söndag 11 oktober 2020

Jackor

Packade in ett antal, jackor och tröjor i bilen, för övernattningsutflykten som inleddes på den soliga fredagsmorgonen

Fleecetröja OCH täckväst kom väl till pass under strandpromenaden på Östra stranden i Halmstad.
Molnen passerade snabbt, så det var mycket sol, men det blåste ordentligt!

Dagen då vi stänger den gamla stugan för säsongen, den är alltid lite vemodig.
Sommaren är över, den långa mörka, kalla vintern tar vid.
Hur är det när det blir vår igen? Det är så mycket som kan hinna förändras över en vinter. Har alltid haft den känslan vid sommarstugestängningsdags.

Önskar mig kanske en stuga som man inte behöver stänga ner och tömma på vatten,  för att inte rören ska frysa sönder.  Skulle vara mysigt att kunna åka till havet även vintertid.... men samtidigt... jag är tveksam om vi verkligen skulle stanna över natt om vi hade möjligheten.
Vi brukar åka fram till stugan några gånger under vintern, på väg till eller ifrån Malmö. Ta en tur på stranden.... sen är man rätt nöjd på vintern vid kusten...

Hundra meter från stranden, inne i bebott område, i skydd från nordvästlig vind, så behövde man knäppa upp västen.   Det var nerstängt i kiosker, igenbommat i de små stugorna... men fortfarande höstvacker växtlighet.

Fleecetröja är ett utmärkt plagg då man geocachar.
Lagom varm då man rör sig längs stigar och vägar och dessutom har den stora ordentliga, stängbara fickor för pennor, kamera, batterier, mobil och annat småskrot som kan vara bra att ha.

Hade en vän, som jag träffade via bloggen. Hon introducerade mig i geocachingen.  Jag kommer ihåg hennes blogginlägg från en runda på Söderåsen, Skolrundan. Eftersom hon också var lärare så var det en extra passande runda, tyckte hon.
Nu är Inga borta sedan mer än tre år.  Jag saknar henne fortfarande.
När vi äntligen kom till skott att gå rundan- eller egentligen bara halva rundan - där på Söderåsen, så tänkte jag förstås en del på Inga.

Det var en väldigt rolig och välarbetad runda.
Naturen var på många ställen också lite extra speciell, jämfört med vår hemmanatur.

Cacherna placerades ut 2012, men ser ut att skötas om ordentligt.
Normalt skriver man in sitt alias i en loggbok, men vid cachen av ämnet träslöjd, så fick man spika upp en liten namnskylt på brädor.
Superhäftigt! Annorlunda!

Vi hann inte med alla skolämnena, och faktum var att jag  var ganska trött efter första rundan.
Mycket utomhus hade vi varit, samt i rörelse nästan hela dagen. Det tröttar en gammal tant....

Hoppas verkligen att det blir av att återvända till detta område och leta upp resten av skolcacherna. De hade alla något extra, för den kräsne geocacharen. Vilket jag har blivit. Det finns mängder av burkar gömda, i både stad och på landsbygd. Men som sagt, för att locka mig att leta upp dem, så behövs något extra. Som Skolrundan på Söderåsen.

Så var det dags att ta på jackan för lite mer civiliserade ställen.  En sådan där lättviktsjacka, typ täckjacka, som "alla" har. Funkar utmärkt i stan.

Ett besök hos Ava och hennes familj i Malmö, var slutmålet för resan.

Vi stannade bara ett par timmar på fredagskvällen, sen var det dags att ta kväll för oss alla.
Mormor och morfar åkte iväg för att övernatta på hotell, och Ava somnade snabbt efter en dag på förskolan.

Det var länge sedan vi bodde på hotell,  senast det begav sig, så hade man börjat prata om ett virus som spridit sig från Kina till Italien. Något fall hade funnits i Sverige, men  det fanns ingen anledning till oro.
Ett par veckor senare så var verkligheten en annan....

Det var ganska ödsligt på hotellet som vi valt. Billigare än någonsin, dessutom. Personalen bar alla svarta munskydd.
Hotellfrukosten, var som vanlig, jättegod.
Några bord i från oss, satt en storvuxen, kalhuvad man och snörvlade ihärdigt. Genomförkyld. Vi var på ordentligt avstånd, och han varken hostade eller nös, så det kändes tryggt.
Men när en kvinna med två tonårsdöttrar satte sig vid bordet, som inte var avtorkat, bara avdukat efter mannen och hans sällsakp, så var jag på väg att ropa-- "Flytta på er! Ni sitter på kontaminerat område!", Men jag gjorde inte så.... vet inte om jag gjorde rätt eller fel.
Även en vanlig förkylning ställer ju till det, i dessa tider.

En pigg, utsövd och förväntansfull tjej hade varit vaken ett par timmar, då vi kom tillbaka till familjens lägenhet. Det blev flera olika spel, med lite speciella regler, med mormor och morfar.

Folkets Park ligger alldeles nästgårds. Bara en övergång, över den stora Amiralsgatan, att ta sig över.

Det brukar alltid bli ett eller flera besök i den stora härliga parken. då vi besöker Ava.

Den här installationen har jag inte sett tidigare.

Höstbegonierna håller i länge, både i parken i den stora trädgården utanför Avas  hus.

Iklädde mig både kofta och tröja då vi gick till parken. Ingen sommar kvar i luften, inte ens i Malmö....

Härligt att cyklarna fanns framme, och dessutom var lediga.

De grönklädda kullarna, de kan användas som scen, tycket Ava.

Både sång och dans ingick i framträdandet!

En runda på käpphäst hanns också med. Inte helt lätt att ta sig över hindren.

Kanske bättre att ge hästen lite mat!

Farmor och farfar hade också kommit till Avas lägenhet, då vi kom tillbaka. Det blev en  god laxlunch och en trevlig eftermiddag tillsammans.

Regnjackan låg kvar i bilen. Den hade behövts under den korta promenaden från Avas hus till bilen.

Regnbågen lyste starkt och dubbelt när vi vände bilen mot Nobelvägen och fanns fortfarande delvis kvar, då vi passerade den välbekanta möllan alldeles utanför Malmö stad.

Det var två roliga dagar, i olika väder och med behov av olika ytterkläder.

Söndagen har börjat ganska så gråmulet och grått, här hos oss på västsidan av sydsvenska höglandet.  Det får bli fleecetröja och täckväst på, när det blir dags för dagens promenad om en stund. Men innan dess, så ska jag så "stulna" stockrosfrön från Malmö,  i några lådor och ställa in i växthuset. Samt stoppa ner några lökar i jorden, bakom garaget. Plockade in de sista astrarna för en stund sedan, så nu är det bara att förbereda för våren.