lördag 3 oktober 2020

Gnälltant....

 ... kanske dom tänkte.  Tjejerna som för dagen bemannade min favoritaffär, vad det gäller blommor. Stationen i Hestra.

Vi var inbjudna på lunch till goda vännerna i grannsamhället. Samhället som har en sjö, med namn efter "byn". En sjö med en fin vandringsled runt....

Äntligen hade jag anledning att besöka blomsteraffären. Jag gillar att ha med en blomma, då jag är bortbjuden. Även om trädgårdsblommorna fortfarande är ok, så vill jag gärna ge bort en bukett köpeblommor. Förhoppningsvis har de längre hållbarhet än trädgårdsblommor, så här sent på säsongen.

Kom till butiken en stund efter öppningdags. Man höll på att iordningsställa buketter.  När jag framförde mitt ärende och sa ett pris som jag tänkt mig för en bukett blommor, så visade man på några färdiga buketter.  Den första var nästan helt brun i färgen. - För murrig, konstaterade jag. Högt. Nästa bukett var i enbart vita färger. - För vit, sa jag. På disken hade man två olika buketter, fortfarande inte prismärkta. Den ena av dem var också murrig och såg nästan vissen ut. Iallafall i färgerna. Men den andra, den var komponerad i friska höstfärger, rött och gult.  Snyggt, tyckte jag. - Men det där vissna ormbunksbladet, örnbräken, det gillar jag inte, sa jag. Gnälltanten!

Ärligt talat, så förstår jag inte alls trenden att blanda dyra köpeblommor med vissna växter direkt från naturen...


Nu fick jag komponera min egen bukett. Den blev då här,  Utan att jag riktigt såg hur, så hade man satt i vanliga hallonkvistar som grönt. Nja.... ok, då.. Hon som sedan fick buketten berättade att hon ofta sätter hallonblad som extra grönt för sina blommor. 

Tydligen jag som inte alls har  koll på trender vad det gäller blomsterarrangemang..... 

Kunde ändå inte riktigt släppa tanken på visset örnbräken i en bukett. Vi har tusentals sådana alldeles utanför tomten. Så... jag gick ut, plockade några perenner som fortfarande stod i blom... bl.a. min hatblomma , ogräset, såpnejlika.... och hämtade sedan några blad örnbräken.


Den buketten blev så här. Inte så pjåkig den heller.... så jag kanske måste tänka om.... fast ändå... nej, i köpebuketter vill inte jag ha något visset. Hemma kan jag däremot experimentera mera. 

Är gnälltant vad det gäller insamlingsgalor också. som nu "Världens barn" som det tjatas om både  i radio och TV.  Tjat biter inte på mig, även om jag tycker att själva ändamålet är viktigt att stödja. Kan "försvara" mig med att vi har månadsinbetalning både till UNICEF och till Plan....

Gillar inga galor, men det finns det säkert andra som gör, för pengar drar man ju in. Och jag får nå´t att gnälla på. Smågnälla....


14 kommentarer:

  1. En fin bukett blev det i alla fall! Eller snarare två fina! Din blev riktigt snygg tillsammans med örnbräken - läckra färger!
    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ger lite mersmak, faktiskt. Trots negativiteten i blomsteraffären.

      Radera
  2. Det blev fint, båda buketterna har sin charm.

    SvaraRadera
  3. Då är vi nu TVÅ stycken gnälltanter, för jag håller helt med dig. Sådana där bruna blad tycker jag inte alls passar in i en nyköpt bukett, i alla fall inte tillsammans med fräscha uppiggande blommor.
    Gillar inte heller galor - tittar aldrig på dem.

    Man vänjer sig vid mycket. Många gånger har jag tyckt illa om nya företeelser för att sedan ändra mig med tiden.
    Så med matchande färger så skulle jag nog kunna tänka mig en egenplockad höstbukett med vissna ormbunksblad.

    Barbro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skillnad på att göra en egen bukett och köpa en. Vissna blad blev ju helt ok i den som jag plockade själv!

      Radera
  4. Ibland förstår jag mig inte heller på blommodet. Här finns några blomsteraffärer och en av dem är svindyr. Det man kan säga är att deras buketter oftast håller väldigt, upp till två veckor, så kanske får man vad man betalar för. Både den köpta buketten och den egenplockade är vackra, var och en på sitt sätt.

    Jag är så trött på alla dessa galor och har slutat att se dem för länge sedan. Då betalar jag hellre in en summa till en organisation som jag vill gynna.

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi nog många som tänker på samma sätt gällande galor. Även om jag inte för egen del lägger upp någon insamling i samband med födelsedag, så händer det lite då och då att jag ger bidrag på sådana, om jag tycker att syftet är bra. Vilket de ju oftast är..
      Även om vår dyra blomsteraffär har god kvalitet, så är det lite olika hur länge blommorna står sig. Oftast får man plocka vissna blommor efter hand från buketten. Det har hänt att det bara blivit grönt kvar, och jag jag har åkt iväg för att köpa nya blommor till buketten...Väntar fortfarande på regnet...än har det inte kommit hit upp...Kram!

      Radera
  5. Här är en till som inte gillar galor! Att vara månadsgivare räcker gott, tycker jag...
    Vet du vad Anna-Lena, jag tycker att din bukett med visset örnbräken är nog så vacker som den köpta ;) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den blev fin. Håller än...men har nog kort hållbarhet. Undrar vem som kollar galor...

      Radera
  6. Är urusel på blommor och kan ingenting om de olika sorter och vilka blommor som passar ihop. Köper sällan buketter, men när jag väl gör det vill jag gärna välja själv vilka blommor som ska vara med i buketten. Lite utfyllnad med "grönsaker" tycker jag är snygg.
    Tycker din egenkomponerade bukett är minst lika fin som den du köpte. Snart kan du kalla dig florist;-)

    SvaraRadera
  7. Skulle kunnat tänkt mig det jobbet. Inte som ung, senare i livet. Har det ju bra här på landet, där vi kan gå ut och plocka växter, mars/april till oktober. Sen blir det köpeblommor..

    SvaraRadera
  8. Galor är lika uttjatat som alla dokusåpor. Dags att hitta på något nytt. Jag tycker inte man är gnällig för att man säger ifrån vad man vill ha eller inte tycker om. Är man inte otrevlig måste det kunna accepteras. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast i dessa tider så uppfattas man ofta som en otrevlig typ om man inte är lite av "rövslickare"...Kram!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas