde göra oftare. Du kommer ut på en promenad och får samtidigt använda hjärnkontoret lite och fundera på mer eller mindre kluriga frågor. Borde försöka få till det, men frågan är om det förekommer nu i corona-tider? Ha det gott! MVH Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grimsås körde igång igen. Olika föreningar står för tipspromenaderna. Man är utomhus, absolut inga trängselproblem.
      Trevligt att träffa syrran din i Ullared. Hörde att ni är ute och letar hus. Kul!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas