måndag 26 april 2021

Promenadens dag

 


Måndag. Inget planerat. Inte heller någon som "behövde" göras.

Kom att tänka på min väninna som avled för snart ett år sedan. Hon hade knappast aldrig förvärvsarbetat, hon hade mest jobbat på den egna gården, och sedan hon blev änka, fött upp hästar. Hon uttryckte vid flera tillfällen: "De bästa dagarna, de är de dagar, då jag vaknar och inget är planerat. Dagar som från början är helt tomma"

Idag var en sådan dag för min del. Det var nästan så att jag kände lite panik. Jag mår bäst då jag har något planerat. Behöver absolut inte vara jobbardag eller mormorsdag, utan något att göra här hemma. trädgård, baka, städa......


Vad gör man  då det är en "tom" dag? Inte ens mat behövde lagas, det fanns rester sedan i lördags. Och inget att förbereda inför mormorstisdagen, matsedel planerad, men maten ska tillagas på plats.

Läsa!  Ja förstås. Går ju lite upp och ner med läsandet. Påbörjade iallafall Louise Boye af Gennäs "Motståndsserie" igår. Köpte de tre böckerna till extrapris på Adlibris för ett tag sedan. Läste nästan hela den första boken igår- och är f.ö. ganska övertygad om att jag har läst den en gång tidigare. Hade dock glömt det mesta, utom ett par väldigt speciella händelser, de som gjorde att jag är ganska säker på att ett exemplar av Blodloka funnits i bokhyllan för några år sedan.

De två följande delarna har jag inte läst, det är jag säker på.


 Tycker  f.ö. att Louise Boye af Gennäs är underskattad. Har läst många böcker av henne under årens lopp. De böcker som jag kommer ihåg allra mest, det är Milleniumtrilogin.  Författaren skriver på ett lättillgängligt språk och har ett bra tempo i sina böcker. Något som jag uppskattar. Dessutom så  knyter hon an till verkliga händelser i sina böcker. Något som gör det lättare att identifiera sig såväl till tid som till platser.

Började på bok nummer två "Skendöd". Radion står alltid på hemma hos oss, och där hörde jag något om "promenadens dag". Visst planerade jag en ordentlig promenad när morgonkylan släppt, men med tanke på den speciella dagen, så kunde det vara på sin plats med en lite speciell runda.

Undrade om maken ville följa med och gå rundan vid Lagmanshagasjön, en runda som vi gått ett par  gånger tidigare. 
Det ville han.


En och en halv mil med bil, delvis på krokiga grusvägar, tog oss till en av favoritbadplatserna, vid Lagmanshagasjön.

Det blåste riktigt kallt utmed sjön,  men det står man ut med då man får gå längs vatten.

Sträckan genom skog och längs öppen mark i byllerbylika Lindås, bjöd på värmande solsken.



5,4 km visade aktivitetsklockan på, då vi kom tillbaka till badplatsens parkering. En fin, lagom lång promenad. 

Har använt eftermiddagen att fortsätta att läsa i "Skendöd". Kan tänka att de som är finsmakare vad det gäller litteratur fnyser lite, men jag tycker att böckerna är otäckt spännande. Även om innehållet och budskapet inte är så starkt, så att det stannar kvar i en gammal förvirrad lärarinnehjärna, så länge.

Det är väl så att vackra promenader och vyer från dem, göt djupare spår i hjärnans slingervägar.


15 kommentarer:

  1. Låter som en fin dag.
    Jag vill också gärna ha något inplanerat till morgondagen, om så bara en tanke om att jag skall gå en viss promenadsträcka i skogen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns bra så! Inte helt blankt! Nu blev det en bra dag ändå!

      Radera
  2. Det blev ju en perfekt dag! Jag har inte så ofta något inplanerat i veckorna. Tycker det är bra, då kan man rycka in som barnvakt t.ex. Inte nu dock. En vecka hemma sjuka, idag fick de veta att ett barn på B5’s avdelning har covid. Båda föräldrarna har testat sig idag, så vi får se. Ingen av dem är rysligt sjuka, så hoppas det håller sig så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du jobbar ju lite. Då har du del av dagen klar. Sen fixar dig resten!
      De som jag känner som haft covid, har inte varit sämre än i en vanlig influensa. Men man vet ju aldrig, det är det otäcka.

      Radera
    2. Jo förvisso...
      Yngstas svärmor och mammas särbo var rejält sjuka, men de andra jag känner har inte varit så dåliga. Tack och lov!

      Radera
  3. Kan inte låta bli att skratta lite här. Är alltså inte ensam om att köpa böcker som jag redan har läst för ett par år sedan. Det har hänt mig några gånger, rätt pinsamt kan jag tycka, speciellt om man lämnar tillbaka boken och ber om en ny - oooooops!
    Blodloka har jag läst, men den är den enda jag läst av den författaren. Gillade boken.

    Sedan kan jag bara hålla med din väninna. Totalt oplanerade dagar är klart bäst. En sådan kontrast till jobbveckorna, där i stort sett åtminstone åtta timmar plus resor till och från jobbet var inplanerade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, jobba åtta timmar det vill jag inte mer. Men korta dagar med jobb är bra att ha.... eller något annat inplanerat....
      En promenad funkar förstås alltid!

      Radera
  4. Ni fick en skön promenad, det får ju jag varje dag med hunden. 3-4 promenader lite beroende på väder och vind. Senaste tiden har vinden varit problemet. Jag gillar numera oplanerade dagar, men jag har annars en att-göra-lista lång som ett måttband, där kan man alltid finna på råd, men det vill jag oftast inte. Boije af Gennäs har jag läst ett par böcker av, ena fick 3/5 o den andra bara 2/5 så ingen jättefavorit. Deckare läser jag sällan eller aldrig, tittar hellre på dem som tv-serier. Gärna i vackra miljöer. hihi
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läser gärna deckare. Och den här serien är en deckarserie.Deckare på tv är oxå bra. Fast de får inte vara gråbruna... och så måste både böcker och serier ha tempo.
      Kallt här oxå...isande vind från norr. Hoppas att det snart vänder.

      Radera
  5. Vilken bra dag det blev! Jag har oftast något planera, eller i tankarna, inför kommande dag. Men det kan ändra beroende på väder och vind. Men en promenad blir det varje dag. Ibland i närområdet och ibland i för mig/oss nya områden. Och visst söker vi oss gärna till vattnet. Vilken fin runda ni fick och med vattnet helt nära.
    Läser gör jag gärna och har alltid en fysisk bok på gång och en jag lyssnar på.Lyssnar gärna när jag lagar mat, bakar eller är ute på egna strövtåg. Av Louise Boije af Gännäs har jag läst; Skendöd, Verkanseld och Blodlokan. Skendöd var nog den jag tyckte var bäst.
    Tack för fin promenad och vackra bilder.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker också om att ha något planerat för dagen. Det behöver inte vara några komplicerade saker utan en struktur. Nu jobbar jag ju heltid så i veckorna är det ingen brist på sysselsättning. En promenad är definitivt inte fel och att läsa är helrätt. Milleniumtrilogin tyckte jag var bra och jag gillar hennes böcker. En del av handlingen utspelar sig i Falsterbo och det är alltid intressant att läsa om sina hemtrakter ;-) Vad andra tycker om litteraturens kvalitet tycker jag inte är så viktigt utan huvudsaken är att läsningen är givande ur någon aspekt.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är ju absolut så att det är den egna upplevelsen av läsning som är viktigast.
      Och nog är det extra kul att läsa om platser man känner igen.

      Stockholm har man ju ett litet hum om, då man kan lokalisera sig bra när centrala platser nämns.

      Set Mattsons böcker som utspelas i Malmö är också intressanta, då man känner igen många platser.

      Det finns några enstaka böcker som utspelar sig i Borås, min mest bekanta stad, men de är få.

      Ha en fin dag! Kram!

      Radera
  7. En bra dag och en skön promenad blev det!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej på dig! ,-) En dag utan något planerat känns bra ,-) Kul för alltid fyller man den med något, men håller med dig också,att ha något som ska göras är på sätt och vis avkopplande det med, så lite blandat då, .-)) Kul att se var du går och njuter i ditt vackra område. Alltid en bok på G, det är avslappnande! ,-)
    Varmt vissa dagar, andra en isande kyla, vad är det för gulligt litet hus, en husbåt.
    Härlig promenad, tittar just nu in lite snabbt, lite ovant att sitta här igen ,
    Allt gott KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra ifrån dig!
      Är nog en husbåt på drift!
      Idag ska jag planera för jobbdagar. Känns bra !
      Och så vaccination i eftermiddag. Äntligen! Kram!

      Radera

Tack för dina tankar!
http://bloggkartan.se/registrera/7470/grimsaas