fredag 16 oktober 2020

Pensionärer

 ... ja, det är vi båda två nu.

Vi konstaterade att vi "hållit ut" ovanligt länge, då vi båda kvitterade ut vår första fullständiga pension förra månaden.


Det blev en vandring Dalsjön runt i dag, med en av mina bästa vänner, ända sedan ungdomen.

Samma yrkesbana valde vi, och lite jobbar vi kvar i våra respektive läraryrken fortfarande, men riktiga pensionärer, ja, det har vi nyligen blivit båda två.



Dalsjön ligger i samhället med ett fors efter sjönamnet. I samhället där vi lantisar från Rångedala gick på högstadiet. Även Dalsjöforsborna ansågs som lantisar när vi började på gymnasiet i Borås, men det fattade inte vi. Vi gjorde en hel del för att höras och synas, och lät inte på något sätt stadsborna dominera. Bra gjort av oss!


 Vi träffas ofta på gående fot, väninnan och jag, och avslutar sedan våra promenader/vandringar med en långlunch. 
Idag blev det populära Räven och Rönnbären som stod för lunchen. Rikligt tilltagen portion av dagens fläskfile med grönpepparsås, sallads-skål med vitlöksbröd och till efterrätt äppelpaj, vaniljsås och kaffe för dryga nittio kronor. Både meny och pris som man blir glad av! Naturligtvis fullt med folk på lunchen, men kändes absolut inte "trängsel-farligt", ingen hosta, inga nysningar- och man kan bara inte gå omkring och vara rädd jämt.  Tycker att det känns gott att restaurangverksamheten numera har återgått till det "normala".


Jag har många bekanta, många som jag kan byta några ord med då vi ses. Det är väl så när man jobbat som lärare på landsbygden, hela sitt liv. Sen har jag några vänner, dem som jag försöker träffa lite då och då, och dem känner jag mig så tacksam att få ha. Och att få ha kvar. Vi är ju alla i samma ålder, och att man ska få vara med efter sextio- sextiofem, det är inte självklart.
Har ju mist några av de nära vännerna under senare år, och det är en stor saknad, då de går bort.


Det var en fin vandring runt sjön. Lite småkallt, men ok då man rör på sig. En sjönära, delvis kuperad led, det fanns en del ordentligt pulshöjande backar. Lite jobbigt att prata samtidigt, sådan "träning" är bra, har jag hört.
Fortfarande fina färger kvar i naturen. Hösten har kommit, men den är senare än normalt. Härligt att få njuta av höstfärger ännu någon vecka.


En trevlig förmiddag och långlunch blev det. Ibland är det ju riktigt gott att vara pensionär. Speciellt när man kan få lite extra livskvalitét genom vacker vandring och roliga samtal.


9 kommentarer:

  1. Gamla goda vänner är bra att ha. Idag blev jag firad av en vän som konstaterade att vi känt varandra i 26 år. Vi tappade bort varann ett tag, men återförenades för dryga 10 år sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den vännen som jag träffade idag, har varit min vän i 54 år! Vi har träffats minst någon eller några gånger varje år, under denna tid. Rätt häftigt! Och GRATTIS på födelsedagen Eva-Lotta. Tror och hoppas att du haft en riktigt fin dag! Kram!

      Radera
    2. Tack 🤩 ja det har varit bra dagar!

      Radera
  2. Det var väl en toppen fredag med långpromenad och supergod mat till ett bra pris! Du vänjer dig nog snart - att vara pensionär alltså, speciellt nu när du nämner att du har många kompisar som också blivit pensionärer. Personligen kan jag tycka att jag gärna också vill umgås med yngre personer, annars blir man så "inskränkt". Vill gärna ha lite input från yngre förmågor som berättar hur de tänker om allt möjligt. Men vi är ju alla olika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är därför det känns så bra att komma till skolan då och då. Kollegorna är i 25- 55 års ålder...finns alla åldrar och det är så roligt och givande att träffa dem.

      Radera
  3. Vilken härlig och bra dag tillsammans med en god vän. Lunchen lät både prisvärd och god så man får väl säga att det var en bra pensionärsfredag.

    Kram och god lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så. Idag är det trädgårdsarbete som gäller. Kram!

      Radera
  4. Låter som en perfekt dag.
    Promenad och god mat.

    Glad helg tillönskas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske något för er också, en runda runt Dalsjön. Om ni har lite tid över, nu när ni är farmor och farfar. :)

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas