lördag 31 oktober 2020

Halloween

 


- Vad firar vi för speciell dag till helgen, den 25 oktober, frågade jag 4-5orna under senaste musiklektionen, förra torsdagen. 

- Halloween, svarade eleverna enhälligt. 

Det var ju inte det svar jag tänkt mig, jag ville ju ha svaret FN-dagen, och barnens storvulna drömmar om fred på jorden.... vilket naturligtvis skulle mynna ut i att vi sjöng några fredssånger. 

Nu hann vi bara " I natt jag drömde", för eleverna vill prata mer om Halloween. De tittade storögt, och väldigt tvivlande på mig, då jag sa att jag inte firar Halloween.

- Har du inte ens en pumpa, frågade någon. - Neej, inte ens en pumpa finns på vår veranda... eller i vårt hus.


 Nä, Halloween är inte min grej. Överhuvudtaget så är jag ingen högtidsmänniska. Men lite pynt och lite extra mat, det blir det ju ändå både till jul och påsk. Min favorit-"högtid", det är absolut första advent. Det blir så mysigt och ombonat i huset då man tänder elljustakar och stjärnor och  då man tar fram röda dukar och sätter upp röda gardiner i köket....

Halloween träffade jag på först på nittiotalet. Vi åkte ofta till London på höstlovet, och det var där jag först såg de utspökade ungdomarna och de spökdekorerade pubarna. Något år senare kom det till Sverige. Men inte till vårt hus... 


Det är naturligtvis upp till var och en om man vill anamma den irländska skördefesten eller ej. En del gillar att fira och så ska man få göra det. Även om det blir lite dåligt med fester detta år.

Men en sak irriterar mig storligen, och det är när man i skolor och förskolor ska ha halloweenfest och skickar ut information om att barnen gärna får komma utklädda. Fast det är frivilligt, förstås.
Det är inte ett dugg frivilligt! Tänk det barn som inte klär ut sig, då alla andra gör det. Fy tusan, vad det känns i den lilla kroppen. Utanförskap så det smäller om det.

Alltså betyder "klä ut sig om man vill" att föräldrar måste fixa eller köpa spökdräkt, vad man än tycker om det.
Riktigt tokigt.... med tanke på att vi exempelvis har luciatåg i skolan, och då har vi utrustning, för alla som vill vara med. Ja, inte för alla tomtar, men där "kräver" vi bara en luva... och det har de 
flesta hemma....



Så nej tack till Halloween!

Detta år sammanfaller ju Halloween med Alla helgons dag. 

Jag är lite dålig på att uppmärksamma minneshelgen också, men detta år skärpte jag till mig.
Fixade lite gravutsmyckningsgrejer och åkte till barndomshemmet, till barndomskyrkan i Rångedala.


Tittade till såväl mor och fars grav, som mormors och morfars och farmors och farfars. 
Alla tre gravarna ligger bara några steg i från varann på den stora kyrkogården. 
Farmors och farfars grav skulle behövas göras något åt. Buxbomen har vuxit sig för stor och skymmer de osynliga bokstäverna, dom som verkligen behöver målas i.  Mormor och morfar hade bara en dotter, så den graven är betydligt bättre skött, framförallt av min bror än farmors och farfars grav där sju barnbarn och en svärdotter borde ta större ansvar.  
Jaja, jag får måla i  bokstäverna till våren. Gjorde det på mormors och morfars grav för några år sedan, men det behövs också bättras på.


Åkte till barndomshemmet och fick en fin promenad med eftermiddagslediga svägerskan. 
Gick en ganska utmanande runda, såg på aktivitetsklockan, att vi gått 100 höjdmeter uppåt under den dryga halvmilslånga promenaden.
I värsta branten var det gott att pausa och ta några bilder på får och lamm.


Ett enda annorlunda får i den lilla flocken. Ser ut att trivas bra där. Får är inte så fårskalliga som  många av oss  människor och utesluter den som är annorlunda.....


Det har varit en fin lovvecka. Rätt häftigt, att jag som är endagsjobbare, fortfarande känner lovkänslan.
Nästa vecka lär bli jobbvecka till stor del. En kollega har åkt på covid, så jag får vikariera. Och så måste vi göra klart sista talet inför sista tv-inspelningen på torsdag. 

Mörkret faller över Halloweeneftermiddagen. Skönt att det är "Bus och Godis"-förbud i år.... Faaast...nä... hit brukar inga tiggare ändå hitta... och tur är det för dom... barn brukar inte gilla mörk choklad, och det är det godiset som vi skulle kunna bjuda på.


21 kommentarer:

  1. Samma här - har väldigt svårt för att "ta till" mig det här med Halloween.
    Tycker inte alls att allt det här skrämmande och skräckinspirerade passar ihop med vårt stillsamma firande av våra döda anhöriga. Hos mig kommer inte heller en endaste liten pumpa över tröskeln.
    Faktiskt tycker jag nog att den stör lite inför advent också. Näe, inget kul alls.
    Glad över att slippa "bus eller godis"-påhälsandet också.

    Skrattar gott åt din kommentar om mörk choklad. Det är det enda som hade funnits här hemma också.

    Barbro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förvånar mig då jag ser vuxna spöka ut sig i halloweenklädsel. Men man är olika!

      Radera
  2. Halloween är inte min grej heller. Jag är inte så mycket för högtider. Pyntar inte en massa. Julen är mest hets som ruinerar...
    Midsommar gillar jag, men det är nog för att det är sommar. Vi är oftast själv då, så det är som vilken helg som helst egentligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Påsk gillar jag. Lite fest, men kravlös sådan. Och så är vi på väg mot sommar. Midsommar brukar vi fira i Halmstad...det är ju också trevligt.

      Radera
  3. Halloween firar vi inte heller men jag tror det är en generationsfråga och att helgen är här för att stanna. Traditioner förändras helt enkelt och jag kan förstå att barn tycker det är spännande och roligt. När jag gick i skolan var det otroligt stort med lussevaka något som knappt existerar längre. På vår skola är det barn och föräldrar som vill att det ska uppmärksammas så det blev lite spökinspirerade aktiviteter för fritidsbarnen i fredags. Inför första advent brukar föräldrarna pynta vårt klassrum och ordna var sin liten klapp till alla eleverna samt lite julgodis till dem. Själv tycker jag bäst om jul och midsommar!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mysigt med julpyntvoch julklapp Tycker Jag. Och att föräldrar fixar.Kram!

      Radera
  4. Barn älskar att klä ut sig, till prinsessor och annat, såg i går en underbar liten grupp söta förskolebarn med sina föräldrar på väg till fest; fladdermöss, spöken och annat. Påskkäringar har vi ju alltid haft, tiggandes godis...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det ska inte kännas som tvång, tycker jag. Alltså inte i skolan...men gärna privat.

      Radera
  5. Nej, inget firande av Halloween här heller och i övrigt håller jag med dig vad gäller alla sorters firande av helger, jo advent är fint men allt börjar ju så tidigt numera, så man hinner bli less.
    Fina bilder igen Anna-Lena <3 Lycka till med det sista i retoriktävlingen!

    SvaraRadera
  6. Vilka bilder och så fint fångat med dimman ,-)
    Var på kyrkogården i början av veckan, tur det.
    Halloween har kommit för att stanna, våra minsta klär ju ut sig.
    Ha ha nej mörk choklad vill nog de flesta inte ha, fast det är nyttigt, jag har svårt att äta det ,-)
    Tyvärr,-)
    Tror det är så med gravar, ju fler som kan hjälpa till då blir det inte mycket.

    Djur är mycket klokare än oss människor,-) Där spelar det inte någon roll alls om det är annorlunda, även djur av helt olika sorter kan ha kul tillsammans.
    Hoppas det går jättebra nu på Torsdag med sista inspelningen ,-))
    Ha en härlig söndag! KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Sen kan man klä ut sig på olika sätt. Finns ju enkla utklädningar oxå. Kram!

      Radera
  7. Vilka fantastiska bilder du lagt upp. Magiska dimmoln där i skogen.
    Vad gäller Halloween och andra högtider håller jag helt med dig. Vi firar inte heller. De flesta högtiderna är ju bara kommersiella jippon ändå, och då får det vara.
    Så du ska vikariera hela veckan lång i skolan. Borde ju passa dig alldeles utmärkt, speciellt då höstmörkret slår till tidigt och gör dagarna kortare och kortare.
    Önskar dig en riktigt fin och givande heltidsvecka på jobbet:-)

    SvaraRadera
  8. Hoppas slippa någon dag, men vi får se. Det blir ju mycket sjukskrivet nu när man ska vara hemma för minsta symptom. Vilket är bra...för här kryper covidspöket kring i de mörka vrårna.

    SvaraRadera
  9. Jag håller helt med dig om att det är idiotiskt när barnen får hem en lapp från skolan om frivillig utklädning. Det finns inte i barnens värld. Naturligtvis vill de vara som kompisarna. När skolan börjar tillhandahålla spökkläder...gamla lakan funkat bra...då kan vi tala om frivillighet. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Helt rätt i med mina ögon sett. Jaha, nu är den i min värld fåniga tilldragelsen över för denna gång. Nu kör vi på mot fina adventstiden. Kram!

      Radera
  10. Håller helt med dig om Halloween. Det har jag aldrig firat och tycker att det är lite "väl mycket" för mig, spöken och allt vad de klär ut sig till. Till och med svarta ballonger har jag sett här på förskolan. Riktigt deppigt, tycker jag.
    Förstår att du blev lite paff där av barnens svar. Men, tydligen är det vad som dom tycker är kul, bland annat.
    Verkligen vackra bilder som du bjuder på i dag. Jag älskar dina naturbilder. Mysiga får också, fick vara med.
    Likadant här. Vi gillar mörk choklad men inga barn ringde på i år.
    Ha det bra.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Tack fina du! Svarta ballonger! Nej! Mycket roligare med positivachögtider för barnen. Våld och skräck finns så det räcker ändå!Kram!

    SvaraRadera
  12. Discover More Here replica gucci bags additional info replica wallets browse around this site buy replica bags

    SvaraRadera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas